استیل

یازار :

+0 به یه ن

Image result for ‫استیل‬‎

استیل چیست؟

آلیاژی که پایه آن از آهن است و کمتر از ۲% کربن دارد استیل یا فولاد نامیده می شود . بسته به نوع و مقدار دیگر عناصر موجود در آن خواص مکانیکی نظیر سختی و شکل پذیری مشخص می شود .

 فولاد نقره ای

فولاد های ساده کربنی و آلیاژی چیست ؟

فولاد ها به دو دسته ساده کربنی و آلیاژی دسته بندی می شوند . در فولاد ساده کربنی بجز کربن و بعضی عناصر معمول ( مثل سیلیسیم ، منگنز ، گوگرد و فسفر ) عنصر دیگری وجود ندارد . دسته بندی فولاد های ساده کربنی به شکل جدول زیر است .

با افزودن برخی عناصر به آهن آلیاژ هایی تولید می شود که خواص بسیار عالی دارند . به عنوان مثال با اضافه نمودن کروم به آهن ، استیل ضد زنگ یا استینلس استیل بدست می آید که در مقابل خوردگی ها ی مختلف مقاومت بالایی دارد .

 استیل 304

چه چیز باعث می شود استینلس استیل ضد زنگ باشد ؟

استیل وقتی ضد زنگ است که حداقل ۱۰٫۵ % کروم داشته باشد . کروم پس از ترکیب با اکسیژن هوا اکسید کروم تشکیل میدهد که لایه ای روی استینلس استیل تشکیل می دهد . این لایه دیده نمی شود ولی باعث می شود ارتباط بین هوا و فلز از بین رفته و استیل سالم بماند . مقدار بیشتر کروم و نیز برخی دیگر از عناصر موجود در آلیاژ شبیه نیکل و مولیبدن این لایه را تقویت کرده و خاصیت ضد زنگ بودن را افزایش می دهد .

 استیل 321

فرق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ چیست ؟

استیل ۳۰۴ حاوی ۱۸% کروم و ۸% نیکل است در صورتیکه استیل ۳۱۶ دارای ۱۶% کروم ، ۱۰% نیکل و ۲% مولیبدن است . مولیبدن برای کمک به مقاومت در برابر خوردگی ناشی ا ز کلراید (مثل آب دریا ) به آن اضافه می شود .

 

آیا استینلس استیل ها جذب آهنربا می شوند ؟

اسینلس استیل های سری ۳۰۰ که دارای نیکل هستند جذب آهنربا نمی شوند در صورتیکه سری ۴۰۰ که دارای نیکل نبوده و فقط کروم دارند جذب آهنربا می شوند .

 فولاد CK75

حرف L بعد از نام استینلس استیل (مثل ۳۱۶L ) نشانه چیست ؟

حرف L نشانه کلمه Low carbon بوده ، بیانگر آنست که مقدار کربن آلیاژ به کمتر از ۰٫۰۳% کاهش پیدا کرده است . این مقدار کم کربن باعث می شودبعد از عملیات جوشکاری ، همچنان لایه اکسید محافظتی روی سطح حضور داشته باشد .

 

آیا استینلس استیل قابل بازیافت است ؟

استینلس استیل ۱۰۰% قابل بازیافت است . استیل ضایعاتی ذوب شده و دوباره قالب گیری می شود . بین ۶۸ تا ۸۰ درصد از تولید استینلس استیل به روش بازیافت ضایعات صورت می گیرد .

آیا استینلس استیل می تواند در دماهای بالا و پائین کار کند ؟

بله ، استینلس استیل مقاومت بسیار خوبی در مقابل دماهای بسیار بالا ( تا هزار درجه سانتیگراد ) و بسیار پائین (تا منفی ۲۰۰ درجه سانتیگراد )دارد.

نام گذاری استیل ها( ۳۰۴ ، ۳۱۶ ، …) توسط چه کسی صورت گرفته ؟

انجمن آهن و فولاد آمریکا(AISI) برای اولین بار اقدام به دسته بندی و نامگذاری استینلس استیل ها نمود و مشخصات فیزیکی و شیمیائی و نیز دستورالعمل تولید آنها را عرضه نمود .

 17-4ph استیل


CK45 چه نوع فولادی است ؟

یک نوع فولاد ساده با کربن متوسط ( در حدود ۰٫۴۵%) که بخاطر قیمت پائین بعضا برای ساخت محور پمپ مورد استفاده قرار می گیرد .به علت کم بودن مقدار کروم در مقابل زنگ زدگی و خوردگی مقاوم نیست .

 

فولاد داپلکس چیست ؟

این نوع فولاد بین ۱۹ تا ۲۸ درصد کروم و تا ۵% مولیبدن داشته و دارای ماومت بسیار بالایی در برابر خوردگی می باشد و به این لحاظ بهترین گزینه برای ساخت قطعات در معرض خوردگی ناشی از آب دریا می باشد .

 

استنلس استیل چیست ؟

نوعی فولاد آلیاژی است که درصد عناصر نیکل و کروم آن نسبت به بقیه عناصر تشکیل دهنده آن بالاتر است . به طور کلی اگر میزان کروم فولاد از ۵/۱۰ درصد بیشتر باشد آن را استنلس استیل می نامند . این مقدار کروم باعث می شود که هنگام خوردگی لایه نازکی روی فولاد تشکیل شود و همین لایه باعث جلوگیری از خوردگی های بعدی می شود و عملاً باعث ترمیم خوردگی می شود . ضمناً کربن آن کمتر از ۵/۱ درصد می باشد .

 قیمت استیل 316

انواع گرید های استنلس استیل

سری ۳۰۰ یا استیل نگیر ( غیر مغناطیسی ) : آلیاژ آهن ، کروم ، نیکل با کربن کمتر از ۱/۰ درصد .سری ۴۰۰ یا استیل بگیر ( مغناطیسی ) : آلیاژ آهن ، کروم با کربن کمتر از ۱/۰ درصد .

سری ۳۰۰ و موارد کاربرد آن

۳۰۴ رایجترین گرید استنلس استیل است که همان ۸/۱۸ کلاسیک می باشد .۳۱۶ بعد از ۳۰۴ رایجترین گرید است و در صنایع غذایی و جراحی کاربرد دارد ، به علاوه آلیاژ مولیبدن موجود در آن از فرسایش جلوگیری می کند . همچنین بخاطر مقاومت زیاد در بربر کلر در مقایسه با گرید ۳۰۴ در صنایع دریایی هم بکار می رود .

 قیمت فولاد spk

سری ۴۰۰ و موارد کاربرد آن

۴۱۰ مقاوم در برابر سایش است اما در برابر خوردگی مقاومت کمی دارد .۴۲۰ گرید مخصوص کارد و چنگال ، قابلیت پولیش خوبی دارد .۴۳۰ گرید مخصوص دکوراسیون است به عناون مثال در تزئینات داخلی اتومبیل کاربرد دارد . قابلیت شکل پذیری خوبی در درجه حرارت کم دارد و مقاوم در برابر خوردگی است .

خواص استنلس استیل

مقاوم در برابر خوردگی

ظاهر جذاب

مقاومت در برابر حرارت

به صورت کامل قابل بازیافت

عمر طولانی و مفید در قیاس با هزینه پرداختی

 

فولاد زنگ نزن آلیا‍ژی از فولاد است که از ۱۰٫۵ درصد یا بیشتر کروم و بیش از ۵۰ درصد آهن تشکیل شده باشد .کروم موجود در استیل باعث به وجود آمدن یک سطح سخت و یکپارچه در برابر زنگ زدگی می شود .قابلیت ضد زنگ بودن با اضافه کردن درصد بیشتر کروم و همچنین آلیاژهای دیگر نظیر بهبود می یابد .

تکنولوژی TITANIUM ION PLATING

دربها و نرده های طلایی , رنگ نشده و با استفاده از این روش پیشرفته یونهای تیتانیوم بر روی استیل قرار گرفته و رنگ آن را تغییر می دهند . قابل توجه است که بر خلاف نمونه های مشابه دیگر مادام العمر تغییر رنگ نداده و زنگ نمی زنند و دلیل آن هم استفاده از همین تکنولوژی جدید می باشد .

فولاد ضد زنگ چیست و مخترع آن چه کسی است؟

فولاد ضد زنگ به گروهی از آلیاژها با پایه آهنی گفته می‌شود که حاوی حداقل ۱۱ درصد کروم (Cr) می‌باشد. کروم عنصری اساسی است که با تشکیل یک فیلم اکسید کروم در سطح فولاد آن را ضد زنگ می‌سازد.هنگامی که فولاد ضد زنگ بریده یا خراش داده می‌شود، کروم موجود در سطح سریعاً اکسید می‌شود و فیلم اکسید ناحیه صدمه دیده را ترمیم می‌کند. به دلیل همین خاصیت خود ترمیمی (خودشفایی/ Self healing) است که فولاد را بدون زنگ (Stainless) می‌نامند.اولین فولاد ضد زنگ به صورت آلیاژ، مارتنزیتی Fe-Cr-C توسط دانشمند انگلیسی به نام هاری بررلی (Harry Brearley) در ۱۹۱۲ تهیه گردید. اولین ریخته‌گری تجارتی فولاد ضد زنگ در سال ۱۹۱۳ در شفیلد انگلستان به تولید رسید و حق ثبت آمریکایی جهت این اختراع در سال ۱۹۱۶ به آقای هاری بررلی اهدا گردید.

 فولاد آموتیت

آیا فولاد ضد زنگ، زنگ می‌زند؟

در وا­قع این موضوع که فولاد ضد زنگ، زنگ نمی‌‌زند یک تصور نادرستی است. این برداشت ناصحیح برخی موارد منجر به مشاجرات و حتی تعقیب قانونی بین کارفرمایان و پیمانکاران می‌شود. فولادهای ضد زنگ فقط در شرایطی خاص نظیر محیط‌های غیرآلوده و آب شیرین یا آب دریا (به صورت جاری) بدون زنگ باقی می‌مانند. در هوای مرطوب دریایی یا در داخل آب ساکن (راکد) فولاد ضد زنگ نوع ۳۰۴ زنگ می‌زند، و اغلب به صورت موضعی دچار خوردگی حفره‌ای می‌گردد. به طور کلی ماهیت محیط و ترکیب شیمایی فولاد هر دو در تشکیل زنگ و خوردگی حفره‌ای فولاد ضد زنگ نقش تعیین کننده‌ای دارند.

استیل 316

دلیل پاک شدن لایه کروم در عملیات حرارتی چیست؟

در عملیات حرارتی و یا جوش‌کاری، دمای فولاد ضد زنگ به حدود ۸۵۰-۵۵۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. کروم و کربن با یکدیگر وارد واکنش می‌شود و کاربایدکروم( Chromium Carbide)تولید می‌گردد که در امتداد مرز دانه‌ها رسوب می‌کند. به همین دلیل کروم موجود در منطقه اطراف مرزدانه (ناحیه مرزی) تخلیه می‌شود. ناحیه مرزی که کروم آن تخلیه شده (فقیر نسبت به کروم) نسبت به سایر مناطق سالم سطح فلز که کروم آن مناطق تخلیه نشده‌اند در برابر خوردگی مقاومت کمتری دارد.

فولاد ضد زنگی را که در ساختار بلوری آن کار باید کروم به وجود آمده باشد “حساس شده (Sensitized)” می‌نامند. فولاد‌های حساس شده نسبت به خوردگی مرزدانه‌ای یا فساد جوش بیشتر مستعد می‌شوند.

 

استیل های بگیر و نگیر

به فولاد زنگ نزنی که خاصیت جذب توسط آهن ربا را داشته باشد بگیر و به فولاد زنگ نزنی که توسط آهن ربا جذب نشود نگیر می گویند. فولاد های زنگ نزن سری ۳۰۰ (مانند ۳۰۴ و ۳۱۶ ) دارای کروم هستند که منجر به نگیر بودن استیل می شوند. و این درحالی است که استیل های سری ۴۰۰ تنها دارای کروم است که خاصیت مغناطیسی فولاد زنگ نزن را حفظ می کند.

یکی از روش های تشخیص استینلس استیل از کربن استیل نیز این می باشد که در صورتی که آهن ربا به آن نچسبید این قطعی است که فولاد زنگ نزن است ولی اگر آهن ربا به آن بچسبید هنوز دلیل بر تشخیص فولاد زنگ نزن از فولاد کربن دار نیست..

 استیل 431

پس برای انتخاب یک استینلس استیل مناسب کاربری باید به موارد زیادی از جمله گرید استیل ، سطح استیل ، کاربری آن و خاصیت مغناطیسی استیل توجه کرد.

تاریخچه استیل ضد زنگ stainless steel

 

در علم فلزات ، استیل ضد زنگ (stainless steel) به اسم استیل inox steel یا inox شناخته می شود.inox از لغت فرانسوی “inoxydable” به معنی “ضد زنگ” گرفته شده است.

 قیمت فولاد ck60

استیل ضد زنگ به آسانی زنگ نمی زند .پوسیدگی و یا زنگ زدگی به وسیله آب در استیل معمولی وجود دارد اما علارغم اسمش stainless steel بطور کامل مقاوم در برابر زنگ زدگی نیست ، این فولاد برای مکانهای کم اکسیژن مناسب است ، همچنین آلیازی دیگری از استیل با نام استیل مقاوم در برابر خوردگی یا CRES وجود دارد. زمانی که جزییاتی از نوع و درجه فولاد موجود نبود. این نوع استیل در صنایع هواپیمایی استفاده می شد. اکنون درجه های مختلفی از استیل وجود دارد با نمایی زیبا و مناسب استفاده در محیط اطراف مبتنی بر نیاز مصرف کننده. استیل ضد زنگ یا همان stainless steel مکانهایی مصرف می شود که ما نیاز به هر مزیت مقاومت بالا و ضد زنگ زدگی را خواستار باشیم.

استیل ضد زنگ (Stainless steel) با فولاد کربن دار و مقدار متفاوت درصد کروم عرضه می گردد. کربن موجود در استیل اگر محافظت نشود زمانی که در مجاورت اکسیژن و رطوبت قرار بگیرد به آسانی زنگ می زد. زنگ زدگی باعث تسریع در خوردگی و زنگ زدگی می شود و در طولانی مدت باعث پوسته پوسته شدن و پوسیدگی و خورد شدن فلز می شود. استیل زد زنگ دارای مقدار کافی از کرم است که به شکل یک لایه غیر فعال از کرم است که مانع از خوردگی سطح و نفوذ آن به داخل سطح فلز می شود.

استیل 420

فولادها از نظر آلیاژی به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند:

1- فولادهای ساده کربنی

2- فولادهای کم آلیاژ

3- فولادهای متوسط آلیاژ

4- فولادهای پر آلیاژ

در فولادهای ساده کربنی، کربن اصلی ترین عنصر آلیاژی بوده و عناصری مانند منگنز و سیلیسیوم و آلومینیوم به مقدار جزیی و برای گاز زدایی به آن ها اضافه می شود. میزان کربن این فولادها نقش اصلی در میزان افزایش استحکام آنها پس از عملیات حرارتی دارد.

این فولادها به سه گروه کم کربن، کربن متوسط و پر کربن تقسم می شوند:

1- فولادهای کم کربن با حداکثر 0.25 درصد کربن Low Carbon Steel

2- فولاد کربن متوسط با 0.55-0.25 درصد کربن Medium carbon steel

3- فولاد پر کربن با 0.5 >درصد کربن High carbon steel

پس از فولادهای کربنی، فولادهای کم آلیاژ و متوسط آلیاژ بوده که میزان منگنز و سیلیسیوم آنها بیشتر از مقدار لازم برای اکسیژن زدایی می باشد و عناصر دیگری مثل نیکل، کرم و مولیبدن نیز به آنها اضافه شده است. عناصری مانند تیتانیوم، نیوبیوم، مس و بر نیز در صورت لزوم و به میزان جزیی ممکن است به آنها اضافه شود. افزودن این عناصر آلیاژی به فولادها جهت بهبود عملیات حرارتی پذیری آنها و افزایش برخی خواص فیزیکی و مکانیکی می باشد.

لازم به ذکر است که جهت طبقه بندی فولادهای کم آلیاژ، متوسط آلیاژ و پر آلیاژ محدودیتی وجود نداشته و عموما به فولادهای حاوی بیش از 10% عناصر آلیاژی، فولادهای پرآلیاژ می گویند.

 فولاد MO40

دیاگرام آهن - کربن

دیاگرام فازی دوتایی آهن – کربن، دیاگرامی تعادلی از کربن در محلول جامد آهن است که نشان دهنده تغییرات ساختاری آلیاژهای آهن – کربن نسبت به درجه حرارت می باشد. این دیاگرام بر حسب درصد کربن آلیاژ، درجه حرارت، سرد کردن یا گرم کردن بسیار آهسته رسم شده و به همین علت به آن دیاگرام تعادلی آهن – کربن می گویند.

از آنجایی که آهن و کربن تشکیل یک ترکیب واسطه به نام سمنتیت Fe3C می دهد، این دیاگرام را دیاگرام آهن – سمانتیت نیز می نامند.

آهن ماده ای آلوتروپیک (چند ساختاری) بوده و در حین انجماد از حالت مذاب تا رسیدن به دمای محیط، تبدیل به ساختارهای مختلف می شود. در نمودار آهن - کربن سمانتیت، آستنیت، لدبوریت، آهن آلفا، آهن گاما و آهن بتا دیده می شود.

در نمودار آهن-کربن سه نوع فولاد با ترکیب و ریزساختار مختلف دیده می شود (یوتکتوئیدی، هیپویوتکتوئیدی، هایپریوتکتوئیدی) که توضیحات آن در لینک زیر به تفصیل آمده است.

 

فولادهای ساده کربنی

فولادهای ساده کربنی مهمترین گروه آلیاژهای مهندسی هستند. این فولادها به علت هزینه نسبتا کم تولید و داشتن گستره وسیعی از خواص در بین مواد مهندسی در درجه اول اهمیت قرار دارند. کاربرد فولادهای ساده کربنی نامحدود بوده و می تواند شامل ورق، نوار، میله، سیم، محصولات لوله ای، شکل های ساختمانی، آهنگری شده، ریخته گری و ... باشد.

 

طبقه بندی فولادهای ساده کربنی

فولادهای ساده کربنی بسته به نوع و کاربردشان در چند سیستم مختلف دسته بندی می شوند و دسته بندی منحصر به فردی که در مورد تمامی فولادهای ساده کربنی به کار رود، وجود ندارد. دو سیستم مختلفی که در این زمینه بیشترین کاربرد را دارند عبارتند از: ASTM و AISI-SAE

 قیمت استیل 304

سیستم دسته بندی AISI-SAE برای فولادهای ساده کربنی

این سیستم در مورد میلگردهای نورد سرد و نورد گرم شده، سیم ها، میله ها و لوله های بدون درز و محصولات نیمه تمام برای آهنگری به کار برده می شود. از آنجا که در فولادهای ساده کربنی، درصد کربن نقش اصلی و تعیین کننده میزان استحکام آنها می باشد، در این سیستم از درصد کربن برای شناسایی فولادهای مختلف استفاده می شود.

برای نامگذاری از چهار عدد استفاده شده که دو عدد اول 10 مشخص کننده فولاد ساده کربنی است. دو رقم بعدی مشخص کننده صدم درصد کربن است.

به عنوان مثال؛ عدد 1020 مشخص کننده فولاد ساده کربنی با 0.2% اسمی کربن است.

 قیمت استیل 431

اثر عناصر آلیاژی بر فولادهای ساده کربنی

فولادهای ساده کربنی ، علاوه بر کربن حاوی عناصر زیر نیز می باشند:

منگنز تا 1%

گوگرد تا 0.05%

فسفر تا 0.04%

سیلیسیم تا 0.3%

 

منگنز

محدوده استفاده از منگنز در فولادهای ساده کربنی می تواند از حداکثر 0.35% در فولاد 1005 تا حداکثر 1% در فولادهای 1085 AISI متغیر باشد. منگنز با گوگرد موجود در فولاد ترکیب شده و سولفید منگنز را ایجاد می کند. منگنز با ریزکردن پرلیت و ایجاد محلول جامد با فریت موجب افزایش استحکام تسلیم فولادهای ساده کربنی می شود.

 قیمت فولاد آموتیت

گوگرد

گوگرد می تواند حداکثر تا 0.05% در فولاد ساده کربنی وجود داشته باشد. معمولا با منگنز ترکیب شده و تشکیل آخال MnS می دهد. اگر گوگرد با آهن ترکیب شود، تشکیل FeS داده که معمولا در مرزدانه ها رسوب می کند. از آنجایی که FeS ترکیبی سخت بوده و دارای نقطه ذوب پایینی می باشد، لذا ممکن است در حین کارسرد و یا کارگرم فولاد ایجاد ترک کند. به همین دلیل و برای جلوگیری از تشکیل این ترکیب نامطلوب می بایست نسبت منگنز به گوگرد فولادها حدود 5 به 1 باشد.

 قیمت استیل 321

فسفر

از آنجایی که فسفر ترکیب خیلی تردی با آهن تشکیل می دهد(Fe3P)، لذا میزان فسفر فولادهای کربنی در حد 0.04% محدود می باشد.

 

سیلیسیم

سیلیسیم به عنوان اکسیژن زدا، حین فولادسازی به مذاب اضافه شده و تشکیل آخال های SiO2 می دهد. میزان سیلیسیم فولاد ساده کربنی می تواند از 0.1 تا 0.3% متغیر باشد.

 فولاد CK60

در مقایسه با فولادهای کم کربن عملیات حرارتی ناپذیر که کربنی بین 0.06 تا 0.1 درصد دارند، فولادهای دسته اول دارای سختی و استحکام بیشتری بوده ولی شکل پذیری سرد کمتری دارند. استحکام این دسته فولادها را می توان با عملیات حرارتی بالا برد اما این روش اقتصادی نمی باشد. جهت افزایش سختی این فولادها، آنها را کربوره کرده یا به طور سطحی سخت می کنند. برای کربوره کردن معمولا فولادهای AISI 1016,1018,1019 انتخاب شده و برای مقاطع بزرگتر، فولادهای AISI1015,1020,1022 به کار می رود.

فولاد VCN

دسته دوم، فولادهای کربن متوسط، کربن بیشتری داشته و معمولا با کوئنچ و تمپر (آب دهی و برگشت)، استحکام می یابند. اگر انتخاب محلول و دمای کوئنچ (آبدهی) مناسب باشد، می توان محدوده وسیعی از خواص مکانیکی را بدست آورد. در بین این سه گروه از فولادهای ساده کربنی سختی پذیر، دسته دوم بیشترین و وسیع ترین کاربرد را داشته و بیشتر قطعات خودرو از این فولادها ساخته می شوند.

دسته سوم فولادهای ساده کربنی که کربنی بالاتر از 0.55% دارند، نسبت به فولادهای کربن متوسط کاربرد کمتری دارند زیرا هزینه تولید و ساخت آنها گران تر بوده و قابلیت جوشکاری و شکل پذیری کمتری دارند. و چون کربن بیشتری دارند در اثر فرایند آبدهی، حداکثر سختی را به دست می آورند.

 قیمت فولاد نقره ای

فولادهای آلیاژی

اگرچه تولید فولادهای ساده کربنی ارزان می باشد اما در کاربردهای مختلف مهندسی، این فولادها همیشه جوابگو نیستند. فولادهای آلیاژی اگرچه از لحاظ قیمت گران تر از فولادهای ساده کربنی هستند اما در عمل استفاده از آنها در صنعت اقتصادی تر می باشد. عناصر آلیاژی که در تولید فولادهای آلیاژی استفاده می شود عبارتند از: نیکل، کرم، مولیبدن، منگنز، سیلیسیم و وانادیم. در بعضی موارد عناصری دیگری مثل کبالت، مس و سرب نیز اضافه می شود.

استیل 410

عناصر آلیاژی جهت حصول خوا ص متالورژیکی مطلوب به فولادها اضافه می شود که بعضی از مهم ترین آنها عبارتند از:

1- بهبود خواص مکانیکی در دماهای مختلف

2- افزایش دمای باز پخت با حفظ استحکام و بهبود شکل پذیری

3- بهبود مقاومت به خوردگی در دماهای بالا

و سایر موارد.

 قیمت استیل 410

طبقه بندی فولادهای آلیاژی

در تعریف کلی، فولادهای حاوی تا 50% عناصر آلیاژی را فولاد آلیاژی می گویند. اما از از نقطه نظر فنی، فولاد آلیاژی به فولادهای ماشین سازی و ساختمانی عملیات حرارتی پذیر که حاوی 1 تا 4 درصد عناصر آلیاژی هستند، اطلاق می شود.

این فولادها در ایالات متحده امریکا عموما با سیستم نامگذاری AISI-SAE مشخص می شوند. در این سیستم برای نامگذاری هر فولاد آلیاژی از یک عدد چهار رقمی استفاده شده که دو رقم اول مشخص کننده عنصر آلیاژی اصلی یا گروه عناصر آلیاژی و دو رقم آخر مشخص کننده تقریبی درصد اسمی کربن در آلیاژ است.

 قیمت استیل 420

کاربرد انواع مختلف فولاد

از فولادی که تا ??? درصد کربن دارد، برای ساختن سیم، لوله و ورق فولاد استفاده می‌شود. فولاد متوسط ??? تا ??? درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بکار می‌برند. فولادی که ??? تا ??? درصد کربن دارد، سخت است و از آن برای ساختن ابزارآلات، فنر و کارد و چنگال استفاده می‌شود.

 

ناخالصی‌های آهن و تولید فولاد

آهنی که از کوره بلند خارج می‌شود، چدن نامیده می‌شود که دارای مقادیری کربن، گوگرد، فسفر، سیلیسیم، منگنز و ناخالصی‌های دیگر است. در تولید فولاد دو هدف دنبال می‌شود:

قیمت فولاد MO40

سوزاندن ناخالصی‌های چدن

افزودن مقادیر معین از مواد آلیاژ دهنده به آهن

منگنز، فسفر و سیلیسیم در چدن مذاب توسط هوا یا اکسیژن به اکسید تبدیل می‌شوند و با کمک ذوب مناسبی ترکیب شده، به صورت سرباره خارج می‌شوند. گوگرد به صورت سولفید وارد سرباره می‌شود و کربن هم می‌سوزد و مونوکسید کربن (CO) یا دی‌اکسید کربن (CO?) در می‌آید. چنانچه ناخالصی اصلی منگنز باشد، یک کمک ذوب اسیدی که معمولاً دی‌اکسید سیلسیم (SiO?) است، بکار می‌برند:

(MnO + SiO? ——-> MnSiO?(l

و چنانچه ناخالصی اصلی سیلسیم یا فسفر باشد (و معمولاً چنین است)، یک کمک ذوب بازی که معمولاً اکسید منیزیم (MgO) یا اکسید کلسیم (CaO) است، اضافه می‌کنند:

(MgO + SiO? ——-> MgSiO?(l

(?MgO + P?O?? ——-> ?Mg?(PO?)?(l

 قیمت فولاد ck75

کوره تولید فولاد و جدا کردن ناخالصی‌ها

معمولاً جداره داخلی کوره‌ای را که برای تولید فولاد بکار می‌رود، توسط آجرهایی که از ماده کمک ذوب ساخته شده‌اند، می‌پوشانند. این پوششی مقداری از اکسیدهایی را که باید خارج شوند، به خود جذب می‌کند. برای جدا کردن ناخالصی‌ها، معمولاً از روش کوره باز استفاده می‌کنند. این کوره یک ظرف بشقاب مانند دارد که در آن ??? تا ??? تن آهن مذاب جای می‌گیرد. بالای این ظرف، یک سقف مقعر قرار دارد که گرما را روی سطح فلز مذاب منعکس می‌کند. جریان شدیدی از اکسیژن را از روی فلز مذاب عبور می‌دهند تا ناخالصی‌های موجود در آن بسوزند.

قیمت فولاد ck45

در این روش ناخالصیها در اثر انتقال گرما در مایع و عمل پخش به سطح مایع می‌آیند و عمل تصفیه چند ساعت طول می‌کشد، البته مقداری از آهن، اکسید می‌شود که آن را جمع‌آوری کرده، به کوره بلند باز می‌گردانند.

 

روش دیگر جدا کردن ناخالصی‌ها از آهن

فولاد SPK

در روش دیگری که از همین اصول شیمیایی برای جدا کردن ناخالصی‌ها از آهن استفاده می‌شود، آهن مذاب را همراه آهن قراضه و کمک ذوب در کوره‌ای بشکه مانند که گنجایش ??? تن بار را دارد، می‌ریزند.

قیمت فولاد vcn

جریان شدیدی از اکسیژن خالص را با سرعت مافوق صوت بر سطح فلز مذاب هدایت می‌کنند و با کج کردن و چرخاندن بشکه، همواره سطح تازه‌ای از فلز مذاب را در معرض اکسیژن قرار می‌دهند. اکسایش ناخالصی‌ها بسیار سریع صورت می‌گیرد و وقتی محصولات گازی مانند CO? رها می‌شوند، توده مذاب را به هم می‌زنند، بطوری که آهن ته ظرف، رو می‌آید. دمای توده مذاب، بی آنکه از گرمای خارجی استفاده شود، تقریباً به دمای جوش آهن می‌رسد و در چنین دمایی، واکنشها فوق‌العاده سریع بوده، تمامی‌ این فرایند، در مدت یک ساعت یا کمتر کامل می‌شود و معمولاً محصولی یکنواخت و دارای کیفیت خوب بدست می‌آید.

فولاد CK 45


فولاد

یازار :

+0 به یه ن

Image result for ‫فولاد‬‎

فولاد آلیاژی (به انگلیسی: Alloy steel) فولادی است که با عنصرهای گوناگون به صورت آلیاژ درآمده، برای بهبود ویژگی‌های مکانیکی فولاد می‌توان از ۱٫۰ تا ۵۰٪ از وزن آن را آلیاژ کرد. آلیاژهای فولاد دو دسته‌اند: فولاد کم‌آلیاژ و فولاد پُرآلیاژ. تفاوت میان این دو، می‌توان گفت، قراردادی است: اسمیت و هاشمی تفاوت این دو را در ۴٫۰٪ دانسته‌اند در حالی که گروه دگرمو آن را در ۸٫۰٪ می‌دانند.[۱][۲] در حالت کلی وقتی صحبت از «آلیاژ فولاد» می‌شود منظور فولاد کم‌آلیاژ است.

فولاد تندبر

خود فولاد در واقع نوعی آلیاژ است. اما تمام گونه‌های فولاد را آلیاژ نمی‌خوانند. ساده‌ترین نوع فولاد که تقریباً می‌توان گفت آهن است (نزدیک به ۹۹٪) خود با عنصر کربن آلیاژ شده‌است (بسته به نوع فولاد از ۰٫۱٪ تا ۱٪). بنابراین منظور از آلیاژ فولاد، ترکیبی از فولاد، کربن و دیگر عنصرها است. عنصرهایی که بیشتر برای این هدف کاربرد دارند، عبارتند از: منگنز (پرکاربردترین)، نیکل، کروم، مولیبدن، وانادیم، سیلیسیم و بور. و عنصرهای کم کاربردتر عبارتند از: آلومینیم، کبالت، مس، سریم، نیوبیم، تیتانیم، تنگستن، قلع، روی، سرب و زیرکونیم.

فولاد سرد کار

از ترکیب عنصرهای بالا با فولاد و آلیاژسازی، برخی ویژگی‌های فولاد کربن مانند مقاومت، سختی، چقرمگی، سایش، سخت شدگی و سختی در دمای بالا به گونهٔ درخور توجهی بهبود می‌یابد. برای دستیابی به بعضی از این ویژگی‌ها باید عملیات حرارتی روی فلز انجام شود.

ویژگی‌های یادشده در بالا در کاربردهای ویژه‌ای چون پرّه‌های توربین، موتور جت، فضاپیماها و رآکتورهای هسته‌ای بسیار مورد نیاز است. به دلیل ویژگی‌های فرومغناطیس آهن، بعضی آلیاژهای فولاد و پاسخی که این آلیاژها در محیط مغناطیسی می‌دهند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در موتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورها نیز چنین است.


فولاد کم‌آلیاژ

از فولاد کم‌آلیاژ بیشتر برای دستیابی به توان سخت شدگی استفاده می‌شود. چون با رسیدن به این ویژگی دیگر ویژگی‌های مکانیکی هم بهبود می‌یابند. همچنین آن‌ها برای مقاومت در برابر خوردگی در شرایط خشن هم کاربرد دارند.[۳]

اگر درجهٔ کربن فولاد کم‌آلیاژ متوسط یا بالا باشد، فرایند جوش در آن‌ها دشوار می‌شود. با کاهش کربن و قرار دادن آن در بازهٔ ۰٫۱۰٪ تا ۰٫۳۰٪ و همچنین کاهش دیگر عنصرهای آلیاژی توان جوش پذیری و شکل‌پذیری فولاد را افزایش می‌دهیم. چنین فولادی در ردهٔ فولاد کم‌آلیاژ پراستحکام قرار می‌گیرد.

چند مورد از فولادهای کم‌آلیاژ عبارتند از:

D6AC

300M

256A

فولاد یا پولاد (به انگلیسی: Steel) آلیاژی از آهن است که بین ۰٫۰۰۲ تا ۲٫۱ درصد وزن آن کربن است. خواص فولاد به کمک تغییر در درصد کربن، عناصر آلیاژی و عملیات حرارتی قابل کنترل است.

برای ساخت فولاد، دو روش عمده وجود دارد. روش اول استفاده از آهن اسفنجی و کوره‌های قوس الکتریکی برای ذوب آهن اسفنجی و سپس آلیاژسازی است. روش دوم استفاده از آهن خام (آهن تولید شده در فرایند احیای غیرمستقیم) و سوزاندن کربن اضافی آن است. طی این فرایند میزان کربن آهن خام از بازهٔ ۵٫۳ تا ۶ به ۲٫۰ تا ۱٫۵ درصد وزنی کاهش می‌یابد، سپس عناصر دیگر در آن افزوده می‌شوند تا ترکیب مورد نظر بدست آید.

استحکام فولاد با «میزان کربن محلول» به شدت افزایش می‌یابد اما از طرفی این افزایش استحکام باعث کاهش قابلیت جوشکاری و افزایش احتمال شکست ترد می‌شود. استحکام فولادهای فریتی (فرومغناطیس) رابطه معکوسی با شکل‌پذیری دارد. تلفیق استحکام و شکل‌پذیری با پایدارسازی فاز آستنیت (پارامغناطیس) در فولادهای مدرن چندفازی قابل بهبود است.

آهن معمولاً به صورت سنگ معدنی مانند مگنتیت و هماتیت در پوسته زمین یافت می‌شود. فولاد را با سوزاندن کربن آهن خام سفید و همجوش کردن آن با کمی کربن و اندازه کردن عنصر‌های دیگر در آن، به دو روش خمیری کردن و ذوب کردن تولید می‌کنند.

روش خمیری

در آغاز صنعت فولادسازی، فولاد به این روش ساخته می‌شد. در این روش آهن خام را در تشت کوره‌ی شعله‌ای گذاشته می‌شود و روی آن شعله دمیده می‌شود تا مذاب شود. آهن‌خام مذاب شده به هم زده می‌شود تا کربن آن با تماس با اکسیژن هوا بسوزد. پس از آن که کربن آن به مقدار قابل توجهی به صورت گاز {displaystyle {ce {CO2}}} {displaystyle {ce {CO2}}}از آن جدا شد، دمای ذوب آن بالا می‌رود و به صورت خمیری درمی‌آید. خمیر فولاد به صورت تکه‌تکه با گازانبر از کوره بیرون آورده می‌شود و با پتک روی آن می‌کوبند تا سرباره تشکیل شده از آن جدا شود و یکپارچه شوند. سپس از فولاد بدست آمده‌استفاده می‌شود. این روش به دلیل آن که ظرفیت تولید کافی نداشته و فولاد به دست آمده همواره کیفیت یکسانسی نداشت دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

روش ذوب

امروزه تقریباً تمامی فولاد جهان از طریق ذوب آهن به روش‌های مختلف به دست می‌آید. این روش‌ها می‌توانند شامل فولادسازی در کنورتور یا فولادسازی در کوره‌های EAF باشد.

در روش‌هایی که از کنوروتور استفاده می‌شود، آهن‌خام مذابی که از که فرایند کوره بلند به دست آمده‌است درون کنورتور ریخته می‌شود تا با استفاده از دمش گاز اکسیژن کربن اضافی آن سوزانده شود. بدین ترتیب کربن فولاد به میزان مورد نظر خواهد رسید. سپس با اضافه کردن عناصر آلیاژی به آن استحکام فولاد افزایش خواهد یافت.

در روش‌هایی که از کوره‌های قوس الکتریکی استفاده می‌کنند، ابتدا آهن اسفنجی تولید شده در فرایند احیای مستقیم درون کوره قوس الکتریکی ریخته می‌شود تا ذوب گردد. دمای این کوره‌ها به حدی است که در همان ذوب اولیه فولاد با درصد کربن نسبتاً پایین تولید می‌شود. سپس فولاد تولید شده درون کورهٔ پاتیلی ریخته می‌شود تا در آنجا عملیات آلیاژسازی انجام شود. این عملیات شامل تنظیم کردن میزان کربن، اضافه کردن عناصر آلیاژی و یکدست‌سازی ترکیب فولاد است.

پس از بدست آمدن ترکیب شیمیایی مورد نظر در فولاد، لازم است که آن را به صورت مورد نیاز ریخته‌گری کرد. در اکثر موارد فولاد بدست آمده به صورت تختال، تیرآهن یا میلگرد ریختگری مداوم می‌گردد.

فولادریزی

برای ساخت برخی قطعات فولادی که شکل پیچیده یا تیراژ کمی دارند لازم است به صورت جداگانه ریختگری انجام شود که در صنعت به آن فولادریزی گفته می‌شود. فرایند ذوب‌ریزی فولاد همانند چدن‌ریزی می‌باشد، چون فولاد مذاب هنگام سرد شدن و انجماد دچار انقباض می‌شود، بایستی قطعات فولادی را از هر سو ۱٫۵٪ تا ۲٪ بزرگ‌تر ساخت تکه شکا پس از انجماد فولاد مذاب، تکهٔ فولادی به اندازهٔ ساخته شده درآید.[۱]


فولاد ابزاری سردکار

حتی در یک بازه کوچک از غلظت‌های مختلف کربن و آهن که فولاد را می‌سازند، می‌توان ساختارهای میکروسکوپی مختلف با خواصی کاملاً متفاوت ایجاد کرد. پایدارترین حالت آهن خالص در دمای اتاق معمولی ساختار مکعبی وسط-بدنی (body-centered cubic) است که alpha iron یا α-iron خوانده می‌شود. آهن آلفا یک فلز نسبتاً نرم بوده و توان حل کردن کربن زیادی ندارد. افزودن کربن به α-iron باعث تولید فریت (ferrite) می‌شود.[۲] در دمای ۹۱۰ درجه سلسیوس آهن خالص تبدیل به ساختار مکعبی وسط-وجهی (FCC) می‌شود که gamma iron یا γ-iron خوانده می‌شود. افزودن کربن به γ-iron باعث تولید آستنیت (austenite) می‌شود.[۲]

آهنگری

آهنگری یا فورجینگ فرآیندی است که در آن با استفاده از نیروی مکانیکی تغیرشکل لازم بر روی فولاد انجام می‌شود. این تغییر شکل روی فولاد می‌تواند طی یک یا چند مرحله توسط پتک‌کاری یا پرس‌کاری انجام شود و شکل نهایی ایجاد گردد. برای افزایش قابلیت شکل‌پذیری معمولاً به فولاد گرما می‌دهند تا به حالت خمیری درآید، سپس آن را با پتک می‌کوبند. یا چکش‌کاری می‌کنند تا به شکل خواسته شده در آید.[۳]

کاربرد انواع مختلف فولاد

فولاد گرم کار


از فولادی که تا ۰٫۲ درصد کربن دارد، برای ساختن سیم، لوله و ورق فولاد استفاده می‌شود. فولاد متوسط ۰٫۲ تا ۰٫۶ درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بکار می‌برند. فولادی که ۰٫۶ تا ۱٫۵ درصد کربن دارد، سخت است و از آن برای ساختن ابزارآلات، فنر و کارد و چنگال استفاده می‌شود.

ناخالصی‌های آهن و تولید فولاد

آهنی که از کوره بلند خارج می‌شود، چدن نامیده می‌شود که دارای مقادیر قابل توجهی کربن، گوگرد، فسفر، سیلیسیوم می‌باشد.

افزودن مقادیر معین از مواد آلیاژ دهنده به آهن

منگنز، فسفر و سیلیسیم در چدن مذاب توسط هوا یا اکسیژن به اکسید تبدیل می‌شوند و با کمک ذوب مناسبی ترکیب شده، به صورت سرباره خارج می‌شوند. گوگرد به صورت سولفید وارد سرباره می‌شود و کربن هم می‌سوزد و مونوکسید کربن (CO) یا دی‌اکسید کربن (CO۲) در می‌آید. چنانچه ناخالصی اصلی منگنز باشد، یک کمک ذوب اسیدی که معمولاً دی‌اکسید سیلسیم (SiO۲) است، بکار می‌برند:

فولاد قالب پلاستیک

(MnO + SiO2 ----> MnSiO3(l

و چنانچه ناخالصی اصلی سیلسیم یا فسفر باشد (و معمولاً چنین است)، یک کمک ذوب بازی که معمولاً اکسید منیزیم (MgO) یا اکسید کلسیم (CaO) است، اضافه می‌کنند:

{displaystyle {ce {MgO + SiO2 <=>> MgSiO2}}}

{displaystyle {ce {MgO + SiO2 <=>> MgSiO2}}}

{displaystyle {ce {6MgO + P4O10 <=>> 2Mg3(PO4)2}}}

{displaystyle {ce {6MgO + P4O10 <=>> 2Mg3(PO4)2}}}

کوره تولید فولاد و جدا کردن ناخالصی‌ها

معمولاً جداره داخلی کوره‌ای را که برای تولید فولاد بکار می‌رود، توسط آجرهایی که از ماده کمک ذوب ساخته شده‌اند، می‌پوشانند. این پوششی مقداری از اکسیدهایی را که باید خارج شوند، به خود جذب می‌کند. برای جدا کردن ناخالصی‌ها، معمولاً از روش کوره باز استفاده می‌کنند. این کوره یک ظرف بشقاب مانند دارد که در آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن آهن مذاب جای می‌گیرد.

بالای این ظرف، یک سقف مقعر قرار دارد که گرما را روی سطح فلز مذاب منعکس می‌کند. جریان شدیدی از اکسیژن را از روی فلز مذاب عبور می‌دهند تا ناخالصی‌های موجود در آن بسوزند. در این روش ناخالصیها در اثر انتقال گرما در مایع و عمل پخش به سطح مایع می‌آیند و عمل تصفیه چند ساعت طول می‌کشد، البته مقداری از آهن، اکسید می‌شود که آن را جمع‌آوری کرده، به کوره بلند بازمی‌گردانند.

فولاد نسوز

روش دیگر جدا کردن ناخالصی‌ها از آهن

در روش دیگری که از همین اصول شیمیایی برای جدا کردن ناخالصی‌ها از آهن استفاده می‌شود، آهن مذاب را همراه آهن قراضه وماده کمک ذوب در کوره‌ای بشکه مانند که گنجایش ۳۰۰ تن بار را دارد، می‌ریزند. جریان شدیدی از اکسیژن خالص را با سرعت مافوق صوت بر سطح فلز مذاب هدایت می‌کنند و با کج کردن و چرخاندن بشکه، همواره سطح تازه‌ای از فلز مذاب را در معرض اکسیژن قرار می‌دهند.

اکسایش ناخالصی‌ها بسیار سریع صورت می‌گیرد و وقتی محصولات گازی مانند CO۲ رها می‌شوند، توده مذاب را به هم می‌زنند، به‌طوری‌که آهن ته ظرف، رو می‌آید. دمای توده مذاب، بی‌آنکه از گرمای خارجی استفاده شود، تقریباً به دمای جوش آهن می‌رسد و در چنین دمایی، واکنش‌ها فوق‌العاده سریع بوده، تمامی این فرایند، در مدت یک ساعت یا کمتر کامل می‌شود و معمولاً محصولی یکنواخت و دارای کیفیت خوب بدست می‌آید.

تبدیل آهن به فولاد آلیاژی

آهن مذاب تصفیه شده را با افزودن مقدار معین کربن و فلزهای آلیاژ دهنده مثل وانادیم، کروم، تیتانیم، منگنز و نیکل به فولاد تبدیل می‌کنند. فولادهای ویژه ممکن است مولیبدن، تنگستن یا فلزهای دیگر داشته باشند. این نوع فولادها برای مصارف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در دمای زیاد، آهن و کربن با یکدیگر متحد شده، کاربید آهن ( {displaystyle {ce {Fe3C}}} {displaystyle {ce {Fe3C}}})

به نام «سمنتیت» تشکیل می‌دهند. این واکنش، برگشت‌پذیر و گرماگیر است:

{displaystyle {ce {3Fe + C + q -> Fe3C}}}

{displaystyle {ce {3Fe + C + q -> Fe3C}}}

هرگاه فولادی که دارای سمنتیت است، به کندی سرد شود، تعادل فوق به سمت تشکیل آهن و کربن، جابجا شده، کربن به صورت پولک‌های گرافیت جدا می‌شود. این مکانیزم در چدن‌ها که درصد کربن در آن‌ها بیشتر است، اهمیت بیشتری دارد. برعکس، اگر فولاد به سرعت سرد شود، کربن عمدتاً به شکل سمنتیت باقی می‌ماند. تجزیه سمنتیت در دمای معمولی به اندازه‌ای کند است که عملاً انجام نمی‌گیرد. وباسرد کردن سمنتیت فولاد را به وجود می‌آورند.

تولید فولاد در ایران

ظرفیت تولید فولاد در ایران در سال ۲۰۱۷ با رشد ۲۱٫۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۶ از ۱۷٫۹ میلیون تن به حدود ۲۱٫۷ میلیون تن در سال رسیده‌است. با این افزایش ظرفیت ایران را در جایگاه چهاردهم کشورهای تولیدکننده فولاد قرار گرفته‌است. ایران قصد دارد در افق ۱۴۰۴ این رقم را به ۵۵ میلیون تن در سال برساند.[۵]

در کشور ایران از روش‌های احیای مستقیم و کوره بلند برای تولید فولاد استفاده می‌شود.


فولادهای استاندارد

فولادهای متداول دارای کربن با درصد وزنی حدود چند هزارم درصد تا یک درصد می‌باشند. همچنین تمامی فولادها مقادیر متغیری از عناصر دیگر بخصوص منگنز را دارا می‌باشند. منگنز علاوه بر کاهش اکسیژن مذاب، توانایی کار گرم فولاد را نیز افزایش می‌دهد. سیلیسیم، فسفر و سولفور نیز همواره، در اندازه‌هایی گرچه کوچک، وجود دارند. مواد دیگر نیز می‌توانند در مقادیر بسیار کم به علل مختلف همچون طبیعت فرایند تولید فولاد یا ایجاد خواص مطلوب وجود داشته باشند.

فولادها می‌توانند به صورت ریخته، شمش یا می‌توان با گرم کردن مجدد، بر روی آن کار گرم با استفاده از یکی از روشهای نورد، اکستروژن، فورج یا دیگر روش‌های دیگر تولید شکل داده شود. برای کاربردهای مهندسی فولادهای شکل داده شده، با داشتن فرم، کیفیت سطحی، استحکام و دمای کاری متنوع، بیشترین مواد مورد استفاده هستند.


خلاصه ای درباره فولادها

فولادها را می توان به روش زیر تقیسم بندی کرد:

فولاد بلبرینگ

فولادهای ساختمانی عمومی

منظور از این فولادها طبق DIN 17 100 فولادهایی هستند که عملیات حرارتی

برای آن ها پیش بینی نشده است. مهمترین مشخصه این فولادها خواص

مکانیکی ( مثلا استحکام ، تنش تسلیم و ازذیاد طول نسبی ) ، گروه کیفی و

ویژگی آن ها جهت شکل دادنه می باشد.

حداقل استحکام کششی از ۳۱۰ N / MM2 برای فولاد sT 33 تا ۶۹۰ N/ mm2

برای فولاد St 70-2 می باشد.

قیمت فولاد سردکار

تنش تسلیم بستگی به ضخامت محصول دارد. مثلا در فولاد ساختمانی

St50-2 با ضخامت ۱۶mm تنش تسلیم ۲۹۵ N/mm2 و در ضخامت ۶۰-۸۰mm

فقط ۲۶۵ N/mm2 است.

ازدیاد طول نسبی با افزایش استحکام کاهش می یابد، یعنی فولاد شکننده

می شود.

فولاد St37-2 و St70-2 به ترتیب دارای ۲۵% و ۱۰% ازدیاد طول نسبی است.

کاربرد

فولادهای ساختمانی عمومی برای قطعاتی استفاده می شود که تحت

سایش نبوده و نباز به سختکاری ندارد.مثلا دنباله قالب،پشت بندها،دسته ها

و غیره.

فولاد یاتاقان

ورق ها و تسمه ها از فولاد غیرآلیاژی و نرم و غالبا به روش نورد سرد تولید

می شود. در ضخامت های ۰٫۵-۳ mm (که ورق ظریف نامیده می شود) برای

شکل دادن (مثلا کشش عمیق) به کار می رود. بسته به کاربرد بعدی ، ورق

ظریف از نظر نوع سطح و ظاهر و گروه کیفی تقسیم بندی می شود.

قیمت فولاد تندبر

فولادهای خوش تراش (اتومات)

فولادهای خوش تراش فولادهای کیفی غیرآلیاژی یا کم آلیاژ هستند که مقدار

گوگرد و فسفر یا منگنز و یا افزوده سرب بالایی دارند.

این فولادها اکثرا برای قطعات سری سازی (تولید انبوه) روی دستگاه های

تراش اتومات به کار می رود. افزوده های آلیاژی، گوگرد یا سرب باعث خرد

شدن براده ها شده که نتیجتا موجب افزایش سرعت براده برداری می شود.

فولادهای کربوره

فولادهای کربوره برای اجزایی به کار می رود که بیشتر تحت سایش و خمش

قرار می گیرد،بدین جهت باید سطحی سخت و مقاوم به سایش و مغزی نرم

چقرمه با استحکام بالا داشته باشد. فولادهای کربوره به دو نوع فولاد کربوره

غیرآلیاژی با مقدار کربن کمتر از ۰٫۲% (مثلا CK 15، CK 10، C 15 و C 10) و

فولاد کربوره آلیاژی؛ آغلیاژسازی با منگنز، کرم، مولیبدن یا نیکل

(مثلا ۱۶ MnCr 5، ۲۰ CrMo 4، ۲۲ CrMoS 35) تقسیم بندی می شود.

فولادهای کربوره آلیاژی استحکام کششی بالایی دارد. مثلا فولاد ۱۶ MnCr 5

دارای استحکام کششی ۷۸۰-۱۰۸۰ N/mm2 است در صورتیکه این مقدار در

فولاد کربوره غیر آلیاژی C10 برابر ۴۹۰-۶۳۰ N/mm2 است.

فولادهای بهسازی

فولادهای بهسازی برای اجزایی به کار می رود که تحت بارگزاری های شدید

کششی، خمشی و پیچشی از نوع بارهای ناگهانی است.با عملیات حرارتی

ویژه ای این فولادها دارای استحکام کششی خیلی بالا و چقرمگی (قابلیت

جذب انرژی) بالا می گردد.

فولاد بهسازی غیر آلیاژی برای اجزایی با استحکام پایین و سطح مقطع کوچک

(مثلا C 60، CK 45، C35) و فولادهای بهسازی آلیاژی کرم، مولیبدن، نیکل و

وانادیوم برای اجزاء تحت بارگذاری بالا با سطح مقطع بزرگ

(مثلا ۳۴ CrNiMo 6، ۴۲ CrMo 4، ۳۸ Cr 2) به کار می رود.

استحکام کششی می تواند تا حدود ۱۳۰۰ N/mm 2 افزایش یابد، در صورتی

که ازدیاد طول نسبی مربوطه ۹% می باشد.

فولادهای بهسازی:

⇐ در وضعیت بهسازی شده با حرف V

⇐ در وضعیت بازپخت نرمال شده با حرف N

⇐ در وضعیت بازپخت نرم شده با حرف G

⇐ در وضعیت عملیات حرارتی شده جهت ماشینکاری بهتر با حرف B مشخص

می شود.

قیمت فولاد یاتاقان

فولاد نیتروره

فولادهای نیتروره برای اجزایی که خاصه تحت بارهای سایشی و بالای متغیر

قرار دادند و نیز با توجه به اینکه در عملیات حرارتی تقریبا نباید از نظر ابعادی

تغییر کند و یا دچار تابیدگی شود به کار می رود. با نفوذ نیتروژن به سطح

قطعه کار لایه ضدسایش ویژه نیترید آهن به وجود می آید.

فولادهای نیتروره فولادهای کم آلیاژی می باشند که نیترید ساز آن ها عناصر

آلومینیم، کرم و وانادیوم است. (مثلا ۳۱ CrMo، ۲۱ G یا ۳۴ CrAIMo 5 V)

البته فولادهای کربوره، بهسازی کم آلیاژ، چدن خاکستری گرافیت ورقه ای

و گرافیت کروی و نیز فولادهای گرم کار و سردکار قابل نیتروره کردن می باشد.

فولادهای ویژه

این فولادها شامل فولادهای فنر (مثلا C 75 ; 66 Si 7)، فولادهای مقاوم به

دمای بالا (مثلا X 4 NiCrTi 25 15)، فولادهای نسوز (مثلا X15 CrNiSi 25 20)

، فوالادهای زنگ نزن (مثلا X 5 CrNi 18 8) و فولادهای نگیر (غیرمغناطیسی)

(مثلا X 40 MnCr 18) می باشد.

فولادهای ابزاری غیرآلیاژی

فولادهای ابزاری غیرآلیاژی جهت ساخت ابزارهایی استفاده می شود که

تحت تنش حرارتی بالا قرار نمی گیرد . این فولادها سختی مغزی یا عمقی

ندارد و سختی بالای سطحی خود را در دمای حدود ۲۰۰C از دست می دهد.

بارهای سنگین به واسطه مغز چقرمه آن تحمل می شود. مقدار کربن این

فولادها ۰٫۵ – ۱٫۵ % است . هر قدر مقدار کربن بالا باشد به همان میزان

حداکثر سختی پذیری بیشتر می شود . عناصر آلیاژی Cr، W، Mn، Mo و Ni

باعث می شود که این فولادها حتی در مقاطع بزرگ سختکاری مغزی شده

دچار تابیدگی شدید نگردند.

فولادهای سردکار

فولادهای سردکار قبل از هر چیزی باید مقاومت سایشی بالا و نیز استحکام

فشاری _ و چقرمگی _ بالا داشته باشد. در حالت بازپخت شده قابلیت

ماشینکاری خوبی دارد و هنگام عملیات حرارتی کمتر دچار تغییر ابعادی و

تابیدگی می شود.

فولادهای گرم کار

استحکام، سختی و مقاومت به سایش فولادهای گرم کار حتی در دماهای

بالا فقط خیلی کم تغییر می کند. این ویژگی ها و نیز افزایش _ استحکام

گرمایی ، _ چقرمگی گرمایی،_ مقاومت برگشت و _ مقاومت نوسانات دما

به واسطه عناصر آلیاژی کرم، وانادیم، تنگستن، نیکل و مولیبدن می باشد.

قیمت فولاد نسوز

همه چیز درباره فولاد

فولاد یا پولاد به آلیاژهای آهن که بین 25 0/۰ تا حدود ۲ درصد کربن دارند گفته می شود، فولادهای آلیاژی غالبا با فلزهای دیگری نیز همراهند. خواص فولاد به درصد کربن موجود در آن، عملیات حرارتی انجام شده بر روی آن و فلزهای آلیاژ دهنده موجود در آن بستگی دارد.

 قیمت فولاد قالب سازی

برای ساختن سیم، لوله و ورق از فولاد استفاده می‌شود.

فولاد مقاوم به حرارت

فولاد متوسط ۲/0 تا ۶/0 درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بکار می‌برند.

فولاد سخت ۶/0 تا 5/1

درصد کربن دارد، و از آن برای ساختن ابزارآلات، فنر و کارد و چنگال استفاده می‌شود.

آهنی که از کوره بلند خارج می‌شود، چدن نامیده می‌شود که دارای مقادیری کربن، گوگرد، فسفر، سیلیسیم، منگنز و ناخالصی‌های دیگر است. در تولید فولاد دو هدف دنبال می‌شود:

1. سوزاندن ناخالصی‌های چدن

2. افزودن مقادیر معین از مواد آلیاژ دهنده به آهن .

 قیمت فولاد فنر

فولادها از نظر آلیاژی به چهار گروه اصلی تقسیم می شوند:

1- فولادهای ساده کربنی

2- فولادهای کم آلیاژ

3- فولادهای متوسط آلیاژ

4- فولادهای پر آلیاژ

در فولادهای ساده کربنی، کربن اصلی ترین عنصر آلیاژی بوده و عناصری مانند منگنز و سیلیسیوم و آلومینیوم به مقدار جزیی و برای گاز زدایی به آن ها اضافه می شود. میزان کربن این فولادها نقش اصلی در میزان افزایش استحکام آنها پس از عملیات حرارتی دارد.

این فولادها به سه گروه کم کربن، کربن متوسط و پر کربن تقسم می شوند:

1- فولادهای کم کربن با حداکثر 0.25 درصد کربن Low Carbon Steel

2- فولاد کربن متوسط با 0.55-0.25 درصد کربن Medium carbon steel

3- فولاد پر کربن با 0.5 >درصد کربن High carbon steel

پس از فولادهای کربنی، فولادهای کم آلیاژ و متوسط آلیاژ بوده که میزان منگنز و سیلیسیوم آنها بیشتر از مقدار لازم برای اکسیژن زدایی می باشد و عناصر دیگری مثل نیکل، کرم و مولیبدن نیز به آنها اضافه شده است. عناصری مانند تیتانیوم، نیوبیوم، مس و بر نیز در صورت لزوم و به میزان جزیی ممکن است به آنها اضافه شود. افزودن این عناصر آلیاژی به فولادها جهت بهبود عملیات حرارتی پذیری آنها و افزایش برخی خواص فیزیکی و مکانیکی می باشد.

فولاد فنر

لازم به ذکر است که جهت طبقه بندی فولادهای کم آلیاژ، متوسط آلیاژ و پر آلیاژ محدودیتی وجود نداشته و عموما به فولادهای حاوی بیش از 10% عناصر آلیاژی، فولادهای پرآلیاژ می گویند.

 

دیاگرام آهن - کربن

دیاگرام فازی دوتایی آهن – کربن، دیاگرامی تعادلی از کربن در محلول جامد آهن است که نشان دهنده تغییرات ساختاری آلیاژهای آهن – کربن نسبت به درجه حرارت می باشد. این دیاگرام بر حسب درصد کربن آلیاژ، درجه حرارت، سرد کردن یا گرم کردن بسیار آهسته رسم شده و به همین علت به آن دیاگرام تعادلی آهن – کربن می گویند.

از آنجایی که آهن و کربن تشکیل یک ترکیب واسطه به نام سمنتیت Fe3C می دهد، این دیاگرام را دیاگرام آهن – سمانتیت نیز می نامند.

آهن ماده ای آلوتروپیک (چند ساختاری) بوده و در حین انجماد از حالت مذاب تا رسیدن به دمای محیط، تبدیل به ساختارهای مختلف می شود. در نمودار آهن - کربن سمانتیت، آستنیت، لدبوریت، آهن آلفا، آهن گاما و آهن بتا دیده می شود.

در نمودار آهن-کربن سه نوع فولاد با ترکیب و ریزساختار مختلف دیده می شود (یوتکتوئیدی، هیپویوتکتوئیدی، هایپریوتکتوئیدی) که توضیحات آن در لینک زیر به تفصیل آمده است.

 

فولادهای ساده کربنی

فولادهای ساده کربنی مهمترین گروه آلیاژهای مهندسی هستند. این فولادها به علت هزینه نسبتا کم تولید و داشتن گستره وسیعی از خواص در بین مواد مهندسی در درجه اول اهمیت قرار دارند. کاربرد فولادهای ساده کربنی نامحدود بوده و می تواند شامل ورق، نوار، میله، سیم، محصولات لوله ای، شکل های ساختمانی، آهنگری شده، ریخته گری و ... باشد.

 

طبقه بندی فولادهای ساده کربنی

فولادهای ساده کربنی بسته به نوع و کاربردشان در چند سیستم مختلف دسته بندی می شوند و دسته بندی منحصر به فردی که در مورد تمامی فولادهای ساده کربنی به کار رود، وجود ندارد. دو سیستم مختلفی که در این زمینه بیشترین کاربرد را دارند عبارتند از: ASTM و AISI-SAE

 

سیستم دسته بندی AISI-SAE برای فولادهای ساده کربنی

این سیستم در مورد میلگردهای نورد سرد و نورد گرم شده، سیم ها، میله ها و لوله های بدون درز و محصولات نیمه تمام برای آهنگری به کار برده می شود. از آنجا که در فولادهای ساده کربنی، درصد کربن نقش اصلی و تعیین کننده میزان استحکام آنها می باشد، در این سیستم از درصد کربن برای شناسایی فولادهای مختلف استفاده می شود.

برای نامگذاری از چهار عدد استفاده شده که دو عدد اول 10 مشخص کننده فولاد ساده کربنی است. دو رقم بعدی مشخص کننده صدم درصد کربن است.

به عنوان مثال؛ عدد 1020 مشخص کننده فولاد ساده کربنی با 0.2% اسمی کربن است.

 

اثر عناصر آلیاژی بر فولادهای ساده کربنی

فولادهای ساده کربنی ، علاوه بر کربن حاوی عناصر زیر نیز می باشند:

منگنز تا 1%

گوگرد تا 0.05%

فسفر تا 0.04%

سیلیسیم تا 0.3%

 

منگنز

محدوده استفاده از منگنز در فولادهای ساده کربنی می تواند از حداکثر 0.35% در فولاد 1005 تا حداکثر 1% در فولادهای 1085 AISI متغیر باشد. منگنز با گوگرد موجود در فولاد ترکیب شده و سولفید منگنز را ایجاد می کند. منگنز با ریزکردن پرلیت و ایجاد محلول جامد با فریت موجب افزایش استحکام تسلیم فولادهای ساده کربنی می شود.

 فولاد خشکه هوایی

گوگرد

گوگرد می تواند حداکثر تا 0.05% در فولاد ساده کربنی وجود داشته باشد. معمولا با منگنز ترکیب شده و تشکیل آخال MnS می دهد. اگر گوگرد با آهن ترکیب شود، تشکیل FeS داده که معمولا در مرزدانه ها رسوب می کند. از آنجایی که FeS ترکیبی سخت بوده و دارای نقطه ذوب پایینی می باشد، لذا ممکن است در حین کارسرد و یا کارگرم فولاد ایجاد ترک کند. به همین دلیل و برای جلوگیری از تشکیل این ترکیب نامطلوب می بایست نسبت منگنز به گوگرد فولادها حدود 5 به 1 باشد.

 فولاد سمانته

فسفر

از آنجایی که فسفر ترکیب خیلی تردی با آهن تشکیل می دهد(Fe3P)، لذا میزان فسفر فولادهای کربنی در حد 0.04% محدود می باشد.

 

سیلیسیم

سیلیسیم به عنوان اکسیژن زدا، حین فولادسازی به مذاب اضافه شده و تشکیل آخال های SiO2 می دهد. میزان سیلیسیم فولاد ساده کربنی می تواند از 0.1 تا 0.3% متغیر باشد.

 

در مقایسه با فولادهای کم کربن عملیات حرارتی ناپذیر که کربنی بین 0.06 تا 0.1 درصد دارند، فولادهای دسته اول دارای سختی و استحکام بیشتری بوده ولی شکل پذیری سرد کمتری دارند. استحکام این دسته فولادها را می توان با عملیات حرارتی بالا برد اما این روش اقتصادی نمی باشد. جهت افزایش سختی این فولادها، آنها را کربوره کرده یا به طور سطحی سخت می کنند. برای کربوره کردن معمولا فولادهای AISI 1016,1018,1019 انتخاب شده و برای مقاطع بزرگتر، فولادهای AISI1015,1020,1022 به کار می رود.

قیمت فولاد سمانته

دسته دوم، فولادهای کربن متوسط، کربن بیشتری داشته و معمولا با کوئنچ و تمپر (آب دهی و برگشت)، استحکام می یابند. اگر انتخاب محلول و دمای کوئنچ (آبدهی) مناسب باشد، می توان محدوده وسیعی از خواص مکانیکی را بدست آورد. در بین این سه گروه از فولادهای ساده کربنی سختی پذیر، دسته دوم بیشترین و وسیع ترین کاربرد را داشته و بیشتر قطعات خودرو از این فولادها ساخته می شوند.

فولاد ضد زنگ

دسته سوم فولادهای ساده کربنی که کربنی بالاتر از 0.55% دارند، نسبت به فولادهای کربن متوسط کاربرد کمتری دارند زیرا هزینه تولید و ساخت آنها گران تر بوده و قابلیت جوشکاری و شکل پذیری کمتری دارند. و چون کربن بیشتری دارند در اثر فرایند آبدهی، حداکثر سختی را به دست می آورند.

 استیل نسوز

فولادهای آلیاژی

اگرچه تولید فولادهای ساده کربنی ارزان می باشد اما در کاربردهای مختلف مهندسی، این فولادها همیشه جوابگو نیستند. فولادهای آلیاژی اگرچه از لحاظ قیمت گران تر از فولادهای ساده کربنی هستند اما در عمل استفاده از آنها در صنعت اقتصادی تر می باشد.

قیمت فولاد ضد زنگ

عناصر آلیاژی که در تولید فولادهای آلیاژی استفاده می شود عبارتند از: نیکل، کرم، مولیبدن، منگنز، سیلیسیم و وانادیم. در بعضی موارد عناصری دیگری مثل کبالت، مس و سرب نیز اضافه می شود.

فولاد نیتراته

عناصر آلیاژی جهت حصول خوا ص متالورژیکی مطلوب به فولادها اضافه می شود که بعضی از مهم ترین آنها عبارتند از:

1- بهبود خواص مکانیکی در دماهای مختلف

2- افزایش دمای باز پخت با حفظ استحکام و بهبود شکل پذیری

3- بهبود مقاومت به خوردگی در دماهای بالا

و سایر موارد.

 قیمت فولاد قالب پلاستیک

طبقه بندی فولادهای آلیاژی

در تعریف کلی، فولادهای حاوی تا 50% عناصر آلیاژی را فولاد آلیاژی می گویند. اما از از نقطه نظر فنی، فولاد آلیاژی به فولادهای ماشین سازی و ساختمانی عملیات حرارتی پذیر که حاوی 1 تا 4 درصد عناصر آلیاژی هستند، اطلاق می شود.

این فولادها در ایالات متحده امریکا عموما با سیستم نامگذاری AISI-SAE مشخص می شوند. در این سیستم برای نامگذاری هر فولاد آلیاژی از یک عدد چهار رقمی استفاده شده که دو رقم اول مشخص کننده عنصر آلیاژی اصلی یا گروه عناصر آلیاژی و دو رقم آخر مشخص کننده تقریبی درصد اسمی کربن در آلیاژ است.

 فولاد خوش تراش

کاربرد انواع مختلف فولاد

از فولادی که تا ۰٫۲ درصد کربن دارد، برای ساختن سیم، لوله و ورق فولاد استفاده می‌شود. فولاد متوسط ۰٫۲ تا ۰٫۶ درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بکار می‌برند. فولادی که ۰٫۶ تا ۱٫۵ درصد کربن دارد، سخت است و از آن برای ساختن ابزارآلات، فنر و کارد و چنگال استفاده می‌شود.

 فولاد زنگ نزن

ناخالصی‌های آهن و تولید فولاد

آهنی که از کوره بلند خارج می‌شود، چدن نامیده می‌شود که دارای مقادیری کربن، گوگرد، فسفر، سیلیسیم، منگنز و ناخالصی‌های دیگر است. در تولید فولاد دو هدف دنبال می‌شود:

فروش فولاد نیتراته

سوزاندن ناخالصی‌های چدن

افزودن مقادیر معین از مواد آلیاژ دهنده به آهن

منگنز، فسفر و سیلیسیم در چدن مذاب توسط هوا یا اکسیژن به اکسید تبدیل می‌شوند و با کمک ذوب مناسبی ترکیب شده، به صورت سرباره خارج می‌شوند. گوگرد به صورت سولفید وارد سرباره می‌شود و کربن هم می‌سوزد و مونوکسید کربن (CO) یا دی‌اکسید کربن (CO۲) در می‌آید. چنانچه ناخالصی اصلی منگنز باشد، یک کمک ذوب اسیدی که معمولاً دی‌اکسید سیلسیم (SiO۲) است، بکار می‌برند:

فولاد اتومات

(MnO + SiO۲ ——-> MnSiO۳(l

و چنانچه ناخالصی اصلی سیلسیم یا فسفر باشد (و معمولاً چنین است)، یک کمک ذوب بازی که معمولاً اکسید منیزیم (MgO) یا اکسید کلسیم (CaO) است، اضافه می‌کنند:

(MgO + SiO۲ ——-> MgSiO۲(l

(۶MgO + P۴O۱۰ ——-> ۲Mg۳(PO۴)۲(l

 قیمت فولاد اتومات

کوره تولید فولاد و جدا کردن ناخالصی‌ها

معمولاً جداره داخلی کوره‌ای را که برای تولید فولاد بکار می‌رود، توسط آجرهایی که از ماده کمک ذوب ساخته شده‌اند، می‌پوشانند.

قیمت فولاد عملیات حرارتی پذیر

این پوششی مقداری از اکسیدهایی را که باید خارج شوند، به خود جذب می‌کند. برای جدا کردن ناخالصی‌ها، معمولاً از روش کوره باز استفاده می‌کنند. این کوره یک ظرف بشقاب مانند دارد که در آن ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن آهن مذاب جای می‌گیرد. بالای این ظرف، یک سقف مقعر قرار دارد که گرما را روی سطح فلز مذاب منعکس می‌کند. جریان شدیدی از اکسیژن را از روی فلز مذاب عبور می‌دهند تا ناخالصی‌های موجود در آن بسوزند. در این روش ناخالصیها در اثر انتقال گرما در مایع و عمل پخش به سطح مایع می‌آیند و عمل تصفیه چند ساعت طول می‌کشد، البته مقداری از آهن، اکسید می‌شود که آن را جمع‌آوری کرده، به کوره بلند باز می‌گردانند.

 فولاد عملیات حرارتی پذیر

روش دیگر جدا کردن ناخالصی‌ها از آهن

در روش دیگری که از همین اصول شیمیایی برای جدا کردن ناخالصی‌ها از آهن استفاده می‌شود، آهن مذاب را همراه آهن قراضه و کمک ذوب در کوره‌ای بشکه مانند که گنجایش ۳۰۰ تن بار را دارد، می‌ریزند. جریان شدیدی از اکسیژن خالص را با سرعت مافوق صوت بر سطح فلز مذاب هدایت می‌کنند و با کج کردن و چرخاندن بشکه، همواره سطح تازه‌ای از فلز مذاب را در معرض اکسیژن قرار می‌دهند. اکسایش ناخالصی‌ها بسیار سریع صورت می‌گیرد و وقتی محصولات گازی مانند CO۲ رها می‌شوند، توده مذاب را به هم می‌زنند، بطوری که آهن ته ظرف، رو می‌آید. دمای توده مذاب، بی آنکه از گرمای خارجی استفاده شود، تقریباً به دمای جوش آهن می‌رسد و در چنین دمایی، واکنشها فوق‌العاده سریع بوده، تمامی‌ این فرایند، در مدت یک ساعت یا کمتر کامل می‌شود و معمولاً محصولی یکنواخت و دارای کیفیت خوب بدست می‌آید.

 قیمت فولاد نیتراته


میلگرد

یازار :

+0 به یه ن

Image result for ‫میلگرد‬‎

میلگرد، به فولادی که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده گفته می شود .نام دیگر میلگرد آرماتور می باشد.از آنجایی که فولاد به کار رفته در سازه های بتن آرمه به شکل سیم یا آرماتور می‌باشد، با آن فولاد میلگرد گفته می شود.

قیمت پروفیل

البته به غیر از میلگرد از مصالح دیگری جهت مستحکم کردن بتن از جمله نیمرخ‌های شکل، ناودانی و یا قوطی نیز استفاده می‌شود.

قیمت ورق

استاندارد میلگرد ایران

استانداردهای تولید فولاد میلگرد در کشورهای مختلف متفاوت است .در هر استاندارد طبقه بندی مشخصی برای خواص مکانیکی فولاد ها دارد . در ایران کارخانه ی ذوب آهن تولید کننده ی عمده ی فولاد آرماتور ایران می باشد که میلگرد تولیدی توسط این کارخانه مطابق با استاندارد روسی است .

طبق استاندارد روسی فولاد تولیدی به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از :

فولاد A-1

این نوع میلگرد صاف و دارای مقاومت تسلیم ۲۳۰۰ سانتی متر مربع و مقاومت کششی ۳۸۰۰ بر سانتی متر مربع می باشد

پروفیل

فولاد A-2

۲ این نوع میلگرد آجدار و دارای مقاومت تسلیم ۳۰۰۰ سانتی متر مربع و مقاومت کششی ۵۰۰۰ بر سانتی متر مربع می باشد

فولاد A-3

این نوع میلگرد آجدار و دارای مقاومت تسلیم ۴۰۰۰ سانتی متر مربع و مقاومت کششی ۶۰۰۰ بر سانتی متر مربع می باشد

قیمت ورق سیاه

آرماتور ها دارای قطرهای مختلفی با توجه به نوع استاندارد آنها هستند . میلگرد روسی تولید ذوب آهن تا قطر ۴۰ میلیمتر نیز ساخته می شود

روش های تولید میلگرد

آرماتور با استاندارد های مختلفی در دنیا تولید می شود.در استانداردهای معتبربا توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه فرآیند های تولید با توجه به پارامترهای مختلف کنترل می شود.

میلگرد ترمکس

برای تولید میلگرد ترمکس ، شمش فولادی دارای کلاس آنالیز شیمیائی پائینتری است و برای رسیدن به مقاومت استاندارد مورد نیازمیلگرد تولیدی که دارای دمای بالایی است را از داخل لوله های آب عبور داده و به صورت ناگهانی خنک می شود.در این حالت سطح میلگرد تا عمق مشخصی دارای مقاومت بالاتر( مثلاً ۴۰۰ ) می باشد اما مغز میلگرد دارای مقاومت پائینتری ( مثلاً حدود ۳۴۰ ) می باشد

آلیاژسازی

در روش آلیاژسازی شده ، فولاد مورد نیاز برای تولید میلگرد، در فرآیند ساخت فولاد، از طریق اضافه نمودن فروآلیاژها ساخته شده و شمش تولیدی در فرآیند نورد به شکل مورد نظر درآمده و سپس در فضای آزاد و به مرور خنک می شود.آرماتور تولید شده در این حالت از سطح بیرونی تا مرکز آن دارای خواص مکانیکی و مشخصات شیمیائی یکسان است که در مواقع زلزله و فشار مقاومت یکنواخت و مناسبتری را از خود نشان می دهد

قیمت تیرآهن

به صورت کلی قیمت تمام شده میلگردهای آلیاژسازی به دلیل فرایند تولید و مواد اولیه به کار رفته، شده بالاتر از ترمکسی می باشد.

میلگرد مصرفی در کشوهای دیگر

کشورهای اروپائی که عمدتا کشورهای زلزله خیزی نبوده و از نظر زلزله خیزی در منطقه ی امن جغرافیایی قرار دارند، از روش حرارتی (ترمکس ) برای تولید آرماتور استفاده میکنند.از این رو آنالیز شیمیایی متناسب با روش ترمکس برای تولید میلگرد در نظر میگیرند.

قیمت روز میلگرد در بازار

در کشور زلزله خیز ژاپن ، استاندارد تولید میلگرد JIS می باشد . در ژاپن از روش تولیدی آلیاژی استفاده کرده و از روش حرارتی (ترمکس ) برای تولید میلگرد استفاده نمی شود.

میلگرد مصرفی در ایران

در استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ که از چندین استاندارد مرجع اروپایی EN , DIN, و ژاپن JIS و آمریکاASTM و ISO ساخته شده است، به هر دو روش ساخته می شود، ولی بدیل ضریب امنیت بالای مصرف در بند ۱۳ استاندارد ( نشانه گذاری ) تولید کنندگان باید نحوه ی فرآیند تولید میلگرد را به مصرف کننده اطلاع دهد

صادرات میلگرد

برای شناسایی روش تولید باید بر روی پلاک الصاقی روش تولید به صورت ترمکس یا آلیاژی حک شده و مقطع شاخه های این محصول به رنگ های از قبل تعریف شد ای رنگ آمیزی شود.همچینن به طور مثال برای روش ترمکس باید در گواهینامه فنی فرآیند تولید به وسیله ی خنک کاری و برگشت محصول ثبت شود

قوطی

بر اساس استاندارد ملی ایران انجام عملیات جوشکاری بر روی این نوع آرماتور ها مجاز نمی باشد

انواع میلگرد و تفاوت آنها

به طور کلی بتن فوق العاده مستحکم است و به همین دلیل برای خورد کردن بتن نیروی بسیار زیادی احتیاج داریم . ولی بتن از نظر قابلیت کششی نسبتا ضعیف است وبنابر این برای ترک خوردن بتن به وسیله ی خم یا پیچش نیروی خیلی کمتری نسبت به خورد شدن مستقیم بتن احتیاج داریم.

قیمت نبشی

به همین دلیل از آرماتور برای افزایش قدرت کششی بتن استفاده می کنند ترک میخورد قابلیت کششی نسبتا ضعیفی دارد و نیروی کمتری برای ترک انداختن روی بتن به وسیله خم یا پیچش لازم است تا اینکه مستقیما بخواهیم خردش کنیم. برای افزایش قدرت کششی بتن از آرماتور استفاده می‌شود.

آرماتور در طول و قطرهای مختلفی موجود اند که هر کدام از این ارماتور ها نقاط قوت و ضعف خود را دارند. اما تنها ۶ نوع آن رایج وجود دارد:

اروپایی ( آلیاژ کربن، منگنز ، سیلیکون و غیره)

فولاد کربن (میلگرد سیاه عادی)

گالوانیزه

روکش اپوکسی

فایبرگلاس

فولاد استنلس

اروپایی

ناودانی

کشورهای اروپائی که عمدتا کشورهای زلزله خیزی نبوده و از نظر زلزله خیزی در منطقه ی امن جغرافیایی قرار دارند، از روش حرارتی (ترمکس ) برای تولید میلگرد استفاده میکنند.از این رو آنالیز شیمیایی متناسب با روش ترمکس برای تولید میلگرد در نظر میگیرند.

فولاد کربن

میلگرد سیاه پر استفاده ترین میلگرد می باشد .این میلگرد دارای میزان استحکام کششی خوبی میباشد یکی از عیب های آرماتور سیاه زنگ زدن است .میلگرد سیاه بعد از زنگ زدن موجب ترک خوردگی بتن اطرافش می شود و می شکند .

روکش اپوکسی

قیمت ورق روغنی

میلگرد روکش اپوکسی در واقع میلگرد سیاه با روکش اپوکسی است. استحکام این آرماتور با میلگرد سیاه یکسان است ولی به دلیل استفاده از روکش اپوکسی، ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به زنگ زدگی مقاوم تر است.

میلگرد گالوانیزه

میزان مقاومت در برابر زنگ زدگی میلگردهای گالوانیزه کمتر از روکش آپوکسی می باشد ولی میلگردهای گالوانیزه در برابر آسیب پذیری بسیار مقاوم ترند، از این رو نسبت به میلگرد روکش اپوکسی با ارزش تر هستند.قیمت میلگرد گالوانیزه تقریبا ۴۰ درصد از روکش اپوکسی گرانتر است

میلگرد فایبرگلاس

فایبر گلاس گزینه ی ایده عالی برای تقویت بتن می باشد زیرا فایبر گلاس در برابر زنگ زدگی مقاوم است و زنگ نمی زند ولی از آنجایی که فایبرگلاس یک ترکیب شبیه به فیبر کربن است، در نتیجه فایبر گلاس را هنگام استفاده نمی توان خم کرد .از نظر قیمتی میلگرد فایبرگلاس حدود ۱۰ برابر گرانتر از اپوکسی است ولی از آنجایی که فایبرگلاس بسیار سبک است، با توجه به میزان طول کاربردی، قیمت تمام شده برای مقدار مشابه اپوکسی تقریبا ۲ برابر می باشد.

میلگرد فولاد استنلس

گرانترین گزینه برای تقویت بتن میلگرد فولاد استنلس است که قیمت آن حدود ۸ برابر آرماتور اپوکسی است.فولاد استنلس ۱۵۰۰ برابر بیشتر نسبت به آرماتور سیاه در برابر زنگ زدگی مقاوم است . معمولا از فولاد استنلس به جز شرایط

خیلی خاص به دلیل قیمت زیاد کمتر استفاده می شود ولی از نظر کیفی، بهترین آرماتور برای اکثر پروژه ها می باشد.

علامت گذاری میلگرد

قیمت ورق گالوانیزه

آرماتور هارا با علائمی که نشان دهنده محل تولید آلیاژ فولادی گرید و سایز می باشد در بازار توزیع می کند. در شکل زیر این علائم نمایش داده می شود. حرف بالایی در علامت گذاری کارخانه سازنده را معرفی می‌کند و حرف بعدی نشان دهنده سایز آرماتور است.سومین علامت نوع آرماتور را مشخص می‌کند. معمولا S برای فولاد کربن و W برای آلیاژ فولاد ضعیف به کار می‌رود. در آخر نیز گرید آن نوشته شده است.

تیرآهن

نگهداری صحیح میلگرد

• برای نگهداری بهتر آرماتور بهتر است هنگام دریافت بار آرماتور، آن را در پالت های چوبی با یک سطح بالا آمده غیر فلزی قرار داده شود. انبار کردن به این روش مانع از زنگ زدگی آرماتور به وسیله آب های زیر زمینی خواهد شد.

• هنگام انبار کردن آرماتور بر روی پالت های چوبی یا یک سطح بالا آمده غیرفلزی حتما آن ها را با یک روکش ضد آب بپوشانید.

میلگرد

و بر گوشه های روکش بلوکه های سنگین قرار دهید تا به خوبی از آرماتور محافظت کند. قرار دادن طولانی مدت آنها در محیط باز می‌تواند باعث زنگ زدی شود و سطح بهره وری آن را پایین بیاورد.

قیمت میلگرد


سنگ گرانیت مروارید مشهد

یازار :

+0 به یه ن

Image result for ‫سنگ گرانیت‬‎

سنگ خارا یا گرانیت (به فرانسوی: granite) گونه‌ای سنگ آذرین درونی است. به همین دلیل، بافتِ آن دارای دانه‌های متوسط تا درشت است و دارای کوارتز (دُرّ کوهی)

و فلدسپات، میکا، و پاره‌ای کانی‌های دیگر می‌باشد. بسته به کانی‌هایِ موجود در سنگ خارا و شیمی آن، این سنگ به رنگ‌های گوناگونی، از صورتی تا خاکستریِ پررنگ و حتی

سیاه، یافت می‌شود. این سنگ از سنگین‌ترین سنگ‌ها به‌شمار می‌رود.

قیمت میلگرد

سنگ خارا یکی از محکم‌ترین و سخت‌ترین سنگ‌ها می‌باشد. به همین خاطر به عنوان مصالح ساختمانی به صورت گسترده‌ای استفاده می‌شود. مقاومت این سنگ در مقابل ساییدگی

باعث استفاده گسترده از آن در آزمایشگاه‌ها شده‌است. مقاومت و سختی بالای این سنگ این امکان را فراهم می‌کند که ورقه‌هایی به ضخامت تنها چند میلی‌متر از این سنگ

ساخت.

گرانیت مروارید مشهد

لازم است ذکر شود که واژه گرانیت دارای ریشه لاتین می‌باشد.

سنگ خارا سنگی است که از سرد شدن توده‌های مذاب شکل گرفته‌است. گرانیت سمبل سختی، مقاومت و دوام است. سنگ خارا به رنگهای سفید، خاکستری، پرتغالی، سبز،

مشکی، قرمز و غیره دیده می‌شوند. گرانیت‌ها نسبت به سنگهای آهکی سخت‌تر اما یکنواخت تر هستند. سنگهایِ خارا به راحتی خش برنمی‌دارند و مقاومت آن‌ها در مقابل حرارت

بالا می‌باشد. گرانیت بهترین کاربرد را در سنگفرش بیرونی و در مکانهایی که در معرض عبور و مرور زیاد است، دارد و نیز آن را می‌توان در نمای بیرونی و سنگفرش داخلی

ساختمان و پله‌ها استفاده نمود. این سنگ‌ها از کشورهای آسیای میانه مانند هندوستان، چین، تایوان و ویتنام خریداری می‌گردند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. این

نوع سنگ شامل ? نوع طبیعی ورنگ‌شده می‌باشد که از انواع آن می‌توان به سنگهایی با نام هلویی و نخودی و قرمز رنگ شده، بلک گالکسی، شانسی بلک، کارمن رد، بالتیک براون،

مپل رد، جوپارنا، مولتی کالررد ولگابلو، بیداسر قهوه‌ای، بیداسر سبز، باش پارادیسو، تن براون، سیلور پرل … اشاره کرد.

از آنجا که سنگ خارا سختی بالایی دارد، هزینه برش و فرآوری آن بیش از سنگ‌های آهکی می‌باشد و همچنین دارای طول عمر و دوام بسیار بالاتر از سنگ‌های آهکی است.

 


گرانیت چیست؟

گرانیت سنگ آذرین رنگ روشنی است که دانه‌های آن به قدری بزرگ هستند که می‌توان با چشم غیرمسلح آن‌ها را مشاهده کرد (برخی سنگ‌ها به قدری ریزدانه‌اند که هیچ دانه‌ای

نمی‌توان در آن‌ها با چشم دید). گرانیت به واسطه تبلور آرام مواد مذاب (ماگما) در زیر زمین تشکیل می‌شود. سنگ گرانیت عمدتاً از کوارتز و فلدسپار و به مقدار خیلی کمتر از

میکا (طلق) ، آمفیبول و کانی‌های دیگر تشکیل شده است. این ترکیب کانی‌ها معمولاً موجب رنگ قرمز، صورتی، خاکستری یا سفید می‌شود (کوارتزو طلق سفید دانه‌های سفید رنگ

و فلدسپار دانه‌های صورتی رنگ)، و کانی‌های تیره مانند طلق سیاه (بیوتیت) بخش تیره سنگ را تشکیل می‌دهند که در تمام سنگ قابل‌مشاهده‌اند.

 سنگ گرانیت مروارید مشهد

شناخته‌شده ترین سنگ آذرین

گرانیت شناخته‌شده ترین سنگ آذرین است. بسیاری از مردم سنگ گرانیت را می‌شناسند چون متداول‌ترین سنگ یافت شده در سطح زمین بوده و برای ساخت بسیاری از اشیا در

زندگی روزمره از آن استفاده می‌شود از جمله روی کابینت‌ها و پیشخوان، کف پوش، سنگفرش، جدول، پله، نمای ساختمان و سنگ قبر و یادبود. به خصوص اگر در شهر زندگی

می‌کنید در اطراف خود مصارف مختلف گرانیت را مشاهده می‌کنید.

قیمت میلگرد امروز

گرانیت: نمونه گرانیت بالا یک نمونه معمول گرانیت حدود 5 سانتیمتری است. اندازه دانه‌های آن به قدری درشت است که می‌توانید کانی‌های اصلی را ببینید. دانه‌های صورتی

فلدسپار ارتوکلاز هستند و دانه‌های شفاف تا دودی، کوارتز یا مسکویت (میکای سفید) هستند. دانه‌های سیاه ممکن است بیوتیت (طلق سیاه) یا هورنبلند (آمفیبول) باشند. کانی‌های

متعدد دیگر نیز ممکن است در گرانیت وجود داشته باشند.

 سنگبری معنوی

کاربردهای فراوان گرانیت

گرانیت به خاطر ظهور زیاد آن در طبیعت بسیار شناخته شده است (در ایران کوه‌های سهند، سبلان، رشته‌کوه الوند در غرب، شیرکوه یزد و جنوب خراسان و کوه تفتان از

منابع مهم گرانیت به شمار می‌آیند).

 

معانی مختلف گرانیت

واژه "گرانیت" توسط افراد مختلف با معانی مختلفی استفاده می‌شود. در دوره‌های مقدماتی یک تعریف ساده استفاده می‌شود. تعریف دقیق‌تر آن در سنگ‌شناسی (زمین‌شناسانی که

در مطالعه سنگ‌ها تخصص دارند) به کار می‌رود. و کلمه گرانیت، زمانی که توسط فروشندگان سنگ‌های تزئینی استفاده می‌شود، می‌تواند تعاریف بسیار متفاوتی داشته باشد.

این تعاریف گوناگون از گرانیت ممکن است منجر به مشکلاتی در ارتباط با افراد شود اما اگر بدانید فرد مقابل که از واژه گرانیت استفاده می‌کند کیست می‌توانید این واژه را در

جایگاه خود تفسیر کنید. سه کاربرد متداول واژه گرانیت به شرح زیر است:

 قیمت میلگرد

الف- تعریف گرانیت در دوره‌های مقدماتی

گرانیت سنگ آذرین رنگ روشن و دانه درشت است که عمدتاً از کوارتز و فلدسپار و به مقدار کمتری از کانی‌های میکا و آمفیبول تشکیل شده است. این تعریف ساده، دانشجویان

را قادر می‌سازد به سادگی سنگ را با بررسی ویژگی‌های ظاهری تشخیص دهند.

 

ب- تعریف سنگ‌شناسی

گرانیت یک سنگ پلوتونیکی است که در آن، کوارتز 10 تا 50 درصد از ترکیبات فلسیک و فدلسپار آلکالی 65 تا 90 درصد از کل فلدسپار آن را تشکیل می‌دهد. استفاده از این

تعریف نیاز به شناسایی کانی‌شناسی و توانایی‌های زمین‌شناسی کافی دارد.

 قیمت سنگ گرانیت مروارید مشهد

بسیاری از سنگ‌هایی که با تعریف دوره‌های مقدماتی به عنوان گرانیت شناخته می‌شوند، توسط سنگ‌شناسان گرانیت نامیده نمی‌شوند و ممکن است به جای آن از واژه گرانیت

آلکالی، گرانودیوریت، پگماتیت یا اپلیت استفاده کنند. سنگ‌شناسان ممکن است این سنگ‌ها را گرانیتوئید بنامند نه گرانیت. تعریف‌های دیگری نیز بر اساس ترکیب کانی‌شناسی

برای گرانیت وجود دارد.

پ- تعریف تجاری

واژه گرانیت توسط فروشندگان سنگ‌های تزئینی و ساختمانی برای ساخت پیشخوان، سنگ کف، نما، پله، جدول و محصولات دیگر استفاده می‌شود .

 گرانیت مشهد

در صنعت بازرگانی سنگ، گرانیت سنگی است که دانه‌های آن با چشم قابل‌مشاهده بوده و سخت تر از سنگ مرمر است. در این تعریف گابرو، بازالت، پگماتیت، شیست، گنیس،

سینیت، مونزونیت، آنورتوزیت، گرانودیوریت، دیاباز، دیوریت و بسیاری سنگ‌های دیگر همه گرانیت نامیده می‌شوند. تمام تصاویر این مقاله، از این دیدگاه گرانیت هستند.

سنگ گرانیت مروارید مشهد

کاربردهای گرانیت

گرانیت اغلب به صورت سنگ بنا (dimension stone) استخراج می‌شود (سنگ طبیعی به صورت بلوک‌هایی با طول، پهنا و ضخامت مشخص برش داده می‌شود). گرانیت

به قدری سخت است که در مقابل بیشتر سایش‌ها مقاوم است و به اندازه‌ای مستحکم است که وزن قابل‌توجهی را بتواند تحمل کند و تا حدی خنثی است که در مقابل هوازدگی

مقاوم باشد و می‌توان آن را با ساب زدن براق کرد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود گرانیت سنگ بسیار محبوب و مفیدی به عنوان سنگ بنا باشد.

 قیمت میلگرد روز

گرانیت از معادن طبیعی سنگ گرانیت منشا میگیرد و با کنترل کیفیت های دقیق و متعدد در کل پروسه استخراج تا تولید، بالاترین کیفیت را به دوستداران این محصول ارائه می

کند. این محصول با استحکام، با تنوع در رنگ، چشم­ انداز منحصر به فردی در زمینه هنر و معماری ترسیم کرده است. سنگ طبیعی از قدیمیترین مصالح ساختمانی مورد

استفاده توسط انسان می باشد که امروزه کاربردهای بسیار وسیعی در صنعت ساختمان و خانه سازی دارد. سنگ ها از نظر مبدا زمین شناسی به سه گروه کلی سنگ های آذرین،

سنگ های رسوبی و سنگ های دگرگون شده تقسیم می شوند و عنصر اصلی تشکیل دهنده همه سنگ های سیلیسی می باشد. سنگ های طبیعی انواع بسیار گوناگونی با کاربردهای

متفاوت و بسیار سریع دارد. برخی از مهمترین انواع سنگ طبیعی مورد استفاده در صنعت ساختمان عبارتند از: 1) سنگ خارا یا گرانیت (به فرانسوی: granite): گونه‌ای

سنگ آذرین درونی است. به همین دلیل، بافتِ آن دارای دانه‌های متوسط تا درشت است و دارای کوارتز (دُرّ کوهی) و فلدسپات، میکا، و پاره‌ای کانی‌های دیگر می‌باشد.

سنگ گرانیت مروارید

بسته به

کانی‌هایِ موجود در سنگ خارا و شیمی آن، این سنگ به رنگ‌های گوناگونی، از صورتی تا خاکستریِ پررنگ و حتی سیاه، یافت می‌شود. این سنگ از سنگین‌ترین سنگ‌ها با چگالی

???? گرم بر سانتی‌متر مکعب به‌شمار می‌رود. 2) سنگ مرمر: از سنگ‌های دگرگونی است که از دگرگونی سنگ آهک بوجود آمده‌است. کانی اصلی تشکیل دهنده آن کلسیت

است. از این سنگ به صورت گسترده‌ای برای مجسمه‌سازیی استفاده شده‌است. نمای بنای تاج محل از سنگ مرمر است، این سنگ در بناهای زیارتی و حرم‌های امامان نیز

استفاده می‌شود. از ویژگی‌های برجسته سنگ مرمر، عبور نور است. 3) تراورتن: نوعی سنگ آهک متخلخل است که از دسته سنگ‌های رسوبی و تزیینی به‌شمار می‌رود. این سنگ

بجا مانده از رسوبات چشمه‌های آب گرم هستند. حفرات موجود در این سنگ به دلیل فضای اشغال شده توسط گازهای موجود در آبهای گرم منبع رسوب‌گزاری است.

سنگ گرانیت مشهد

هرچه

عناصر محلول در آب این منابع کمتر باشد، رنگ سنگ روشن‌تر خواهد بود. 4) کوارتزیت به آلمانی :(Quarzit) نوعی سنگ دگرگون و بسیار سخت است. این سنگ از

دگرگونی ماسه‌سنگ (کوارتزآرنیت) در اثر فشار و گرمای بسیار بالای لایه‌های زمین بوجود آمده‌است. کوارتزیت خالص معمولاً به رنگ‌های سفید تا خاکستری است. در صورتی

که در آن اکسیدهای آهن Fe?O? نیز وجود داشته باشد، به رنگ‌های صورتی تا قرمز دیده می‌شود. رنگ‌های دیگری از کوارتزیت مانند زرد و نارنجی نیز وجود دارد که به دلیل

وجود دیگر ناخالصی‌ها است.


گرانول بازیافتی

یازار :

+0 به یه ن

Image result for ‫دستگاه تولید نایلون‬‎

بازیافت به زبان ساده

گرانول

در مجموعه ی پندار پلیمر پیشرو سعی ام را براین گذاشتم تا شما دوست عزیز را با کاربازیافت پلاستیک ها و تاثیر آن بر زندگی (اقتصادی و...) آشنا کنم . قبل ازاینکه بخواهم در مورد بازیافت صحبت کنم لازم است یادآوری کنم کسی نمی تواند منکر جایگاه پلاستیک ها درزندگی روزمره ما شود. کافیست نگاهی به اطرافتان بیاندازید تا با بنده هم نظرشوید از لوازم منزل و صنعتی و ساختمانی و هر جا را که نگاه می کنیم مملو از پلاستیک است. پلاستیک ها این مصنوعات دوست داشتنی به علت قیمت ارزان ،شکل پذیری فوق العاده و خواص منحصر به فرد هر روز بیشتر و بیشتر جای خودشون را در زندگی ما باز می کنند. نمی دانم یادتان هست یا نه ولی همین بیست ،سی سال قبل اکثر لوازم اتاق خودروی شما از لوازم فلزی بود ولی در حال حاضر تا حد ممکن پلاستیک جایگزین شده است (این شامل دیگر صنایع هم می شود .) مزیت های فراوان پلاستیک ( که همگی کم و بیش می دانیم) باعث شد انفجاری در تولید و مصرف این کالا به وجود بیاید که زندگی را برای ما راحت تر کند .

گرانول بازیافتی

 ولی همین پلاستیک دوست داشتنی کم کم باعث دردسرشد . الان برایتان توضیح می دهم : بنابراظهارات مدیرکنترل تولید شرکت های صنایع و پتروشیمی تولید محصولات پتروشیمی در سال 95 چیزی حدود 55 میلیون تن بوده است . و تقریبا هرساله 10 درصد به این تولید اضافه می شود . از این میزان نزدیک به 200 تن سهم پلاستیک هاست ( به نقل از روزنامه همشهری) حال تصور فرمایید این مقدارپلاستیک درسال وارد بازارکشورمی شود تبدیل به محصول می شود در خانه و زندگی من و شما استفاده می شود . مقداری ازآنها که قابلیت استفاده بیشتر ازیک باررا دارند نگه داشته می شوند و الباقی دور ریخته می شود ! (البته همین هایی هم که نگه داشته ایم کمی دیرتر به سرنوشت دیگر پلاستیک ها دچار می شوند.) بگذریم ازاینکه دیگر محصولات پتروشیمی هم آلاینده گی بیشتری نسبت به پلاستیک ها نداشته باشند کمتر مضر نیستند در جای دیگر راجع به این موضوع توضیح خواهم داد. حال سرنوشت این پلاستیک دور ریخته شده چه می شود ؟ جالب است بدانید تنها 9% این پلاستیک ها شانس بازیافت و برگشت به صنعت را دارند الباقی با سوء مدیریت ( هم ازطرف خودما هم از طرف مسئولین ) یا در طبیعت رها شده یا در بهترین حالت سوزانده می شود که مضرات سوزاندن را شما بهتر ازمن میدانید. حتما درتابلوهای تبلیغاتی خیابانها دیده و یا شنیده اید چقدر زمان برای از بین رفتن یک پلاستیک لازم است . تحقیق د راین مورد را به عهده ی خودتان می گذارم.! از اینکه این پلاستیک که برای رفاه و راحتی من و شما درست شده چه بلایی بر سرخاک می آورد و چه سرعتی به روند فرسایش خاک می دهد و فرسایش خاک چه آسیب هایی که به زندگی ما نمیزند بحث دیگریست . من نمیدانم چه برسر ما و مسئولین ما آمده است که با دست خودمان این بلاها را سرخودمان می آوریم . فکر می کنم کم و بیش به اهمیت موضوع پی بردیم یا به بیانی دیگر درد را شناختیم . حال چاره چیست ؟ قبل ازاینکه درمورد علاج این دردهمگانی صحبت کنم لازم میدانم به مساله ای اشاره کنم که دغدغه امروزه ایرانیان است. اقتصاد واشتغال : با توضیحاتی که درادامه می دهم می خواهم با یک تیر چند نشان بزنم هم چاره ای برای جنایتی که درحق خودمان و طبیعتمان و زندگیمان میکنیم ارائه دهم و هم جماعتی مشغول به کارشوند وهم ازهدررفتن سرمایه سرشاری که ازوجود آن بی اطلاع هستیم جلوگیری کنم. حتما کلمه ی طلای کثیف به گوشتان خورده و شاید دردایره لغتتان هم باشد و جاهایی ازاین کلمه استفاده کرده اید اما چرا به پسماندها طلای کثیف می گویند؟ برای فهم بهتر مطلب لازم است به صورت خیلی مختصر درمورد پسماند ها توضیح بدهم . پسماند و زباله شامل دو گروه خشک و تر می شود : پسماند تربرای تولید کود کمپست مناسب است و پسماند خشک شامل پلاستیک ها ،فلزات و... می شود. قسمتی از پسماند خشک قابلیت بازیافت دارند و قسمتی باید از بین بروند( زباله سوزی ،تولید برق و...) در مورد تولید کود کمپست توضیحات مفصلی وجود دارد که در آینده به آن خواهم پرداخت فقط به این نکته توجه فرمایید در تولید کود کمپست از چه چیزی به عنوان مواد اولیه استفاده می کنیم و کسب درآمد می کنیم .اما بخش اعظمی از زباله خشک شامل پلاستیک ها می شود. می خواهم کمی شما را با دنیای پلاستیک ها آشنا کنم . سعی می کنم ازبه کاربردن کلمات تخصصی پرهیز کنم ولی در موارد اضطراری چاره ای ندارم پوزش بنده را بپذیرید. پلاستیک ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند: پلاستیک هایی که دراثرحرارت ازبین می روند ( دسته ماهیتابه برای مثال) پلاستیک هایی که با اعمال حرارت تغییر شکل می دهند ولی تغییر ماهیت نمی دهند ( انواع ظروف پلاستیکی مثل 20لیتری و...) دسته دوم قابلیت بازیافت را دارا می باشند . آنچه در مورد بازیافت پلاستیک ها لازم است بدانید این است که لفظ پلاستیک یک لفظ کلی درمورد تعدادی زیادی پلیمراست که هر کدام ماهیت و خواص منحصربه خود را دارد. برای فهم بهتر فلزات مثال خوبی هستند . وقتی ازکلمه فلزاستفاده میکنیم منظور می تواند فولاد ، مس و آلومینیوم باشد . منظور از پلاستیک هم می تواند پلی اتیلن ، پلی پروپلین ، پی وی سی ، ای بی اس و.... باشد .

فویل آلومینیوم روی گاز


برای باریافت پلاستیک ها ابتدا باید آنها را خردکنیم و شستشو بدهیم . بگذارید بازیافت یک ظرف 20 لیتری را توضیح بدهم : تصور بفرمایید حجمی ازپلاستیک را برای بازیافت دراختیاردارید ابتدا 20لیتری و همجنس هایش را جدا می کنیم سپس آن را خرد کرده و شستشو می دهیم و درنهایت خشک می کنیم . تصور کنید همراه این 20 لیتری مقداری چوب وارد سیستم شستشو ما بشود (می توانید خطاهای انسانی را دلیل این اتفاق در نظر بگیرید.) از آنجا که 20لیتری ما چگالی کمتری نسبت به آب دارد ( روی آب شناور می ماند) و چوب نیزهمین خاصیت را دارد بنابراین با شستشو نمی توانیم چوب را از 20لیتری جدا کنیم . پس راه حل این مشکل چیست ؟ برای برطرف کردن این مشکل از بازیافت حرارتی استفاده می کنیم . بازیافت حرارتی توسط عملیات گرانول کردن انجام می شود . گرانول کردن توسط یک دستگاه اکسترودر ، خنک کننده و خردکننده انجام می شود. هر پلاستیکی در یک بازه دمایی خاص خمیر می شود( دقت کنید که خمیر شدن با ذوب شدن متفاوت است) مثلا 20لیتری داستان ما دردمای حدود 150درجه سانتیگراد خمیر می شود با تنظیم دمای دستگاه روی این عدد 20 لتیری خمیر شده و این خمیر ازلایه های توری مانند مش های ( اندازه سوراخ های توری ) متفاوت عبور داده می شود . با این کا رچه اتفاقی می افتد؟ چوب که خمیر نمی شود پشت توری گیر می کند وهمچنین اگراحیانا پلاستیک از جنس دیگری هم باشد و دمای خمیر شدن متفاوتی هم داشته باشد ( بطری آب معدنی) از 20 لیتری جدا می شود . این خمیر را سرد و دانه بندی میکینیم و درآخر بسته بندی می شود .

چاپ نایلون

بازیافت تمام شد. چند نکته که مهم است بدانید و به سرفصل این قسمت مربوط است را برایتان بازگو می کنم : در یک کارخانه شستشو نزدیک به 10 نفر برای جداسازی و اپراتوری دستگاه لازم است . برای یک کارگاه گرانول 2 نفر کارگر لازم است. این افراد به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند شما مشاغل غیر مستقیم را هم در نظر بگبربد . این توضیحات در مورد یک نمونه پلاستیک 20لیتری بوده. تعداد پلاستیک های موجود را در نظر بگیرید برای هرکدام همین تعداد نیروی انسانی لازم است .( مثلا فیلم پی ای که در اصطلاح روزمره به آن نایلون می گویند شامل قطعات پلاستیکی خودرو و... می باشد .) بگذارید در مورد درآمد کار هم توضیح بدم . از آنجایی که مجال برای توضیح همه پلاستیک ها نیست پس همان قیمت 20لیتری داستان خودمان را برایتان بگویم : این 20لیتری قبل از اینکه شسته شود هرکیلو بین 400 تا 1000 تومان ارزش دارد ، بعد از خرد و شسته شدن ارزشش به 1400 تا 2000 تومان می رسد و بعد ازگرانول کردن به 1800 تا 2700 تومان ( قیمت ها مربوط به امروز 13/6/96 است) هر کارگاه معمولی می تواند ماهانه حداقل 20تن تبدیل انجام دهد . محاسبه درآمد با خودتان . حالا که با اشتغال پذیری بالای این صنعت و درآمد خیلی خوب آن آشنا شدید جای تعجب ندارد که چرا این صنعت آنقدر محجورمانده است ؟! برایتان این سوال پیش نمی آید که چرا این طلای کثیف را به جای بازگرداندن به چرخه صنعت ، ایجاد ثروت بلای جان خودمان ، محیط زیستمان و خاکمان کرده ایم ؟ مشکل ازعدم آگاهی خودمان است . بحث درمورد زباله و پسماند و پلاستیک خیلی خیلی گسترده ترازاین مطالب ارائه شده است . سعی کردم با زبان ساده و خودمانی شما را با این صنعت و رفع مضراتی که می تواند داشته باشد و درآمد زایی و اشتغال زایی که دارد آشنا کنم . امید است واقع شده باشد .

حداقل امکانات مورد نیاز جهت راه اندازی
کارگاه گرانول پلاستیک (بازیافت پلاستیک)
دستگاه گرانول ساز با ظرفیت 120 کیلوگرم در ساعت
دستگاه کندور ساز (در صورت بازیافت نایلون و مشماء)
سوله به مساحت حداقل 50 مترمربع (ماشین آلات فضای 10*3 مترمربع اشغال می کنند)
برق 3 فاز بالای 50آمپر
کپسول گاز (ماهانه 2 عدد مصرف می شود)
آب در ماه حدود 100 لیتر

 

مشخصات دستگاه گرانول ساز دو مرحله ای: مشخصات تیپ A :
قدرت موتور : 60HP
تعویض فیلتر : اتوماتیک
طول سیلندر : 300Cm
خرد کن : پنوماتیک
مجهز به : اینورتور , کاز گیر , تابلو برق کره ای
دو مرحله فیلترسیون
قابلیت گرانول کردن انواع مواد پلاستیکی حتی مواد کثیف

 بسته بندی محصولات

گرانول پلیمری چیست ؟

گرانول اسم پلیمر خاصی نیست, به نوعی از شکل پلیمر بدست آمده در پتروشیمی که بصورت دانه بوده و برای مصارف و کاربردها باید ذوب و شکل دهی شود گرانول میگویند.

یا به تعریفی دیگر , گرانولهای پلاستیک گلوله های کوچکی از پلاستیک هستند که داخل دستگاههای مختلف شکل دهی پلاستیک ریخته شده و به انواع مختلف قطعات تبدیل میشوند.

در واقع وقتی پلیمر تولید میشود در دستگاه اکسترودر ذوب شده و در سر اکسترودر یک کاتر یا هر چیزی شبیه آن پلیمر خروجی را مرتباً قطع میکند و گرانول تولید می شود. همه مواد پلیمری بسته به کاربرد و میزان ویسکوزیته و عوامل دیگر مثل نوع پلیمریزاسیون و... میتوانند تبدیل به گرانول شوند. ولی اگر شرایط پلیمریزاسیون و عوامل دیگر پیچیده باشد پلیمر بصورت پودر یا محلول یا ... تولید میشود.

یکی از رو به گسترش ترین و مهمترین بخش های صنعت پلاستیک بخش بازیافت ضایعات پلاستیک به گرانول های قابل استفاده مجدد برای سایر تولید کنندگان می باشد، چرا که مواد اولیه این صنعت ( بازیافت مواد پلیمری ) لاستیک های فرسوده و دپو شده در مناطق کشور بوده که به فراوانی در ایران یافت می شوند و سالیانه چندین هزار تن به حجم آنها اضافه می گردد. همچنین محصول تولید شده این ماشین آلات، ماده اولیه صنایع بسیاری مانند تولید انواع کف پوش ها، انواع تقویت کننده ها و جایگزین در رنگها، آسفالت، بتن، همچنین به عنوان سوخت اصلی کوره، ماده اولیه لاستیک سازی و ... می باشد و کاربرد بسیار در داخل و خارج از کشور دارد.

تهیه یک گرانول یکدست و با کیفیت که باعث افت کیفیت محصول نگردد ومشکلات فرایندی وکیفی برای مصرف کننده به همراه نداشته باشد همواره از مهمترین نگرانی های فعالان صنعت بازیافت است

نکته : بعضی از پلیمرها پس از چند بار ذوب و شکل دهی باز خواص خود رو حفظ میکنند. ولی بعضی از آنها مثل پلی وینیل کلراید که مصرف زیادی در پروفیل در و پنجره، سفره و انواع ورق ها، کابل ها، لوازم خانگی و... دارند پس از بازیافت خواص خود را از دست میدهند

 دستگاه تولید نایلون

تولید گرانول :
سیستم ماشینهای شکل دهی به پلاستیک (شامل انواع خطوط اکستروژن و تزریق و ...) بگونه ای ساخته شده اند که بهتر است مواد اولیه ورودی آنها بشکل ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد.

بسته بندی

مواد پلاستیکی بازیافتی که آسیاب شده اند و دارای شکلهای ورقه ای یا گوشه های تیز هستند نمیتوانند براحتی در قیفهای ورودی این دستگاه ها مورد استفاده قرار بگیرن و البته زمان میکس شدن هم بدلیل عدم یکنواختی اندازه آنها با مواد دیگر همیشه یک ترکیب غیر یکنواخت دارند.

لذا مصرف کنندگان این مواد ترجیح میدهند مواد خریداری شده آنها مثل مواد اولیه نو بصورت گرانول یا همان ساچمه های کوچک پلاستیکی باشد که این کار بوسیله خطی به اسم خط تولید گرانول انجام میشود.

 نایلون شیرینگ

خط تولید گرانول به دو روش عمل میکنند:

روش اول: خطوط تولید گرانول رشته ای
تولید گرانول رشته ای که ساخت ماشین آلات آن ساده تر بوده و معمولا در ایران مورد استفاده قرار میگیرد روشی است که در آن پلاستیک پس از ذوب شدن در دستگاه اکسترودر و عبور از صافی های فلزی بشکل رشته هایی از پلاستیک مذاب در آمده و پس از عبور از یک استخر آب به داخل یک دستگاه آسیاب کوچک هدایت میشوند و پس از تکه تکه شدن خشک میشوند

این روش ساده بوده اما گرانولهای تولید شده با آن شباهتی به گرانولهای مواد اولیه نو ندارد و دارای گوشه های تیز و خرده های پلاستیک هست.

خود خط نیز ثبات نداشته و رشته ها مدام قطع میشود و نیاز به اپراتور تمام وقت دارد.

 رول شیرینگ

روش دوم: خطوط تولید گرانول خشک
در این روش پلاستیکهای خرد شده پس از ذوب شدن در اکسترودر و عبور از صافی از سوراخهای ریزی خارج میشود و به همان شکل مذاب بوسیله ی تیغه ای که با سرعت زیاد برش میخورد. و همزمان بوسیله ی یک مکنده مکیده شده و با عبور از مسیرهای لوله ای سرد و خشک میشود. سپس با ورود به مخزن بزرگتری دچار افت فشارشده و بر اثر این افت فشار گرانولها که سنگین ترند به پایین مخزن سقوط کرده و هوا از بالای آن خارج میشود.

چاپ نایلون بسته بندی
فرایند تولید نایلکس با دستگاه سه لایه چگونه است؟

چند سالی است که کشورهای توسعه یافته دستگاهی ساخته اند که حجم تولید را بالا میبرد و هزینه تولید نایلکس را کاهش میدهد و همواره کیفیت نایلکس را بهبود میبخشد.

 شیرینگ

فرایند تولید نایلکس با دستگاه سه لایه چگونه است؟

دستگاه های سه لایه ABA در حقیقت 2 سیلندرو ماردون دارند و در قالب به سه لایه تبدیل می شوند، در حقیقت یک سیلندر و ماردون لایه A را تشخیص می دهد و یک سیلندر و ماردون لایه B را. به صورتی که لایه درونی و بیرونی فیلم نایلکس از لایه A هست و لایه وسط فیلم که نه دیده می شود و نه لمس می شود لایه B است. فرایند سه لایه شدن و چسبیدن لایه ها به یکدیگر در قالب رخ می دهد.

 سود تولید لیوان کاغذی

چرا نایلکسی که با دستگاه سه لایه تولید می شود نسبت به نایلکس تولیدشده با دستگاه تک لایه مقاوم تر است؟

به این دلیل که سه لایه فیلم پلی اتیلن به هم چسبیده و مقاومت عرضی و طولی فیلم نایلکس را این فرایند مقاوم می کند.

 

مزایای دستگاه سه لایه به نسبت دستگاه تک لایه:

کیفیت فیلم تولید شده با دستگاه سه لایه به مراتب مقاوم تر از محصول تولیدشده با دستگاه تک لایه است.

حجم تولید دستگاه سه لایه خیلی بیشتر از تک لایه است که این سبب می شود هزینه تولید کاهش یابد.

در لایه وسط که همان لایه B است می توان مواد اولیه ارزانتر استفاده کرد در صورتی که هیچ لطمه ای به محصول وارد نمی شود.

محصولاتی که با دستگاه سه لایه تولید می شوند دوخت پذیری عالی دارند.

 بازیافت پلاستیک

تفاوت دستگاه سه لایه ABC با دستگاه سه لایه ABA چیست؟

دستگاه ABC سه سیلندر و ماردون دارد و قالب هم سه مسیر برای خروج مواد دارد و با این دستگاه حتی می توان داخل کیسه را یک رنگ و بیرون آن را رنگ دیگر تولید کرد

دستگاه ABA دو سیلندر و ماردون دارد ولی در قالب 2 مسیر برای خروج هست که یک لایه وسط فیلم و دو لایه دیگر در اینجا تقسیم شده و لایه داخلی و خارجی فیلم را تشکیل می دهد.

 دستگاه تولید لیوان کاغذی

قیمت دستگاه سه لایه چقدر است؟

طبیعتا به دلیل تکنولوژی متفاوت و به روز، قیمت این دستگاه گرانتر از دستگاه تک لایه است، همینطور این دستگاه قطعات بیشتری به نسبت دستگاه تک لایه دارد، قیمت این دستگاه به عوامل بسیاری بستگی دارد و همینطور کشور سازنده بسیار مهم است، در صنعت پلاستیک بهترین دستگاه ها اروپایی و بعد از آن دستگاه های تایوانی هستند و در آخر دستگاه های چینی، به همین ترتیب قیمت ماشین آلات تولید فیلم نایلکس یا نایلون از گران به ارزان است.

 گرانول پلی اتیلن

چه محصولاتی را می توان با این دستگاه تولید کرد؟

نایلکس شیری

نایلکس سفید یا رنگی

سفره یکبار مصرف

مواد پلاستیک pp
کاربرد دستگاه کیسه ساز
جهت تولید کیسه پلاستیکی بصورت اتوماتیک قابل کاربرد است.

ویژگیها و مزایا دستگاه کیسه ساز
قابلیت تولید چندین سایز کیسه پلاستیکی بطور همزمان

سرعت کارکرد بسیار بالا
دارای سیستم لوبریکیشن (Lubrication) اتوماتیک
سیستم گیوتین ویژه از جنس فولاد مخصوص
دارای سیستم دوخت با استحکام بسیار بالا
دارای سیستم حفاظتی جهت جلوگیری از بروز حادثه احتمالی اپراتور و قطع اضطراری و همچنین کاور های ویژه محافظتی
دارای سیستم شمارنده تعداد پلاستیک تولید شده

مواد پلاستیک

دارای سیستم تولید کیسه به تعداد مورد نیاز (فقط کافیست تعداد کیسه درخواستی در سیستم توسط اپراتور وارد شود)

دارای سیستم جرقه گیر برای جلوگیری از بوجود آمدن اختلال در روند کار رول باز کن
دارای تابلو برق مجزا طرح ریتال و مجهز به HMI،PLC،Inverter
توانایی کارکرد در 3 شیفت بدون توقف
بدون لرزش و صدا های اضافی و با استهلاک بسیار کم و ساختاری بسیار مقاوم
مواد و قطعات مصرفی الکتریکی و مکانیکی (الکتروموتور و گیربکس) از نوع مرغوب

کیسه زباله رولی

 سرمایه لازم برای تولید ظروف یکبار مصرف

ما در پایدارپلاستیک به دلیل رضایتمندی حداکثری مشتریان از کیفیت محصولاتمان چند سال است از این ماشین آلات که ساخت کشور تایوان و شرکت FKI است، استفاده می کنیم.


صنایع دستی

یازار :

+0 به یه ن

Related image

صنایع دستی یا کاردستی نوعی کار است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می‌شود.

فیروزه

معمولاً


این کلمه به روش‌های سنتی ساختن کالاها اطلاق می‌گردد. استادکاری مخصوص هر یک از این موارد مهم‌ترین ملاک است. چنین چیزهایی

 


اغلب از لحاظ فرهنگی یا مذهبی فوق‌العاده هستند. لوازمی که به صورت تولید انبوه یا با ماشین آلات مختلف ساخته می‌شوند جزء صنایع

 

دستی نیستند.

 قلم زنی


می‌توان ویژگی‌های زیر را برای محصولات دست ساخته قایل شد:

 


1_ انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید توسط دست، ابزار و وسایل دستی. برای تولید هریک از فرآورده‌های دستی مراحل متعددی طی


می‌شود ولی انجام کلیه‌ی این مراحل به وسیله‌ی دست و ابزار و وسایل دستی الزامی نبوده و چنان‌چه تنها قسمتی از مراحل اساسی تولید به


این طریق انجام شود، محصول تولید شده با توجه به مواردی که در تعریف ذکر شد، صنایع‌دستی محسوب می‌شود.

 

2_ حضور مؤثر و خلاق انسان در تولید و شکل بخشیدن به محصولات ساخته شده و امکان ایجاد تنوع و پیاده کردن طرح‌های مختلف در


مرحله‌ی ساخت این‌گونه فرآورده‌ها.

 

3_ تأمین قسمت عمده‌ی مواد اولیه‌ی مصرفی از منابع داخلی.

 

4_ داشتن بار فرهنگی(استفاده از طرح‌های اصیل، بومی و سنتی).

 

5 _ عدم همانندی و تشابه فرآورده‌های تولیدی با یکدیگر.

 

6_ عدم نیاز به سرمایه‌گذاری زیاد در مقایسه با سایر رشته‌های صنعتی.

 

7 _ دارا بودن ارزش افزوده‌ی زیاد در مقایسه با صنایع دیگر.

 

8 _ قابلیت ایجاد و توسعه در مناطق مختلف(شهر، روستا و حتی در جوامع عشایری).

 

9_ قابلیت انتقال تجربیات و رموز و فنون تولیدی به صورت سینه به سینه و یا طبق روش استاد و شاگردی.

 


آنچه مقوله? صنایع دستی را از هنر کاردستی متمایز می‌سازد، هدف از ساخته آنهاست. صنایع دستی لوازمی هستند که قرار است مورد


استفاده قرار گرفته و کهنه، پوسیده و غیره شوند. مورد استفاده آن‌ها بیش از یک تزئین ساده‌است. صنایع دستی اغلب کارهای فرهنگی و


رسومی تری تلقی می‌شوند زیرا به عنوان بخشی از ملزومات زندگی روزمره مطرح هستند. درحالی که هنر و کاردستی بیشتر یک فعالیت


سرگرمی گونه و یک ارائه بی نقص از یک تکنیک خلاقیت است. از جنبه‌های عملی انواع مختلف صنایع دستی به دلیل شباهت مورد استفاده


همپوشانی زیادی دارند.

تشخیص ظروف مسی تقلبی

?? ژوئن روز جهانی صنایع دستی است.


در سازمان جهانی یونسکو ??? صنعت دستی ثبت شده‌است.


??? صنعت دستی متعلق به کشور ایران است که از این تعداد ??? صنعت متعلق به شهر اصفهان می‌باشد.


در ایران سازمان میراث فرهنگی متولی این بخش می‌باشد.

 


صنایع دستی معروف ایرانی:

انگشتر فیروزه

گلیم، فرش، گبه، قلمزنی، شیشه‌گری، منبت کاری، مینا کاری، سفال، چوب، خاتم کاری، ملیله دوزی و …

جنبش هنر و صنایع دستی در غرب


جنبش هنر و صنایع دستی در اواخر قرن ?? به صورت اصلاحات طراحی و جنبش‌های اجتماعی در اروپا، آمریکای شمالی و استرالیا


آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. حامیان آن با آرمان‌های بنیانگذاران جنبش مانند ویلیام موریس و جان روس کین، که پیشنهاد کردند در


جوامع قبل از صنعتی مانند اروپای قرون وسطی، مردم به تحقق بخشیدن از طریق فرایند خلاق صنایع دستی رسیده‌اند. این امر در تضاد با


چیزی بود که به عنوان اثرات بیگانه کار صنعتی تلقی می‌شد.


این فعالیت‌ها صنایع دستی نامیده می‌شدند زیرا بسیاری از آن‌ها در حرفه صنفی تخصص داشتند.

نوجوانان به شاگردی استاد کار می‌کردند


و مهارت‌های خود را در مدت چند سال در ازای دستمزدهای پایین پرورش می‌دادند. زمانی که آموزش آن‌ها تکمیل شد، آن‌ها به خوبی تجهیز


شده بودند تا برای خود تجارت کنند و زندگی خود را با مهارتی که می‌توانند مستقیماً درون جامعه مبادله شود، و اغلب برای کالاها و


خدمات، به دست آورند. انقلاب صنعتی و افزایش بهره‌وری فرایندهای تولید به تدریج بسیاری از نقش‌های هنرمندان حرفه‌ای را کاهش یا


حذف کرده‌است، و امروزه بسیاری از صنایع دستی به‌طور فزاینده‌ای شاهد رکود هستند، به خصوص هنگامی که دیگر به عنوان یک


سرگرمی، هنر مردمی و گاهی حتی هنر زیبا دیده می‌شود.

 تشخیص فیروزه اصل

 

صنایع‌دستی و تحولات فن‌آوری


هرچند که ثبات تکنیک و اتکاء فوق‌العاده به نیروی بدنی صنعت‌گر، از مهم‌ترین خصوصیات صنایع‌دستی و روستایی است، با این حال انواع


ابزار و روش تولید نیز در مدت طولانی ثابت نبوده و تا حدود زیادی از تحولات فنی و صنعتی تبعیت می‌کند. البته تحول و دگرگونی در ابزار


و شیوه‌های تولید، بسیاری از محصولات را به‌تدریج از محدوده‌ی صنایع‌دستی خارج ساخته به‌نحوی که امروزه ادامه‌ی تولید و مصرف


آن‌ها فقط به‌شکل فرآورده‌های صنعتی امکان‌پذیر است ولی در عین‌حال نمی‌توان منکر این واقعیت شد که استفاده از ابزار جدید و مواد


مرغوب به‌عنوان دستاورد پیشرفت‌های صنعتی، کمک شایانی به شکوفایی رشته‌های موجود صنایع‌دستی کرده و حتی در مواردی به دوام و


بقاء آن نیز کمک کرده است.


در نتیجه‌ی اختراع بعضی ابزار و وسایل جدید، قسمت‌هایی از مراحل آماده کردن مواد اولیه، ساخت و یا تکمیل محصولات دستی به‌تدریج


از صورت دستی خارج شده و توسط دستگاه‌ها یا ماشین‌های مختلف انجام می‌گیرد. البته این امر تا آن‌جا قابل قبول است که موجب تغییر


ماهیت محصولات دستی و تبدیل آن به یک کالای ماشینی نشود و در این‌جاست که موضوع فن‌آوری قابل انطباق با صنایع‌دستی مطرح


می‌شود.

 


ذکر مثال‌هایی می‌تواند به روشن شدن بیشتر موضوع کمک کند:

انگشتر فیروزه زنانه

_ برای تولید محصولات سفال و سرامیک روش معمول آن است که ابتدا خاک رس را در حوضچه‌هایی با صرف وقت و زحمت زیاد، تبدیل


به گِل کرده و پس از ورز دادن به کمک پا، محور زیرین چرخ سفال‌گری را به حرکت درآورده و گِل را روی صفحه‌ی فوقانی چرخ مزبور به


کمک دست شکل می‌دهند، بنابراین کار صنعت‌گر با شکل دادن به گِل و به کمک چرخ سفال‌گری آغاز شده و با نقاشی، لعاب‌کاری و پخت

تفاوت فیروزه کرمان و نیشابور

اشیا در درون کوره پایان می‌پذیرد. در حالی‌که امروزه آماده‌سازی گل با استفاده از دستگاه‌هایی به نام «فیلتر پرس» و «پاکمیل» انجام


می‌گیرد.

 تشخیص خاتم کاری اصلی


تولید گِل مورد مصرف در سفال‌گری و سرامیک‌سازی با استفاده از دستگاه‌هایی به‌نام فیلتر پرس و پاکمیل نسبت به روش سنتی آن مزایایی


به‌شرح زیر دارد:

تشخیص ظروف مسی اصل

1_ افزایش مقدار گِل آماده‌ی مصرف تا میزان چند برابر در هر نوبت کار همراه با کاهش قیمت تمام‌شده‌ی آن.


2_ بهبود کیفیت گِل مصرفی از نظر نداشتن ناخالصی و هم‌چنین نداشتن حباب هوا که در نهایت موجب افزایش کیفیت محصولات تولیدی


نیز می‌شود.


3_ صرفه‌جویی در وقت و نیز کمک به تأمین سلامت صنعت‌گران به علت عدم تماس مداوم با گِل و رطوبت به‌ویژه در فصل زمستان.

 

علل استفاده از فن‌آوری (ابزار و وسایل ماشینی) در رشته‌های صنایع‌دستی:


1_ از بین بردن بیگاری، فعالیت‌های سخت بدنی و کارهای غیرتخصصی.


2_ افزایش میزان تولید.


3_ تقلیل برخی از هزینه‌های تولید و در نهایت کاهش قیمت تمام‌شده‌ی محصول تولیدی.


4_ ایجاد استاندارد در قسمت‌هایی از تولیدات صنایع‌دستی.


بنابر جهات و دلایل فوق امروزه استفاده از ماشین‌آلات (به‌ویژه در مرحله‌ی آماده‌سازی مواد اولیه) تا حدّ مجاز پذیرفته شده ولی برای حفظ


اصالت و ویژگی‌های صنایع‌دستی ضرورت دارد هم‌چنان قسمتی از مراحل اساسی تولید (تا حدود 50 درصد آن) با دست انجام شود


شهر اصفهان از شهرهای مهم گردشگری در ایران به‌شمار می‌رود که همه ساله تعداد زیادی مسافر و گردشگر را پذیرا است. این شهر مانند شهرهای دیگر ایران دارای سوغات به خصوصی است.


خوراکی

گز، پولکی و نبات از شیرینی‌های سوغاتی شهر اصفهان است، مهمترین غذای محلی اصفهان نیز بریانی نام دارد که خوراکی گوشتی و بسیار چرب بوده و در بیشتر نقاط شهر می‌توان آن را تهیه کرد.

انگشتر فیروزه مردانه

میناکاری، میناگری یا میناسازی هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود. امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر روی طلا و نقره نیز آن را به عمل آورد. طلا تنها فلزی است که به هنگام ذوب شدن مینا اکسید نمی‌شود از اینرو امکان اجرای طرحی همراه با جزئیات و با شباهت هر چه تمامتر بر روی مینا را ایجاد می‌کند در حالی که میناهای مسین و نقره‌ای چنین کیفیتی را ندارند. مینای کار شده بر روی طلا هنر صائبین ساکن شهر اهواز است و به طلای صبّی شهرت دارد. شکل‌گیری مینا نیز از ترکیب اکسیدهای فلزات و چند گونه نمک در مجاورت حرارت بالا(۷۵۰ تا ۸۵۰ درجه سانتی گراد) می‌باشد که رنگ‌ها در طول زمان و بر اساس دما به وجود می‌آیند. امروزه در ایران کانون تولید ظروف میناکاری شهر اصفهان و جواهرات مینا کاری شهر اهواز می‌باشد و استادان برجسته‌ای در تولید آثار مینا مشغول به فعالیت هستند.

صنایع دستی اصفهان

مینا کاری در لغت

نزدیک‌ترین معنای لغوی برای مینا به معنی آسمان آبی است.

مینا کاری هنری است که طرح‌های متفاوتی که معمولاً با قلم سفید است بر روی ظروف مسی، نقره‌ای و طلایی نقش می‌شود. رنگ زمینهٔ زیر نقوش معمولاً به رنگ‌های آبی، سبز و گاهی قرمز می‌باشد که اگر به چشم هنر به داخل ظروف منقوش مینا بنگریم یادآور پهنای زیبای آبی آسمان باشد. شاید به همین خاطر است که اسم این هنر را مینا کاری نامیده‌اند.

صنایع دستی


پیشینه

میناکاری هنری با پیشینه‌ای در حدود پنج هزار سال است که برای زیبایی بخشیدن زیور آلات و ظروف مختلف استفاده می‌شده‌است. این هنر ترکیبی از آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می‌گردد و نقش‌های زیبایی را می‌آفریند. به گفته برخی کارشناسان و در پی تطبیق دادن میناکاری‌های بیزانس با آثار ایرانی، این هنر در ایران شکل گرفته و سپس به دیگر کشورها رفته‌است. البته در اروپا آثاری باستانی یافت شده که پیشینه‌ای بسیار طولانی دارند. برای نمونه شش انگشتر طلا مربوط به سیزده سده پیش از میلاد در قبرس یافت شده که نمونه‌ای از میناکاری مرصع می‌باشند.[۲] همچنین مجسمه معروف زئوس که در یونان پیدا شده مربوط به پانصد سال پیش از میلاد می‌باشد.

سنگ فیروزه اصل

همچنین در مورد لعاب شیشه‌ای مینا بر روی فلز؛ و در کاوش‌هایی که در نهاوند صورت گرفت یک جفت گوشواره طلا به دست آمده‌است که سبک زرگری آن به سده هفتم تا هشتم پیش از میلاد مربوط می‌باشد.

یکی از این نمونه‌های قدیمی بازوبندی از طلا به همراه میناکاری‌های تزیین شده بر روی آن است که مربوط به دوران هخامنشیان می‌باشد. در حال حاضر این اثر باستانی در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می‌شود.

اوج هنری این هنر در دوره سلجوقیان بوده که تهیه ظروف برنجی و میناکاری مرسومیت داشته‌است و این آثار به کشورهای همسایه نیز فرستاده می‌شده‌است. یکی از نمونه‌های ارزشمند این دوره «سینی آلب ارسلان» است که میناکاری بر روی نقره است و در موزه صنایع ظریفه بوستون نگهداری می‌شود. این اثر توسط استادی به نام «حسن الکاشانی» ساخته شده و نامش با خط کوفی بر روی آن حک شده‌است.

خاتم کاری

بشقاب‌های ساسانی که در ارمنستان کشف شده در موزه هنرهای اسلامی برلین و در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شوند، نمونه‌های از آثار باستانی میناکاری ایرانی می‌باشند.[۳] همچنین در موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ و موزه‌های انگلستان و فرانسه نیز آثار دیگری از میناکاری ایرانی موجود می‌باشد.

سوغات اصفهان

انواع میناکاری

مینا به لحاظ روش تولید به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱) مینای خانه‌بندی

۲) مینای نقاشی

مینای خانه‌بندی:

مینای خانه‌بندی شیوه‌ای قدیمی است که به «مینای سیمی» نیز معروف است از مفتول‌های بسیار نازک استفاده می‌شود. مفتول‌ها را به شکل دلخواه درمی‌آورند و با چسب روی قطعه کار قرار داده با یک لعاب شیشه‌ای روی آن را می‌پوشانند. سپس آن را در داخل کوره‌ای با حدود ۱۰۰۰ درجه حرارت قرار می‌دهند و مفتول‌ها به قطعه کار جوش می‌خورند.

خواص انگشتر فیروزه

در مرحله بعد رنگ‌های مخصوص میناکاری را که به شکل پودر می‌باشند را بر روی سطح کار پر می‌کنند. بعد از آنکه سطح کار یکسان و هموار شد آن را به مدت ۳ دقیقه در داخل کوره‌ای با حرارتی حدود ۱۰۰۰ درجه قرار می‌دهند.[۵] مفتول‌های با برنجی بعد از قرا گرفتن در کوره سیاه می‌شوند و باید با اسیدکاری رنگشان به حالت نخستین بازگردد.

فیروزه کوبی در منزل

مینای خانه بندی در اصفهان و تهران رایج بوده ولی در حال حاضر تنها کارگاه آموزشی مینای خانه بندی در پژوهشکده میراث فرهنگی است که این هنر را آموزش می‌دهد. «مینای سیاه» یک گونه از «مینای خانه‌بندی» به‌شمار می‌آید که به «مینای صائبین» نیز معروف است. این شیوه میناکاری به‌طور عمده در جنوب کشور و به ویژه در اهواز انجام می‌شود.[۶]

میناکاری

مینای نقاشی: روشی که امروزه در اصفهان مرسوم است به این صورت که نقش‌های مینا بر روی لعابی شفاف شکل می‌گیرد. بدین منظور و برای میناکاری، ابتدا استادی مسگر یا دواتگر می‌بایست که شیئ مربوطه را بر اساس طرح مورد نظر بسازد و سپس استادی میناکار روی آن را لعاب سفید رنگ بدهد. مرحله لعاب دهی سه یا چهار بار انجام می‌گیرد و هر بار نیز همراه با قرار گرفتن در کوره با ۷۰۰ درجه گرما هست تا رنگ لعاب ثابت شود. سپس نقاشی روی این جسم سفیدرنگ انجام می‌شود و دوباره شی به کوره می‌رود تا در درجه‌ای در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درجه پخته شده و رنگ‌ها به شکل دلخواه در آیند. هم‌اکنون از رنگ‌های شیمیایی در نقاشی شی استفاده می‌گردد حال آنکه در گذشته رنگ‌های بکار گرفته شده گیاهی یا معدنی بودند. شفافیت مینا نیز از وجود اکسید قلع بدست می‌آید؛ ولی در مینای منقوش که در زمان قدیم معمول بود و امروزه استادعلیرضاپروازی در میناکاری به کار می‌بندد ابتدا ماده لعابین را که از سیلیس و زنگارهای فلزات بدست می‌آید به صورت گرد درآورده وبا قلع کدر می‌کنند آنگاه حرارت می‌دهند تا مینای کدر به فلز جوش داده می‌شود و آنگاه بر این زمینه طرح مورد نظر به رنگ‌های آبگینه‌ای رسم و سپس ذوب می‌شود.

چگونه سنگ فیروزه را زنده کنیم

ابزار کار

ابزارهای مورد نیاز برای ساخت ظروف مینا:[۷]

ورقه (طلا، نقره، مس، ورشو، آهن و برنج) به جهت چکش خواری بیشتر واکسید نشدن در دمای ذوب مینا بیشتر از طلای ناب استفاده می‌شد.

هاون

ماده آبگینه‌ای مینا

کاغذ کپی

چکش

سندان

گیره

اره کمانی و اره فلز بر

قیچی فلز بر

قلم مو

رنگ (گیاهی، معدنی یا فلزی) که در مینای اصیل میناهای رنگین پودر شده که دمای ذوب نسبتاً پایینی از مینای زیرین دارند.

کوره

سیلیس، کربنات، سدیم، پتاسیم، آهک و قلعوسرب نیز از مواد شیمیایی مورد نیاز می‌باشند.

رنگ‌ها از ترکیب مواد شیمیایی متفاوتی بدست می‌آیند به این ترتیب که رنگ زرد از ترکیب آهن، اکسید کروم و قلع و رنگ قرمز با اضافه کردن براکس به کربنات سدیموترکیبات طلا و همچنین رنگ سبز از ترکیب کردن کرومات سرب با مس بدست می‌آید.

۱۰ نکته کلیدی برای شناخت مینای مرغوب با زیر ساخت فلز

زیرساخت مینا باید یک‌نواخت و یک‌تکه بوده و فاقد قسمت‌های زائد و اضافی باشد. لبه‌های زیرساخت باید عاری از رنگ سبز و سطح آن‌ها بدون تَرک بوده و تیز و برنده نباشد. سطح اتکای ظرف، کاملاً صاف و یک‌دست باشد. لعاب مینا باید فاقد ترک، پریدگی، پوسته، حباب، سوراخ و زبری باشد و غلظت آن به‌گونه‌ای باشد که در همه قسمت‌ها یکسان بوده و دارای نقاط برجسته‌تر در سطح شیء نباشد. سطح ظرف مینا باید از درخشندگی کافی برخوردار باشد. شفافیت، براق بودن و صیقلی بودن ظروف مینا، نشان‌دهنده استفاده از رنگ مرغوب و خوب پخته شدن آن‌ها در کوره است ولی اگر هنگام دست کشیدن بر روی ظروف زبری و ناصافی احساس شد، نشانه کیفیت نامناسب آن‌ها است. ضخامت رنگ در نقاشی و تزئین مینا یک‌نواخت باشد و رنگ‌های به‌کار رفته در مرزِ طرح‌ها، درهم ادغام نشده و هماهنگ باشد.

سوغات اصفهان

نقوش باید اصالت ایرانی داشته و در رنگ‌گذاری، طرح اصلی حفظ شده و قلم‌گیری با نهایت دقت انجام شده باشد. پرداز طرح‌ها و نقش‌ها بایستی تمیز و با ظرافت کار شده باشد. پشت ظرف باید دارای لعاب مرغوب و با کیفیت و بدون زدگی و تَرک باشد. اگر بر روی رنگ یا لعاب داخل ظروف ترک‌خوردگی مشاهده کردید، نشان‌دهنده سوخته شدن ظرف در حین کوره‌کاری است. اثر مینای اصیل و مرغوب باید دارای رقم بوده، نام هنرمند، تاریخ و محل ساخت نیز بر روی آن حک شده باشد.

فیروزه کوبی شمایی


اطفا حریق

یازار :

+0 به یه ن

Related image

تجهیزات ایمنی و آتش نشانی که هر محل کسب و کار متفاوت به آن نیاز دارد

اطفا حریق

با توجه به اینکه ساختار هر کسب و کاری متفاوت است، اما برخی از قطعات اصلی تجهیزات ایمنی و آتش نشانی وجود دارد که هر سازمان در محیط اداری، انبار یا کارخانه به آن نیاز دارد. بارها پیش آمده که شنیده باشیم یا حتی تجربه کرده باشیم که وجود یک کپسول آتش نشانی و یا یک جعبه آتش نشانی (فایرباکس) در محل کار یا منزل باعث شده خسارت حادثه به وجود آمده بسیار پایین بیاید.



کپسول های اتش نشانی


اولین چیزی که در مورد اطفا حریق و ایمنی در برابر آتش سوزی به نظر می می آید کپسول های آتش نشانی است. هر فضای کاری نیاز به حداقل یک کپسول آتش نشانی دارد. تعداد و انواع مختلف خاموش کننده های مورد نیاز با توجه به اندازه محل شما و همچنین نوع خطرات آتش سوزی مربوط به دفتر، کارخانه یا انبار شما بستگی دارد، اما قطعا نیاز به یک یا چند مورد زیر خواهد بود:




خاموش کننده دی اکسید کربن: برای تمام خطرات الکتریکی و جایی که مایعات قابل اشتعال و غیره در حال استفاده هستند به عنوان مواد حساس و ظریف بی ضرر و ایده آل است.


خاموش کننده فوم آتش نشانی: یک راه حل مناسب برای استفاده از چند ریسک. خمیر شیمیایی خیس مانند روغن های سوختنی را سرد و سوزاندن دوباره شعله های آتش را کاهش می دهد.


خاموش کننده آب: این نوع کپسول ها بصورت اسپری عمل کرده و مخصوص آتش سوزی های مواد چوبی و کاغذی است.


خاموش کننده پودر: می تواند بیشترین آتش سوزی را که شامل چوب، کاغذ، مایعات قابل اشتعال و الکتریکی می شود، رفع کند. پودر آتش نشانی نیز می تواند در آتش سوزی خودرو استفاده شود و می تواند در اتومبیل یا وسایل نقلیه تجاری نصب شود.






آتش نشانی برای آپارتمان

سیستم های اعلام حریق آتش نشانی


آلارم آتش برای هر ساختمان در یک کسب و کار ضروری است و باید به کار گرفته شود. ما طیف گسترده ای از سیستم های اعلام حریق در اختیار داریم که هر دو باتری و یا برق کار می کنند. آلارم های بصری نیز برای انبارها و جهت کارخانجات بسیار مفید هستند زیرا هشدار دوگانه را با استفاده از فناوری نور قرمز LED و همچنین زنگ و زنگ قابل شنیدن برای جلب توجه همه کارکنان در محدوده آن موقعیت را ارائه می دهند.

قیمت اسپرینکلر


علائم خروج آتش نشانی


علائم خروج آتش نشانی برای همه شرکت ها ضروری است تا کاربران را به خروج درست راهنمایی کنند.



روشنایی اضطراری


در طول آتش سوزی، برق رسانی موجب افزایش خطر است ولی جهت امداد ، روشنایی برای کارکنان و مشتریان ضروری است تا از ایمن بیرون بیایند. چراغ اضطراری ارائه شده توسط و در حالت اضطراری جهت خروج و تخلیه محل تا 3 ساعت کار می کند.



پتو آتش


هیچ فضای آشپزخانه بدون یک پتو آتش نشانی کامل نیست تا شعله های آتش خاموش شود. پتوی نسوز آتش نشانی در طیف وسیعی از اندازه و در هر مورد سخت یا نرم، قابل دسترسی است.



اسناد ایمنی آتش نشانی و کابین? ذخیره سازی سند


ضروری است که تمام مدارک آتش سوزی را که یک افسر آتش نشانی نیاز دارد مانند مدارک ایمنی آتش نشانی شامل پرونده های مربوط به نگهداری تجهیزات آتش نشانی و برنامه های مرتبط با ساختمان، در یک مکان امن مانند کابینه ذخیره سازی ایمنی قفل ایمنی، حفظ کنید.



جعبه کمکهای اولیه


داشتن یک کیت کمک های اول با تمام متعلقات آن بصورت دست نخورده ضروری است. در طول سالها، کیت های مختلف و قطعات ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، با این وجود، شما نه تنها مسئولیت تهیه یک کیت کمک های اولیه را بر عهده دارید ، بلکه شما برای جایگزینی محصولات منقضی یا استفاده شده در کیت باید پاسخ گو باشید ، بنابراین این فرصت را داشته باشید تا نگاه کنید و ببینید چه چیزی گم شده است تا مطمئن شوید که کسب و کار شما آمادگی کمک های اولیه تا رسیدن امداد را دارد.



یکی از موادی که در تهیه لباس نسوز به کار می رود آزبست (پنبه نسوزASBEST) می باشد که مقاومت زیادی در برابر آتش دارد. آزبست ترکیبی از سیلیکات های معدنی مانند سیلیکات منگنز و سیلیکات آهن با ترکیبات پیچیده الیافی و کریستالی می باشد.لایه بیرونی و پوشش روی لباس نسوز از جنس کولار آلومینیومی است و این خاصیت آئینه بودن آن پرتوها و تشعشعات حرارتی را منعکس و حرارت را جذب نمی نماید.

جنس و چگونگی ساخت لباس نسوز


یکی از موادی که در تهیه لباس نسوز به کار می رود آزبست (پنبه نسوزASBEST) می باشد که مقاومت زیادی در برابر آتش دارد. آزبست ترکیبی از سیلیکات های معدنی مانند سیلیکات منگنز و سیلیکات آهن با ترکیبات پیچیده الیافی و کریستالی می باشد.لایه بیرونی و پوشش روی لباس نسوز از جنس کولار آلومینیومی است و این خاصیت آئینه بودن آن پرتوها و تشعشعات حرارتی را منعکس و حرارت را جذب نمی نماید.



انواع لباس نسوز


الف : محافظ در برابر شعله :


با آن می توان مستقیم وارد شعله شد و معمولا سه لایه هستند. وزن آن بین 7 تا 12 کیلوگرم بوده و در محیط هایی که آتش حدود c ?815 حرارت دارد می توان از آن استفاده کرد


ب : محافظ در برابر حرارت :


این نوع لباس در اماکن پرحرارت و معمولاً توسط کارگرانی که در قسمت کوره های مراکز صنعتی کار می کنند استفاده می شود. این لباس ها معمولاٌ از چندین لایه از جنس آزبست با رویه آلومینیومی ساخته شده است.

جعبه آتش نشانی

خصوصیات فرد استفاده کننده از لباس نسوز


:: آتش نشان حرفه ای باشد.


:: از نظر روحی ، روانی و جسمی سالم باشد.


:: لباس زیر شخص استفاده کننده پلاستیکی نباشد و از جنس عایق مانند نخ باشد.


:: در صورت بروز هرگونه ناراحتی ناشی از حرارت، سریعاً محل را ترک نماید.


:: حتی المقدور از لباس نسوز در فضای باز استفاده شود.


:: به تعداد نفراتی که در عملیات لباس نسوز پوشیده اند، به همان تعداد نفرات دیگر لباس پوشیده و در خارج از محیط آتش سوزی آماده باشند.


:: چنانچه لباس نسوز در عملیات پاره شد باید سریعاً محل را ترک و لباس را تعویض کرد.


لباسهای نسوز از نظر شکل به 2 شکل دو تکه و یک تکه وجود دارند که بلوز بعضی از مدلهای آنها دارای محلی برای بستن دستگاه تنفسی هوای فشرده می باشند.لباس های نسوزی که در آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد، معمولاً شامل بلوز، شلوار ، دستکش، چکمه و کلاه با نقاب شیشه ای ضخیم می باشد.




چگونگی ورود به محل حریق با لباس نسوز


جهت خنک کردن فرد آتش نشان با لباس نسوز نباید از آب استفاده کرد، چون بر اثر حرارت آب بخار و از طریق درزهای لباس وارد لباس می باش. ولی می توان بصورت مهپاش جهت خنک کردن محیط و مسیر ورود آتش نشان استفاده نمود.بدلیل عدم دید کافی و ناآشنایی با محل نباید با لباس نسوز وارد فضای بسته گشت . در عملیات باید 2 نفر لباس نسوز پوشیده تا اگر برای نفر اول مشکلی پیش آمد نفر دوم او را کمک کند.لباسهای نسوز باید بعد از هر عملیات مورد بازدید قرار گیرد و در صورت نیاز با آب و موا شوینده شسته شده و خشک گردد. از سالم بودن لباس اطمینان حاصل و آن را در جای مخصوص قرار داده و برای عملیات بعدی آماده نگه می داریم.

قیمت کپسول آتش نشانی

لباسهای محافظ در برابر مواد شیمیایی


این لباسها مقاوم در برابر مواد شیمیایی می باشند و از جنسهای مختلفی چون *PVC ، *پارچه پلی امید با پوشش 2لایه از جنس بوتیل و با لایه بیرونی از جنس ویتون ، * مجموعه از مواد پلیمری که باعث مقاومت پارچه می شود ، * مواد پلاستیکی و مواد عالی پلیمری تهیه شده اند که بعضاً مجهز به سیستم تحویه هوا می باشند و در مدلهای مخلف ذیل موجود می باشند:


• لباس شیمیائی ترل کِم 1000


• لباس شیمیائی ترل کم سوپر


• لباس شیمیائی ترل کم فوق سوپر


• لباس شیمیائی ترل کم مدل VPS


• لباس شیمیائی مدل TLU با کاربرد محدود


• لباس شیمیایی ترل کم مدل HPS


• لباسهای حفاظتی شیمیائی مجهز به سیستم جریان هوا


• لباس ترکیبی منعکس کننده حرارت و مقاوم در برابر مواد شیمیایی


محافظت کننده سر و صورت

کپسول آتش نشانی

این محافظت کننده از جنس 100% نومکس دولایه می باشد و مانعی برای دید شخص استفاده کننده بوجود نمی آورد.


چکمه های مقاوم در برابر مواد شیمیائی


این نوع چکمه ها دارای استاندارد ایمنی EN 145 بوده و از جنس پولی یورتان برای حد اکثر حفاظت ساخته شده و صد جرقه و آنتی استاتیک می باشد.


دستکش های محافظ در برابر مواد شیمیائی


این دستکش ها چند منظوره بوده و در مقابل مواد شیمیائی جامد، مایع و گاز دستها را محافظت می کند. لایه بیرونی آن از جنس PVC و آستر داخلی آن از جنس کتان با کیفیت زیاد ساخته شده است و در برابر عوامل فیزیکی مانند خراشیدگی و سائیدگی مقاوم بوده و طول آن 35 سانتی متر است.


لباس های محافظ در برابر تشعشعات رادیو اکتیو


در طبیعت و در شرایط معمولی موادی یافت می شود که از اتم های آنها پرتوهائی ساطع می شود. این مواد را رادیو اکتیو یا پرتو زا گویند. این ذرات به سه گون? آلفا ? ، بتا ? و گاما ? می باشند.یک ورقه کاغذ می تواند ذره آلفا و یک ورق? آلومینیومی به قطر 3 میلی متر می تواند ذر? بتا و یک جدار سربی به قطر 7 سانتیمتر می تواند باعث توقف پرتو گاما گردد.


وسایل و لباس های حفاظت انفرادی


حفاظت بدن :


هنگام کار با مواد پرتوزا بر حسب مورد استفاده از روپوش های پارچه ای ساده ، لباس های مخصوص حفاظتی کامل و روپوش های آزمایشگاهی بر حسب نوع کار و محیط کار و عملیات متفاوت و متنوع می باشد.این روپوش ها می توانند از جنس پارچه های معمولی و روشن و بعضاً پلاستیکی ضد اسید و نسوز باشد.

اسپرینکلر

حفاظت پاها :


جهت جلوگیری از انتشار آلودگی از محل کار و عملیات به سایر نقاط و همچنین حفظ و نگهداری پاها استفاده از کفش های مناسب لازم می باشد. این کفشها باید ساده و سفید رنگ و قابل رفع آبودگی باشد، کف این کفشها باید لاستیکی و یا پلاستیکی بدون شیار باشد تا ذرات آلوده لابلای شیارها قرار نگیرد. در آزمایشگاه های مواد پرتوزا باید جورابها تعویض و جوراب سفید آزمایشگاهی پوشیده شود. پس از کار و عملیات باید کفش ، لباس و دستها با دستگاه های کنترل آلودگی پرتویابی شود و در صورت اطمینان از پاک بودن آنها محل را ترک کرد.


حفاظت دست ها :


بر حسب نوع کار و مواد آلاینده مجموعه ای از دستکش های آزمایشگاهی وجود دارد.


حفاظت دهان و بینی :


یکی از مسیرهای آلودگی داخلی که از اهمین خاصی برخوردار است عبور مواد پرتوزای معلق در هوا یا گاز و بخارات آلوده از طریق دهان و بینی به مجاری تنفسی از جمله ریه ها می باشند که اختلالات ناشی از آن بسیار زیاد است.برای حفاظت بر حسب شرایط محیط و چگونگی توزیع و پراکندگی ذرات گرد و غبار آلوده و یا گازها و بخارات رادیواکتیو و ابعاد ذرات تشکیل دهنده آنها از فیلتر و ماسک های مختلف استفاده می شود.این نوع ماسک ها از نوع ساده کاغذی شروع و به ماسک های تمام صورت مجهز به کپسول اکسیژن کاملاً آب بندی شده، منتهی می شوند.

تجهیزات اطفا حریق

حفاظت چشم و موی سر :


در بعضی از محل های کار و عملیات احتمال قطره های محلول مواد پرتوزا بر روی صورت و چشم وجود دارد. حفاظت چشم توسط عینک های مناسب ضروری می باشد که با توجه به شرایط کار و محلول های رادیواکسستیو متنوع می باشند.در مکانهایی که احتمال گرد و غبار آلوده و یا محلول های رادیو اکتیو وجود دارد برای جلوگیری از آلودگی موهای سر باید از کلاه های پارچه ای و پلاستیکی مناسب استفاده کرد.



توپ ضد حریق

توپ ضد حریق ، تجهیزی است بسیار جدید و کارآمد در حوزه اطفا حریق.عملکرد این محصول ، بدون نیاز به اپراتور بوده و صرفا در صورت تماس با شعله در کمتر از سه ثانیه ، به صورت اتوماتیک اقدام به اطفا حریق می نماید.

گوی اطفاء حریق

ویژگی های توپ اطفا حریق

گوی ضد حریق وسیله ای گرد و توپ مانند می ­باشد، که می توان به آسانی آن را به درون آتش پرتاب نمود. این توپ به صورت خودکار، پس از 3 ثانیه فعال شده و مواد شیمیایی خاموش کننده ی آتش را منتشر می­ کند.


یکی دیگر از ویژگی­ های توپ اطفاء حریق این است که اگر کسی در محل حضور نداشته باشد، با شروع آتش سوزی و تماس با آتش، به سرعت فعال شده و صدای مهیبی می­ دهد که می ­تواند به عنوان یک آلارم هشدار در نظر گرفته شود. به خاطر همین ویژگی، می­ توان آن را در مناطقی که احتمال بروز آتش­ سوزی در آن ها بیشتر است، مانند آشپزخانه قرار داد. کار کردن با این توپ بسیار آسان است و نیاز به هیچ گونه مهارت یا آموزشی ندارد. علاوه بر این در طی طول عمر مفید آن، که 5 سال می ­باشد، به هیچ گونه کارهای تعمیر، نگهداری و بازرسی نیازی نیست.

توپ ضد انتشار حریق

توپ آتش خاموش کن


تا به حال موارد بی شماری مشاهده شده که در آن ها مردم عادی که با آتش­ سوزی مواجه شده اند، قادر نبودند به درستی از تجهیزات اطفا حریق رایج استفاده کنند. چرا که آن ها به درستی برای استفاده از این تجهیزات آموزش ندیده ­اند، یا اینکه این تجهیزات بسیار سنگین بوده و حمل آن ها تا منطقه ی آتش دشوار بوده است. علل دیگری نیز وجود دارد. مثلا اینکه شما باید برای استفاده از این تجهیزات، تا جایی که می­ توانید به منطقه آتش نزدیک شوید. همین امر شما را در معرض دود و گرما قرار می­ دهد. علاوه بر این ممکن است به علت استرس مواجهه با آتش، نحوه ی استفاده از این تجهیزات را فراموش کنید.

توپ اطفا حریق

گوی ضد انتشار حریق


فروش توپ اطفای حریق با مزایای بی­شمار خود می ­تواند بر تمام این مشکلات غلبه کند. این توپ با وزنی کمتر از 1.5 کیلوگرم، بسیار سبک بوده و حمل آن برای کودکان نیز آسان است. فقط کافیست آن را به درون آتش پرتاب کنید یا در بالای منطقه ای که ریسک آتش­ سوزی در آن زیاد است نصب نمایید. به هیچ وجه لازم نیست به آتش نزدیک شوید. علاوه براین ها، توپ اطفا حریق برای محیط زیست نیز مضر نیست و هیچ آسیب و ضرری برای انسان ها ندارد.

اطفاء حریق

زمانی که آتش در حال شعله ور شدن است، خود را به نزدیک ترین توپ اطفا حریق برسانید و آن را به طرف آتش پرتاب کنید. توپ با شعله­ های آتش برخورد کرده و در عرض 3 ثانیه فعال می­ شود. توصیه می­ شود که توپ اطفا حریق را در مناطق پر خطر مانند آشپزخانه، نزدیک مدارهای جریان برق یا در نزدیکی شومینه قرار دهید تا در مواقع بروز آتش­ سوزی، به راحتی در تماس با آتش قرار گرفته و یا به آسانی در دسترس باشد.

در قیاس با سایر آتش خاموش کن های مرسوم ، این محصول برای تمام گرید های آتش سوزی (A , B , C ) قابل استفاده می باشد.استفاده از آن بزرگترین حریق ها با کوچکترین شعله ها ایجاد می شوند.حوادث دلخراشی از قبیل شین آباد ، خیابان جمهوری و یا آتش سوزی خودرو های اسکانیا همگی به راحتی قابل پیشگیری بودند. توپ ضد حریق ، تجهیزی است بسیار جدید و کارآمد در حوزه اطفا حریق.عملکرد این محصول ، بدون نیاز به اپراتور بوده و صرفا در صورت تماس با شعله در کمتر از سه ثانیه ، به صورت اتوماتیک اقدام به اطفا حریق می نماید. در قیاس با سایر آتش خاموش کن های مرسوم ، این محصول برای تمام گرید های آتش سوزی (A , B , C ) قابل استفاده می باشد.استفاده از آن نیازی به تخصص نداشته و شکل و فیزیک آن به گونه ای است که هر شخص با هر سن به راحتی می تواند از آن استفاده کند. بر خلاف آتش خاموش کن های مرسوم ، به راحتی قابل انتقال بوده و نیازی به شارژ سالیانه ندارد.با استفاده از این محصول نیازی به نزدیک شدن به آتش نخواهد بود. نیازی به تخصص نداشته و شکل و فیزیک آن به گونه ای است که هر شخص با هر سن به راحتی می تواند از آن استفاده کند.


بر خلاف آتش خاموش کن های مرسوم ، به راحتی قابل انتقال بوده و نیازی به شارژ سالیانه ندارد.با استفاده از این محصول نیازی به نزدیک شدن به آتش نخواهد بود.


لوازم آشپزخانه

یازار :

+0 به یه ن

Related image

وسایل خانگی، دستگاه‌هایی هستند که کارهای روزانهٔ خانه‌داری را آسان‌تر می‌کنند. این وسایل زندگی انسان را متحول کرده‌اند و سبب بهبود بهداشت و تغذیهٔ عمومی شده‌اند. بعضی از انواع وسایل خانگی مانند چراغ خوراک‌پزی، یخچال، فریزر، خردکن، مخلوط‌کن و مایکروفر، برای تهیه و نگهداری غذا در آشپزخانه به کار می‌روند. از بعضی دیگر، مانند ماشین لباس‌شویی، خشک‌کن، ماشین ظرف‌شویی و جاروبرقی، برای نظافت استفاده می‌کنند و از بعضی برای تفریحات و سرگرمی استفاده می‌شود مانند تلویزیون. برخی از لوازم خانگی برقی هستند و برخی دیگر غیر برقی.

سرویس قابلمه ارزان قیمت

وسایل آشپزخانه ابزارهایی هستند که با یاری آنها مواد خوردنی را می‌توان به گونه‌ای غذا تبدیل کرده و آماده خوردن کرد. این ابزارها را می‌توان به دسته‌های گوناگونی بخش کرد مانند ظروف، ابزارهای نگهداری خوراک، ابزارهای زدودن بسته‌بندی، ابزارهای آمایش خوراک خام و ابزارها و ظروف پخت غذا.

البته این لوازم و ظروف و وسایل به دو گروه خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

سوفله خوری

همه وسایلی که در فروشگاه‌های لوازم آشپزخانه می‌بینید لزوما در آشپزخانه ضروری نیستند و بیشتر جنبه تجملاتی و دارند. اما برخی لوازم هستند که وجودشان در آشپزخانه لازم و ضروری است. این ابزار سرعت کار شما را بالا می‌برند و انجام کارهای مختلف را تسهیل می‌کنند.

فلاسک چای

قابلمه های استیل

این قابلمه ها بیشتر برای پخت انواع خورش و غذاهای آبدار مناسبند. با این وجود بعضی از تولیدکنندگان ادعا می کنند که می توانید برنج یا حتی ماکارونی را هم در این قابلمه ها بپزید و حتی ته دیگ هم داشته باشید. نکته مهم هنگام استفاده از قابلمه های استیل تنظیم درجه حرارت است.

اگر عجله نکنید و با حوصله شعله گاز را در حد کم نگه دارید نتیجه کارتان خوب می شود. با این وجود اگر غذای شما ته گرفت و قابلمه تغییر رنگ داد با کمی سرکه می توانید آن را مثل روز اولش تمیز کنید. در مجموع قابلمه های راحت و مناسبی هستند که بهتر است هر خانمی در آشپزخانه اش حتماً از آنها داشته باشد.

نظر کارشناس: این قابلمه ها در گروه سالم ترین قابلمه ها قرار می گیرند و مصرف کنندگان می توانند با خیال راحت و بدون نگرانی از بابت ورود املاح و ترکیبات شیمیایی به درون غذا، از این قابلمه ها استفاده کنند.

قابلمه های چدنی

رقیب اصلی قابلمه های تفلون هستند که چند سالی است نام آنها را زیاد می شنویم. از جمله ویژگی های قابلمه چدنی این است که حرارت به طور یکنواخت در همه جای ظرف پخش می شود و غذا را به مدت بیشتری گرم نگه می دارد. علاوه بر این قابلمه های چدنی مقاومت زیادی دارند، لب پر نمی شوند و رنگ شان از بین نمی رود. عیب بزرگ قابلمه های چدنی این است که وزن زیادی دارند و ممکن است هنگام پخت بعضی از غذاها، به ویژه صاف کردن برنج استفاده از آنها دشوار باشد. قابلمه های چدنی هم نچسب هستند و هنگام سرخ کردن مواد غذایی در این ظروف نیازی نیست مقدار زیادی روغن استفاده کنید.

حتی برای پخت غذا در فر هم مناسب هستند. بهتر است هنگام استفاده از قابلمه های چدنی همیشه از حرارت کم تا متوسط استفاده کنید. رنگ بدنه بیشتر قابلمه های چدنی همیشه از حرارت کم تا متوسط استفاده کنید. رنگ بدنه بیشتر قابلمه های چدنی مشکی است و در مقایسه با انواع تفلون تنوع رنگ کمتری دارند.

نظر کارشناس: این ظروف از آلیاژی ساخته شده اند که شامل آهن و کربن است. اگر به مدت طولانی از این قابلمه ها استفاده شود شاید خطرهایی به همراه داشته باشد. به هر حال، در مقایسه با قابلمه های تفلون انتخاب مناسب تری است در مقایسه با قابلمه های استیل، آلومینیومی و پیرکس از سلامت پایین تری برخوردار است.

قیمت جاروبرقی سطلی

قابلمه های لعابی

بیشتر برای طبخ غذهای آبدار به کار می روند و نمی توانید داخل این قابلمه ها برنج بپزید یا حتی غذاهای جامد را دوباره گرم کنید. این قابلمه ها را در اندازه های مختلف با قیمتی مناسب تهیه کرده و از آنها برای نگهداری غذا در یخچال یا پخت انواع سوپ و خوراک های مایع در حجم کم استفاده کنید. علاوه بر این طرح های متنوعی دارند و حتی برخی از نمونه هایشان با در شیشه ای طراحی شده اند.

نظر کارشناس: در این قابلمه ها هم ترکیبات شیمیایی وجود دارد. روکش آنها به مرور زمان از بین می روند و لعاب وارد خوراک ها می شود. اگر این قابلمه ها در معرض غذاهایی با PH اسیدی یا قلیایی باشند واکنش های شیمیایی سریع تر شده و آسیب هایی را ایجاد می کند.

ظروف پیرکس

اختراع ظروف شیشه ای پیرکس در دوران توماس ادیسون ریشه دارد. ادیسون برای اختراع لامپ، شیشه ای لازم داشته که در برابر حرارت مقاوم. باشد. شرکتی که این شیشه را برای ادیسون ابداع کرد چندی بعد ظروف شیشه ای با نام پیرکس را به بازار جهانی عرضه کرد و بدین ترتیب قابلمه های شیشه ای روانه بازار شدند.

ظروف شیشه ای پیرکس این قابلیت را دارند که آنها را روی گاز، در فر یا مایکروفر قرار دهید؛ ضمن اینکه ظاهرشان زیبا و شفاف است و می توانید با همان ظرف، غذا را سرو کنید.

نظر کارشناس: در دسته ظروف سالم قرار می گیرند و استفاده از این ظروف برای سلامتی ما خطری ندارد و هیچ گونه ماده شیمیایی از راه پیرکس های مقاوم وارد بدن نمی شود. بنابراین توصیه می شود برای پخت و پز از این ظروف بیشتر استفاده کنید.

قابلمه های سنتی

قابلمه هایی از جنس مس و روی در این دسته قرار می گیرند. در زمان مادربزرگ های ما استفاده از این قابلمه ها کاربرد زیادی داشت و هنوز هم به دلیل اینکه قابلمه های رویی که به آنها روحی هم می گویند به دلیل قیمت ارزان مورد توجه بعضی از مردم قرار می گیرند. این قابلمه ها اندازه متنوعی دارند و سبک هستند.

نظر کارشناس: در این قابلمه ها هم مشکل ورود املاح مس و روی به خوراک ها وجود دارد بهتر است به طور مداوم و طولانی مدتی از آنها استفاده نشود.

 پایه قابلمه

ماهیتابه های دردار مستطیلی شکلی هستند که به طور حتم نام شان به گوش تان خورده است. مهمترین ویژگی این قابلمه ها این است که غذا را با مقدار کمی روغن برای شما سرخ می کنند، به همین دلیل با کمک این ماهیتابه ها غذای سالمی می خورید. ضمن اینکه برای پخت سبزیجات با مقدار کمی آب می توانید از این ماهیتابه های دردار کمک بگیرید. در مجموع اگر از آنها درست استفاده کنید برای سلامتی تان ضرری ندارند.

نظر کارشناس: پوشش داخلی این قابلمه از جنس تفلون است و در صورت ایجاد خراش در سطح قابلمه بهتر است آن را کنار بگذارید چون در این صورت سلامتی شما به خطر می افتد.

صرف نظر از این قضیه، به دلیل اینکه در این ماهیتابه ها بسته می شود، مقدار اکسیژن اطراف مواد غذایی کاهش یافته و فشار داخل قابلمه بیشتر می شود. در چنین شرایطی زمان پخت کاهش می یابد. اگر هم شعله گاز کم باشد خوراک حالت سرخ کرده مطلوبی پیدا می کند و نیازی به استفاده زیاد از روغن نیست. بنابراین این ماهیتابه ها از این نظر برتری دارند که چربی کمتری به بدن می رسانند و سبب اضافه وزن و چاقی نمی شوند. به ویژه افرادی که به غذاهای چرب علاقه دارند با استفاده از این ظروف غذاهای سالم تری به بدن شان می رسانند.

بهترین مارک قابلمه گرانیتی

زودپز، آرام پز و بخارپز

خیلی از خانم های شاغل که برای آشپزی و به ویژه پخت غذاهای سنتی زمان کافی ندارند، از طرفداران «زودپز» هستند. جدا از این زودپز یک وسیله کاربردی در آشپزخانه است که با کاهش زمان پخت، در مصرف گاز و وقت صرفه جویی می کند و در مدت کوتاه تر غذایی کاملاً پخته و جاافتاده را تحویل تان می دهد. این وسیله در مقایسه با مایکروویو مشکوک به سرطان زا بودن نیست و درصد بیشتری از ویتامین های غذا را حفظ می کند. برای تهیه تمام غذاها از انواع گوشت و مرغ گرفته تا سوپ و سبزیجات می توانید از این دیگ مکانیکی استفاده کنید و آشپزی را سریع، متنوع و با صرفه تر پیش ببرید.

یونیک

آرام پز هم برای خانم های شاغل کاربرد دارد. می توانند شب مواد غذایی را داخل آن بریزند و صبح روز بعد غذای آماده ای برای ناهار یا شام خانواده داشته باشند. بخارپز هم دستگاه برقی دیگری است که شما را به مصرف غذاهای سالم و بدون روغن تشویق می کند.

نظر کارشناس: مهمترین عاملی که ارزش مواد غذایی را کاهش می دهد حرارت، نور و اکسیژن است. در زودپز، بخارپز و آرام پز وقتی در ظرف را می بندیم، عامل اکسیژن را از مواد غذایی دور می کنیم و این اتفاق بیشتر در آرام پز و زودپز رخ می دهد.

 

 

کریستال چیست ؟

در معنای لغت : واژه کریستال کاملا مشابه بلور به معنی ماده است که ذرات تشکیل دهنده آن با نظم در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند. اما معنی که در بازار و بین مردم برای ظروف کریستال شناخته شده است

در واقع شیشه سرب دار(LeadCrystal) می باشد. میزان اکسید سرب متغیر است و در بهترین حالت به ?? درصد میرسد که دلیل سنگین وزن بودن محصولات کریستال همین ماده در آن است.

از دیگر خصوصیات این نوع محصولات درخشندگی بیشتر انها است.

با توجه به اینکه ?? درصد از این محصول را اکسید سرب تشکیل داده این نوع ظروف سنگین تر هستند نسبت به شیشه.

بلور چیست ؟

بلور هم مانند کریستال در لغت همان معنای گفته شده را دار. اما منظور محصولاتی هستند در ان ها از اکسید سرب خبری نیست، کمی درخشندگی محصول کم تر و وزنی بسیار سبک تر نسبت به حجم ظرف دارند.

بیشترین محصولات بلوری برای کشور چین هستند که مشابه کریستال چک و یا سایر محصولات با کیفیت تولید می شود ، این تشابه کاملا سطحی هست و از نظر کیفیت با هم بسیار متفاوت هستند ، البته قیمت هم بسیار متفاوت هست و باید منصفانه نظر داد ، محصولات بلور در حد قیمت خود خوب هستند.

سرویس قاشق و چنگال چه مارکی خوبه؟

کریستالین :

کریستالین ، نوعی دیگر از محصولات هستند که در ترکیب خود اکسید سرب را دارد اما درصد سرب کمتر از ?? درصد است ، معمولا درصد اکسید سرب در این نوع ظروف حدود ?? درصد است. دلیل ساخت محصولات کریستالین و کریستال لایت برخی قوانین است که به تازگی ایجاد شده و استفاده از ظروف کریستال در مورد بعضی از نوشیدنی ها و موادی مانند ترشی منع کرده است. در این باره می توانید مطلب موارد منع مصرف را مطالعه فرمایید.

کریستال لایت :

کریستال لایت که در واقع واژه اصلی آن کریستالیت (Crystalite) است که در معنی مفهومی مشابه با کریستال و بلور دارد ، در کریستالیت مانند بلور اکسید سرب وجود ندارد ، اما وقتی شما این محصولات را مشاهده می کنید بسیار نزدیک به کریستال هستند ، دلیل این امر روش عمل اوری این نوع محصولات است ، در واقع هنگام سرد کردن و شکل دهی این محصولات با کنترل عوامل مختلف عمل بلوری شدن را کنترل کرده و ماده منظم تری تشکیل می شود. محصولات کریستالیت وزن کم تری نسبت به کریستال دارند و از قیمت کمتری بر خورداند.

تفاوت ها :

?-کیفیت تولید :

برای اینکار یا باید قبلا محصولات اصل را خرید کرده باشید و اشنا باشید ، یا اگر بار اول است شما باید مقایسه کنید ، محصول مثلا کشور چک را مشاهده کردید سپس دنبال همان طرح تولید چین بگردید و متوجه تفاوت خواهید شد.

?- وزن ظروف :

همانطور در توضیح کلمات گفته شد محصولات کریستال سنگین ترین و بعد کریستالین و در اخر کریستال لایت و بلور هستند. وزن هم به شما کمک می کند ، البته دقت کنید که دو ظرف مشابه را باید مقایسه کنید تا این اختلاف وزن را متوجه شوید.

بند رخت

?- قیمت :

قیمت این محصولات بسیار متفاوت هستند.

?- معایب موجود :

محصولاتی که اصل هستند ، یعنی کیفیت تولید بهتری دارند در نتیجه عیوب کمتری در آنها دیده خواهد شد.

خب سوال تشخیص اصل بودن محصول ما چگونه ممکن است ؟

برای نمونه تصویری از چند محصول مشابه که در این فروشگاه وجود دارد در ادامه قرار دارد.

پایه قابلمه چوبی

این دو محصول بسیار مشابه هم هستند محصول چین از جنس کریستالین هست و محصول چک از جنس کریستال.

دقت داشته باشید که محصولات چین نسبت به قیمتی که دارند از کیفیت خوبی برخوردارند و این مقایسه فقط برای آشنایی شما با تفاوت ها است.

سه تصویر که مشاهده می کنید پیاله و پیش دستی خورشیدی تولید شده در کشور چین هست که از جنس کریستالین هم تشکیل شده.

 

 جاروبرقی سطلی


هنگام خرید کریستال به این نکات توجه کنید

ظروف کریستال و بلور از محبوب‌ترین‌ها نزد اکثر ما هستند. محبوبیت کریستال و بلور در حدی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تنها به تولید ظروف از این جنس بسنده نکرده و مجسمه و اشیای تزئینی کریستالی را نیز به بازار عرضه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ظروف کریستال و بلور از محبوب‌ترین‌ها نزد اکثر ما هستند. محبوبیت کریستال و بلور در حدی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تنها به تولید ظروف از این جنس بسنده نکرده و مجسمه و اشیای تزئینی کریستالی را نیز به بازار عرضه کرده‌اند که بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

بند رخت تاشو

با توجه به محبوبیت این ظروف در بازار شاهد عرضه نمونه‌های متنوع با ملیت‌های گوناگون هستیم.نمونه‌های ایرانی، نمونه‌های تولیدی کشورهای آلمان، ایتالیا، چک، ترکیه، فرانسه و... که هرکدام بسته به ملیت و طراحی و میزان نقش و خط یا به قولی تراش روی کریستال قیمت‌های متفاوتی دارند.براساس بررسی‌های انجام شده کریستال‌های چک از گران‌‌ترین و با کیفیت‌ترین‌های بازار هستند.

سرویس 70 پارچه لیمون

البته نمونه‌های ایرانی نیز طی سال‌های اخیر از لحاظ کیفی در حد چشمگیری رشد داشته‌اند و شاید از لحاظ طراحی و درخشش ظاهری با نمونه‌های وارداتی قابل تشخیص نباشند. اما در هر حال زمان می‌برد تا مصرف‌کننده ایرانی به آنچه هموطنانش با زحمت و مشقت تولید کرده‌اند بهایی در حدی که باید دهد و همیشه این تصور که جنس خارجی بهتر است در ذهنش است.

*در وهله اول بودجه خود را مشخص کنید. این کار موجب می‌شود تا شما بدانید با بودجه‌ای که دارید به سراغ کدام برند یا محصولات کدام کشور می‌توانید بروید.

قیمت سوفله خوری

*علاقه‌مندی خود را برای خرید برند خاص مشخص کنید. ممکن است شما بودجه کمی برای خرید ظروف کریستال در نظر گرفته باشید؛ اما به کریستال‌های چک یا آلمان یا لهستان علاقه‌مند باشید.

در این صورت باید تکلیف خود را مشخص کنید یا یک ظرف کوچک از یک برند مطرح خریداری کنید یا یک ظرف ارزان‌تر.

*هنگام خرید کریستال به اصل یا تقلبی بودن ظروف توجه کنید. برخی مدل‌های تقلبی ظروف کریستال در بازار وجود دارد که با کیفیت پایین تولید شده و با قیمت انواع اصلی به فروش می‌رسد.

تنها راه مطمئن، خرید از مراکز معتبر و نمایندگی‌هاست. همچنین کریستال‌های اصل برگه مخصوصی دارند که کشور سازنده درصد کریستال آنها را مشخص کرده است.

*کیفیت آنچه را که می‌خرید، بررسی کنید. برای تشخیص شیشه و بلور با کیفیت بالا باید فاکتورهای زیادی را در نظر داشت، مانند ظاهر جنس و نحوه بسته‌بندی آن، شیشه و بلور تولیدی نباید رنگ مات داشته و دارای حباب باشد. شیشه و بلور وقتی دارای رنگ سفید یا به اصطلاح بی رنگ باشد نشان‌دهنده کیفیت خوب آن است.

اردو خوری چیست؟

*در مورد ظروف و اشیای طلا یا نقره‌کوب دقت زیادی داشته باشید؛ زیرا ممکن است برخی از فروشندگان در مورد میزان طلا یا نقره به‌کار رفته در ظرف مورد نظر اطلاعات درست به خریدار ارائه نکنند یا اینکه ممکن است عیار طلا یا نقره‌ای را که روی کریستال به‌کار رفته است، زیاد اعلام کنند.

* قبل از خرید به خوبی طروف و اشیا را بررسی کنید تا کجی، لب پریدگی و... نداشته باشد.

*قیمت را از چند فروشگاه بپرسید.

تشخیص ظروف مسی اصل

*کالا را در بسته‌بندی صحیح و مطمئن از فروشنده تحویل بگیرید؛ زیرا زمانی که کالا از فروشگاه خارج شد مسوولیت آن با شماست، نه با فروشنده.

*هنگام خرید ظروف رنگی حتما به یکنواختی رنگ در قسمت‌های گوناگون ظرف دقت کنید.

کریستال چک

* حتما هنگام خرید فاکتور را از فروشنده را دریافت کنید. برخی از برندها نیز برای محصولات خود خدمات پس از فروش یا گارانتی درنظر گرفته‌اند که می‌توانید از این خدمات نیز استفاده کنید.

نکاتی برای نگهداری از ظروف بلور و کریستال

* به‌دلیل حساسیت بالای ظروف کریستال، باید روش‌های مراقبت مناسب و شست‌وشوی صحیح آنها را یاد بگیرید.

* ظرف‌های کریستال را با مایع ظرفشویی و آب ولرم بشویید و اگر تمیز نشدند، مخلوطی از یک‌سوم سرکه و دوسوم آب تهیه کنید و با کمک برس شست‌وشو دهید و سپس بلافاصله آن را خشک کنید. پس اگر ظروف کریستال شما جلای همیشگی خود را از دست داده است، می‌توانید از سرکه سفید کمک بگیرید. وقتی می‌خواهید ظرف کریستال را بشویید مقداری سرکه سفید به آب آب‌کشی ولرم بیفزایید. اگر ته ظرف رسوب جمع شده، اجازه بدهید یک شبانه‌روز سرکه و آب داغ درون ظرف بماند و بعد از این زمان، اگر هنوز کثیفی بر جای بود، باید عمل را تکرار کنید.

جا قابلمه ای

* لیوان و ظروف بلوری بعد از مدتی شفافیت خود را از دست می‌دهند و تیره و کدر می‌شوند. برای اینکه این ظروف دوباره تمیزی و شفافیت خود را به دست آورده و براق شوند، یک لیموترش را نصف کنید و با حوصله ظروف را با سطح لیموترش‌ها تمیز نمایید و بعد با آب ولرم بشویید.

* همچنین می‌توانید برای چرک‌زدایی ظروف بلوری از آمونیاک نیز می‌توانید استفاده کنید.

* چند قطره آمونیاک را در ظرفی محتوی آب ولرم ریخته ظروف را در آن بشویید. سپس با آب ولرم آبکشی و آنها را خشک کنید.

بهترین مارک زودپز

* از قرار دادن ظروف کریستال در مایکروفر به طور جدی خودداری کنید.

* ظروف کریستال را همراه ظروف چرب در ماشین ظرفشویی نشویید.

* سعی کنید ظروف کریستال را با دست بشویید و از ماشین ظرفشویی برای شست‌و شوی آنها استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است روی آنها خط و خش بیفتد. همچنین با توجه به اینکه ماشین‌ظرفشویی ظروف را با آب بسیار گرم می‌شوید ممکن است قسمت‌های طلا یا نقره‌کوب دچار ایراد شوند.

جا ادویه یونیک

* ممکن است برخی از ظروف به‌دلیل استفاده زیاد یا بی‌احتیاطی دچار پریدگی در برخی از قسمت‌ها شده باشند، اگر ظروف شما در لبه دچار پریدگی شده باشند، می‌توانید برای رفع این مشکل از سمباده استفاده کنید؛ البته در صورتی که پریدگی کم باشد.

* برای از بین بردن آثار خراش ظروف بلور و کریستال می‌توانید از خمیر دندان استفاده کنید.

* برای جلوگیری از خطر شکستن ظروف هنگام شست‌وشو بهتر است آنها را از قسمت انتها داخل آب داغ نگذارید، بلکه از قسمت پهلو در آب فرو برید و برای تمیزکردن کریستال از یک قسمت سرکه و سه قسمت آب گرم استفاده کنید.

 کلمن آب

تابه های رژیمی در ابعاد و شکل های مختلف و برای سلیقه های متفاوت در بازار عرضه می شود که نکاتی را در استفاده از آن باید رعایت کنیم

یکی از ظروفی که بعضی از خانم ها در آشپز خانه از آن استفاده میکننددر عصر حاضر تابه های رژیمی است که که در شکل و ابعاد مختلف برای سلیقه های متفاوت تولید می شود این تابه ها انواع مختلف دارند برای استفاده صحیح آن بهتر است دفترچه آن را مطالعه نمایید و همچنین در حفظ و نگهداری و شستشوی این ظروف باید دقت کافی داشته باشید که جز اسرار خانه داری این ظروفممکن است قیمت های متفاوت ارزان و یا گرانی نیز داشته باشید گران بودن تابه مبنی بر کیفیت بالا نیست در ادامه در نیک صالحی بخوانید

تابه های رژیمی

هنگام شستشوی این ظروف از پاک‌ کننده‌ های زبر مثل سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید زیرا با این کار، خاصیت نچسب‌ بودن تابه را از بین خواهید برد.

? – قبل از انتخاب تابه مورد نظر درباره مارک‌های مختلف موجود در بازار پرس‌ و جو کنید تا دقیقا آنچه را که به آن نیاز دارید، خریداری کرده‌ باشید. ? – تابه‌های رژیمی در ابعاد مختلفی در بازار یافت می‌شوند.

 جای سیب زمینی و پیاز

انواع ماهیتابه

بنا به نیاز خود و تعداد افراد خانواده اقدام به خرید کنید. ? – قبل از استفاده از ظرف، راهنمای موجود در جعبه را به دقت مطالعه کنید و از جزییات پخت و پز آگاه شوید.

? – بهترین نوع تابه‌های بدون نیاز به روغن، انواعی هستند که به صورت مستقیم روی شعله اجاق‌ گاز قرار می‌گیرند.

? – از نچسب بودن سطح درونی و بیرونی تابه و همچنین محکم بودن قفل آن اطمینان حاصل کنید و به سراغ خرید انواعی بروید که گارانتی معتبر دارند.

بهترین جاروبرقی

? – هنگام شستشوی این ظروف از پاک‌ کننده‌ های زبر مثل سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید زیرا با این کار، خاصیت نچسب‌ بودن تابه را از بین خواهید برد.

قیمت جاروبرقی

همچنین بخوانید : اشتباهات خانم ها در چیدمان آشپزخانه که باعث بی نظمی میشود

? – هنگام خرید از نسوز بودن دسته تابه مطمئن شوید. ? – گول قیمت‌های پایین را نخورید زیرا نوع مرغوب و استاندارد این تابه‌ها قیمت مشابهی دارند. ? – نکته دیگر اینکه مراقب کیفیت پایین تابه‌های چینی موجود در بازار باشید.

?? – تابه‌های رژیمی بنا به ابعاد، جنس، نوع و کارایی به قیمت‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند .

هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت بالای کالا، نشان‌ دهنده مرغوبیت آن نیست و بهتر است از افرادی که از خرید این نوع تابه‌ها رضایت دارند،

کمک بگیرید تا در ازای پرداخت پول، کالای مناسبی را خریداری کنید.

بهترین مارک کتری و قوری

بیشتر بدانید : آنچه باید در باره تابه های رژیمی بدانید

تابه های رژیمی در ابعاد مختلفی در بازار یافت می‌شوند.

بنا به نیاز خود و تعداد افراد خانواده اقدام به خرید کنید. – قبل از استفاده از ظرف، راهنمای موجود در جعبه را به دقت مطالعه کنید و از جزییات پخت و پز آگاه شوید.

– بهترین نوع تابه‌های بدون نیاز به روغن، انواعی هستند که به صورت مستقیم روی شعله اجاق‌ گاز قرار می‌گیرند.

هسته گیر آلبالو

ماهیتابه

– از نچسب بودن سطح درونی و بیرونی تابه و همچنین محکم بودن قفل آن اطمینان حاصل کنید و به سراغ خرید انواعی بروید که گارانتی معتبر دارند.

– هنگام شستشوی این ظروف از پاک‌ کننده‌ های زبر مثل سیم ظرفشویی استفاده نکنید زیرا با این کار، خاصیت نچسب‌ بودن تابهرا از بین خواهید برد.

– هنگام خرید از نسوز بودن دسته تابه مطمئن شوید.

 

بادبزن باربیکیو

آنچه‌ در باره‌ ظروف تفلون باید‌ بدانید

یکی از معمولی‌ترین و در عین حال کارآمدترین و مفیدترین وسایلی که در آشپزخانه‌ها به چشم می‌خورد ظروف آشپزی است. در قدیم‌الایام این ظرف‌ها بیشتر مسی، رویی یا گلی وسرامیکی بود، ولی امروزه تنوع زیادی در ظروف آشپزخانه دیده می‌شود.

تصویر آنچه‌ در باره‌ ظروف تفلون باید‌ بدانید

حالا علاوه بر ظروف مسی و رویی، وسایلی از جنس چدن، استیل و تفلون هم در تمام آشپزخانه‌ها یافت می‌شود. از میان این ظرف‌ها اما تفلون بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است. امروزه ظروف تفلون در انواع مدلها و رنگهای مختلف در همه فروشگاه‌ها و خانه‌ها وجود دارد و در پخت‌و‌پز از انواع مختلف آن استفاده می‌شود. در کنار تمام این تنوع و دگرگونی در شکل و فرم و جنس ظرف‌ها باید بدانیم هر جنس از ظروف محاسن و معایبی دارد؛ به این معنا که اگر به نحوه نگهداری و استفاده درست از آن در خانه دقت نکنیم ممکن است مشکلاتی را برای ما و خانواده‌مان در پی داشته باشد.

فلاسک

حالا سوال اساسی این است که موقع خریدن ظروف به چه معیاری باید توجه کنیم؛ آیا فقط زیبایی ظرف برای شما مهم است یا قیمت مناسب آن؟ هر کدام از این‌ها که باشد، یادتان نرود موقع خریدن ظروف تفلون باید به نکات مهم دیگری هم توجه کنید. به عنوان نمونه فراموش نکنید که برای خرید ظرف مناسب حتماً اول باید به دنبال علامت استاندارد روی آن باشید. همچنین در صورت امکان، ظروفی را بخرید که مجوز بهداشت هم داشته باشد چون وقتی که ظرفی مجوز بهداشت دارد، حتما از کیفیت مناسبی برخوردار است.

این را هم به خاطر بسپارید که مهم نیست ظروف تفلون حتماً خارجی باشد؛ چون تنها خارجی بودن نشانه خوب و مناسب بودن یک ظرف نیست.

بهترین مارک کتری و قوری

شاید بعضی از ظروف تفلون از لحاظ قیمت ارزان‌تر باشد ولی به عنوان مثال علامت استاندارد نداشته باشد. بنابراین حتماً دقت کنید برای حفظ سلامت اعضای خانواده، از ظروف استاندارد استفاده نمایید؛ به عبارت دیگر ظروف غیر استاندارد هیچ وقت و در هیچ شرایطی مناسب آشپزی نیست.

قیمت سوفله خوری استیل نگین دار

نکته دیگر اینکه موقع خرید ظروف تفلون دقت کنید که سطح داخلی آن زدگی یا ترک نداشته باشد چون استفاده از اینگونه ظرف‌ها بسیار مضر است؛ هنگام پخت و پز مواد غذایی به داخل این ترکها وارد شده و مواد اولیه ظروف نیز می‌تواند وارد غذا ‌شود. بنابراین مشخص است که چنین موضوعی به قطع و یقین باعث بروز بیماری‌های مختلف برای افراد خانواده خواهد شد.

مراقب باشید ظروف تفلون خش برندارد!

برای شستشوی ظروف تفلون از اسکاچ زبر و یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید؛ حتما ظروف تفلون را با ابر نرم یا تکه‌ای تور پرده شستشو دهید. همچنین برای شستشوی ظروف تفلون از مایع ظرفشویی استفاده کنید و از مصرف پودر لباسشویی برای این کار جدا خودداری نمایید.

سینی چای

چون این کار به تدریج باعث ایجاد خش‌هایی در سطح ظرف خواهد شد. همچنین اگر مشاهده کردید ظروف تفلون شما به هر دلیلی مانند برخورد قاشق با کف ظرف خش برداشته، هرگز دوباره از آن استفاده نکنید چون در اثر پختن غذا در چنین ظرفی تکه‌های مواد اولیه ظرف وارد غذا می‌شود. پس موقع پخت‌وپز حتما و فقط از قاشق‌های چوبی و یا قاشق‌هایی که برای اینگونه ظروف ساخته شده، استفاده کرده و هرگز اجسام تیز و برنده را به کار نبرید.

بادبزن ایزی فایر

همچنین به یاد داشته باشید وقتی ظروف تفلون مورد نظر خود را خریداری کردید، باید اول ظرف را با مایع ظرفشویی و آب ولرم بشوئید و سطح داخل آن را با روغن چرب کرده و چندین ساعت بگذارید بماند و سپس از آن برای تهیه غذا استفاده کنید.

فلاکس

بازسازی ظروف تفلون؛ خوب است یا بد؟

متاسفانه هنوز هم شاهدیم بعضی از فروشگاه‌ها اقدام به گرفتن ظروف تفلون کهنه و تعمیر و بازسازی آنها می‌کنند. اما اگر شما هم این کار را انجام می‌دهید از ما به شما نصیحت، هیچ‌وقت برای صرفه‌جویی و کمتر شدن هزینه خانواده اقدام به چنین کاری نکنید چون موادی که برای بازسازی تفلون استفاده می‌شود مورد تائید سازمان بهداشت نیست و برای سلامتی همه افراد خانواده بسیار مضر است.

لوازم آشپزخانه

همچنین فراموش نکنید که ظروف تفلون را نباید روی حرارت زیاد قرار دهید چون بخاری که از اینگونه ظروف متصاعد می‌شود بسیار خطرناک است. علاوه بر این، سطح همه ظروف تفلون نیز پس از مدتی استفاده تغییر رنگ و شکل خواهد داد و در اینصورت نیز نباید از آن‌ها استفاده کنید.

جاروبرقی


دستگاه بلوک زنی و جدول زن

یازار :

+0 به یه ن

Image result for ‫دستگاه بلوک زنی‬‎

طرز کار با دستگاه بلوک زن:

دستگاه جدول زن وت پرس

دستگاه بلوک زن کادونا نیاز به یک نفر اپراتور دارد تا سیستم حرکت، پرس و ویبره را انجام دهد، نحوه کار بدین صورت است که با فرقون، مصالح را بر روی سینی دستگاه بلوک


زن تخلیه و سپس با تی بصورت دستی مصالح را از سینی به داخل قالب بلوک سیمانی هدایت نموده و قالب بلوک سیمانی را پر مینمایند و همزمان ویبره زده میشود تا مصالح


متراکم شود بعد از اینکه قالب بلوک سیمانی کاملا پر شد، پرس زده میشود که معمولا 4 تا 5 بار این عمل تکرار میشود ( سیستم پرس چکشی) سپس سنبه(قسمت بالای قالب)


برروی قالب بلوک سیمانی نگه داشته میشود و ماتریس (قسمت پایینی قالب) را با استفاده از اهرم هیدرولیکی به بالا میبرند و بلوکها از قالب بلوک سیمانی خارج شده و بر روی


زمین تا زمان خشک شدن باقی میمانند.

دستگاه بتن ساز

نکات مفید دستگاه بلوک زن:


- موقع خالی بودن قالب بلوک سیمانی از عمل ویبره زدن پرهیز شود چرا که موجب باز شدن پیچها و آسیب به دستگاه بلوک زن میشود.


- پس از اتمام کار و در پایان روز حتما میبایست مصالح چسبیده به قالب بلوک سیمانی شسته شود تا از سفت شدن و آسیب به قالب جلوگیری شود.


- دستگاه بلوک زن حتما باید در روی زمین صاف و تراز شده بتنی استفاده شود تا هم کیفیت تولیدات بهتر شود هم حرکت دستگاه دچار مشکل نشود.


- در موقع حرکت دستگاه بلوک زن میبایست توجه شود که قالب بلوک سیمانی بر روی زمین ننشسته باشد.

میکسر بتن

ساخت بلوک های سبک

بلوک بتنی یا بلوک سیمانی از مخلوط شدناب و سیمان با ماسه یا دریگر سنگدانه ها و لرزاندن و متراکم کردن مخلوط و مراقبت از آن در محیط مناسب ساخته می شود.بلوک های


سیمانی به شکل های توپر و توخالی ساخته شده و در دیوارهای داخلی و خارجی بطور غیر باربر و باربر و در سقف های تیرچه بلوک و تیغه های جدا کننده و سایر بخش های


ساختمان به کار می رود.

بلوک های سیمانی بیشتر در قسمت هایی استفاده می شود که برای تولید آجر محدودیتی وجود داشته باشد. مزایای این فرآورده شامل حمل آسان,صرفه جویی در مصرف

دستگاه تولید موزاییک

مصالح,سهولت در مسلح کردن و عایق حرارتی و صوتی

ساخت بلوک های سبک

وزن بلوک به وزن بتنی بسگی دارد که با آن ساخته می شود. بلوک های ساخته شده از شن و ماسه شکسته یا رودخانه ای دارای وزن ویژه ای معمولی و حدود 2000 کیلوگرم بر


متر مکعب وزن دارند.بلوک های با وزن کمتر کمتر از 1680 کیلوگرم بر متر مکعب بلوک های سبک محسوب می شوند که در ساخت این بلوک ها از دانه های پوکه معدنی استفاده


می شود.

مقاومت بلوک های سبک با توجه به کاهش وزنشان در مقایسه با بلوک های معمولی کاهش زیادی ندارند.

بلوک های سیمانی از لحاظ ظاهری به انواع تو خالی غیرباربر و باربر و آجر بتنی و توپر و از نقطه نظر محل مصرف به دیواری نمادار و توکار,ستونی,تیغه ای و سقفی تقسیم

ساب نواری

بندی می شوند.بلوک های ویژه ای برای نعل درگاه ها ,دودکش ها,جدول پیاده رو ها و خیابانها و فرش کف ساخته می شوند.


انواع دستگاه بلوک زن

دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک

دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک

دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک تخم گذار

دستگاه بلوک زن دستی


نحوه ی کار دستگاه بلوک زن

نحوه کار در این دستگاه به این صورت است که ابتدا مواد مخلوط شده که شامل سیمان ,ماسه و پوکه می شود را داخل سینی ریخته و سپس به وسیله شنکش مواد را داخل قالب


میریزیم تا فضاهای خالی پر شوند.

سپس ویبره دستگاه را روشن کرده که در این قسمت فضاهای خالی ایجاد می شوند که می بایت دوباره پر شوند.در مرحله بعد سمبه دستگاه را پایین می آوریم تا مواد متراکم


شوند.

و در مرحله اخر قالب را بالا می آوریم(توجه کنید که در این مرحله به هیچ وجه ویبره نباید خاموش شود و سمبه حتما باید پایین بماند)

مخلوط بتن در دستگاه بلوک زنی

مخلوط بتن مصرفی در سخت بلوک می بایست از یک پیمانه سیمان پرتلند و 5/3 پیمانه شن و 5/2 پیمانه ماسه و 130 الی 150 لیتر آب برای بتن لرزیده و 160 الی 180 لیتر

بچینگ بتن

آب برای بتن نلرزیده تشکیل شده باشد.عمل مخلوط کردن می تواند با ماشین یا بصورت دستی انجام گیرد.

درصورتیکه ساخت بلوک با وسایل مکانیکی صورت گیرد قالب باید تا ارتفاع معینی بالاتر از سطح نهایی آن پر شود و مخلوط مخلوط داخل قالب پس از لرزاندن کوبیده و صاف


گردد.پس از قالب گیری می بایت بلوکها را بلافاصله از دستگاه جدا کرده و روی پالت به محل مناسبی برای عمل آوری انتقال داد.

در صورتیکه تولید بلوک به وسیله ماشی های بلوک زنی سیار صورت گیرد بستر زیر بلوک ها باید تمیز,صاف و عاری از خاک و آلودگی بوده و با بتن یا سیمان پوشیده شود.

جدول زن وت پرس

گروه صنعتی مانستربلوک تولیدکننده انواع دستگاه بلوک زن,ساخت بلوک زن,دستگاه بلوک زنی,دستگاه بلوک زن اتوماتیک,بلوک,بلوک سیمانی,بلوک سبک,بلوک سبک سیمانی,دستگاه

ماشین آلات صنعتی

بلوک زن دست دوم,دستگاه بلوک زن متحرک,دستگاه بلوک زن ثابت,دستگاه جدول زن,تولید سنگ فرش,تولید جدول,ساخت قالب دستگاه بلوک زن,ساخت قالب بلوک زن,ساخت قالب


قطعات بتنی,ساخت قالب جدول,ساخت قالب سنگ فرش با مناسب ترین قیمت دستگاه بلوک زن و بالاترین کیفیت ممکن.


بلوک ها از مخلوط سبک دانه با آب و سیمان به دست می آید.برای حفظ سبکی این قطعات ریزدانه طبیعی از بتن حذف می شود و محصول نهایی دارای تخلخل بالاتری در مقایسه


با بتن نیمه سبک می شود.وزن بلوک های بتنی دانه سبک اغلب کمتر از 1100 کیلوگرم بر متر معکب است. مقومت این بلوک ها حداقل 30 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است و می

قیمت دستگاه موزاییک زنی تمام اتوماتیک

توان آنها را در صورت نیاز به مقاومت هایی تا 100 کیلوگرم بر سانتی متر مربع نیز رساند.

بلوک ها در 2 شکل تو خالی و توپر برای کاربرد در سقف و دیوار تولید می شوند.ضخامت دیواره ی بلوک های تو خالی جهت بهره گیری بیشتر از ویژگی های بیشتر ویژگی های

لیست قیمت دستگاه جدول زنی

عایق کاری آنها بیش از بلوک های سیمانی معمولی است که این افزایش به علت وزن بسیار کم بتن مصرفی تاثیر چندانی بر وزن نهایی بلوک ندارد.

این بلوک ها در انواع مختلف دیوارهای تیغه ای و پیرامونی به تولید رسیده و دارای کاربردهای گشترده ای در انواع دیوارهای جداکننده,پوشش خارجی,دوجداره,نما,ضد


آتش,عایق و سقف های بتنی می باشند.

مزیت های استفاده از بلوک:

دستگاه پرس موزاییک

کاهش مصرف انرژی در ساختمان و عایق حرارتی

مقاوم در برابر رطوبت و صدا

مقوم در رابر زلزله

کاهش چشمگیر وزن سازه

سازگار بودن با محیط زیست

مقاومت فشاری بالا

عدم استفاده از سوخت های فسیلی

ایجاد مزیت نسبی برای ساختمان های ساخته شده با این محصولمزیت های اقتصادی برای مصرف کننده این محصول:

قابل رقابت با مصالح سنتی

کاهش هزینه دستمزد اجرایی به دلیل سرعت بالای نصب

سهولت در نصب چارچوب های درب و پنجره

عدم نیاز به گچ و خاک

کاهش هزینه حمل و نقل در زمان اجرا و جابجایی

سهولت در اجرای عملیات تاسیساتی و برقی


بلوک سبک نوعی بلوک متخلخل می باشد که از ترکیب ماسه ی ریزدانه,سیمان و حباب های هوا در اندازه های مختلف تولید می شود.

این محصول حاصل تزریق حباب هوا به بتنی است که از ماسه ریزدانه و سیمان تشکیل شده است که محصول نهایی به صورت بلوک های سبک به عنوان جایگزین خشت با

بتن ساز

مزیت های بسیار بالا و عمدتا برای دیوارهای غیر باربر و همچنین به عنوان پرکننده در شیب بندی و کف سازی ساختمان ها قبل استفاده است.

تکنولوژی بتن سبک از تکنولوژی های جدید در تولیذ مصالح ساختمانی می باشد که دارای مزیت های بسیاری در جهت افزایش بهره وری در فرآیند احداث بناهای مدرن نسبت به


مصالح سنتی است.

امروزه می توان به این نکته اذعان داشت که بتن سبک اصلی ترین و با صرفه ترین مصالح ساختمانی است و تجربیات ثبت شده ی موفق هاکی از آن است که ساختمان ها به

خرید دستگاه جدول زن پرسی

طور مستقیم و غیر مستقیم با صرفه جویی در مصرف انرژی در استفاده از بتن سبک در ساخت موثر می باشند.

کاربرد و موارد استفاده بلوک سبک:

بصورت فوم بتن در کف سازی ساختمان ها جایگزین شیب بندی ساختمان ها و پوکه ریزی که موارد گشترده ای دارد.

بصورت بلوک های I هبلکس در ابعاد متفاوت به جای خشت یا آجر در دیوار چینی پروژه ها

مزیت های بلوک سبک:

بلوک زن

عایق صدا و حرارت

مقاوم در برابر زلزله

وزن کم و دوام بالا

سهولت در حمل و نقل

افزایش سرعت در اجرا

مقاوم در برابر حریق

مقاوم در برابر نفوذ آب

همخوانی با مصالح ساختمانی

سازگای با محیط زیست

دستگاه ساب موزاییک

انواع بلوک سیمانی

بلوک سیمانی به بلوک هایی گفته می شود که از سیمان و یک ماده پرکننده که می توان سنگین باشد یا سبک تشکیل شده است به همین دلیل بلوک سیمانی به 3 دسته بلوک سیمانی


سبک,بلوک سیمانی نیمه سبک و بلوک سیمانی سنگین تقسیم می شود که هرکدام کاربرد خودشان را دارند:

بلوک سیمانی سبک:

بلوک سیمانی سبک بلوکی است که موادپر کننده آن از انواع پوکه های صنعتی یا معدنی یا حباب های هوا تشکیل شده باشد و وزن مخصوص این بلوک های سیمانی بر اساس


استاندارد در بازه 500 تا 1700 کیلومتر بر متر مکعب قرار دارد و با توجه به ماده پر کننده آن انواع آن شامل:

1.بلوک سیمانی سبک با پوکه معدنی

که ماده پر کننده این نوع بلوک خاکستر کوه های آتشفشانی مانند پوکه معدنی بستان آباد,پوکه معدنی دماوند و …

2.بلوک سیمانی سبک با مواد صنعتی سبک

ماده پر کننده این بلوک مواد صنعتی مانند سرباره کوره های بلند ذوب آهن,یونولیت و موادی که سازگار با سیمان باشند.

3.بلوک سیمانی سبک با مواد صنعتی سبک

این نوع بلوک بتنی است که در ان حباب های هوا وجود دارد و علت سبکی آن همان حباب های هواست خود به 2 نوع تقسیم می شود:

ماشین آلات ساختمانی

بلوک سیمانی هوادار

بلوک سیمانی گازی

بلوک سیمانی نیمه سبک:

این نوع بلوک در رده بندی وزنی 1700 تا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب قرار دارد و مواد تشکیل دهنده آن با بلوک های سیمانی سبک در یک گروه اند.

بلوک سیمانی سنگین:

بلوک سیمانی سنگین بلوکی است که با پر کننده شن و ماسه تولید می شود و وزن مخصوصی معادل بتن را دارد.این نوع بلوک بیشتر در جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که


بحث مقاومت در میان باشد.


دستگاه بلوک زنی اوماتیک یا به صورت دستگاه بلوک زن ثابت یا به شکل بلوک زنی هیدرولیک تخم گذار تولید می شود و قیمت دستگاه بلوک زن هیدرولیک با دستگاه بلوک زنی

دستگاه بلوک زنی اتوماتیک

اتوماتیک تفاوت زیادی دارد.

در دستگاه بلوک زن متحرک تنوع بسیار زیاد می باشد و هزینه راه اندازی آن کم است ولی دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک یا دستگاه بلوک زنی اتوماتیک بالای 90 میلیون قیمت


دارند و هزینه راه اندازی آن با متعلقات جهت تولید بلوک سبک محاسبه می شود و همچنین بلوک زنی ثابت از کار بلوک زنی مکانیزه بر خوردار بوده و در تولید بلوک از کار دستی


کمتر استفاده می شود.

در مدل بلوک زن دستی تا بلوک زن اتوماتیک هم کیفیت بلوک, راندمان تولید و هزینه جانبی با دستگاه بلوک زنی متفاوت است.

قیمت دستگاه بتن ساز

دستگاه بلوک زن متحرک   


کاربرد این دستگاه جهت تولید انواع بلوک سقفی و دیواری است که این دستگاه دارای 2 مدل 3 و 4 قالبه بوده که هم برای ساخت بلوک سقفی و هم برای ساخت بلوک دیواری


کاربرد دارد و دارای الکترو موتور جهت ویبره می باشند.

در این نوع دستگاه هم نیروی ویبره و هم نیروی ضربه مصالح درون قالب را متراکم می سازد.

در هر 2 مدل حرکت دستگاه توسط نیروی اپراتور می باشد.

دستگاه جدول زن

دستگاه بلوک زن ثابت   


یکی از تجهیزات ارائه شده توسط گروه صنعتی مانستربلوک تامین دستگاه های بلوک زن و جدول زن و سنگ فرش با سرعت بالا و کاملا اتوماتیک می باشد.

ویژگی های دستگاه بلوک زن ثابت میزی:

جهت تولید بلوک سقفی با وزن سبک

دستگاه سنگ فرش زن

دو موتور 5/5 اسب بخار جهت سیستم ویبره و هیدرولیک

ظرفیت تولید در هر شیفت 600 تا 1000 عدد

وزن بلوک تولیدی در این دستگاه 8 کیلوگرم است و قابلیت تولید بلوک در ابعاد : 20*40 و 20*60 و 25*40 را دارا می باشد.دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک ثابت

1.قابلیت تولید 3 نوع قطعه بتنی بلوک,سنگ فرش و جدول در ابعاد و انواع مفاوت

2.دارای 2 سیستم هیدرولیک جهت کیفیت بهتر و سرعت بالای کار. قطعاتی هم چون: سیستم هیدرولیک مجزای پرس دستگاه جهت متراکم ساختن قطعات

3.هر سیستم هیدرولیک دارای موتوری به قدرت 7/5 اسب بخار و به همراه پمپ و هم چنین مخزن روغن به حجم 200 لیتر

4.دارای 5 موتور الکتورویبره که هرکدام به قدرت 500 کیلوگرم می باشد.

5.دارای باکت ذخیره ملات به حجم 1 متر مکعب به همراه جک هیدرولیک جهت باز و بسته نمودن درب باکت.

ساب نواری موزاییک

دستگاه جدول زن   

دستگاه جدول زن تخمگذار و خودرو

این دستگاه توانایی تولید انواع جدول تا ارتفاع 50 را دارد.سیستم دستگاه نیمه اتوماتیک که قالب و ماتریس توسط جکها حرکت می کند.شانه توسط جک ها حرکت می کند.دستگاه


جدول زن فرماندار,متحرک,هشت قالبی و شش قالبی جدول به همراه یک عدد ویبره دینام و دو عدد ویبره هیدرولیک که همزمان با پرس هیدرولیکی از بالا عمل ویبراسییون را انجام


می دهد. سنگ ساب


مجهز به سیستم هیدرولیکی با دو عدد اهرم جهت تخلیه بلوک و پرس

حداکثر سطح قالب مورد استفاده 126*50

دارای 2 عدد ویبراتور روغنی دورانی که هریک از ویبره ها توسط یک عدد دینام به قدرت دو اسب کار میکند و 1 عدد ویبره دینام

دینام پمپ هیدرولیک موتوژن و دینام ویبره الپروم هستند.

در این نوع دستگاه 5 عدد دینام وجود دارد:


یک عد دینام 4 اسب برای سیستم هیدرولیک

یک عدد دینام 2 اسب برای حرکت دستگاه

دو عدد دینام 2 اسب برای سیستم ویبراسیون

 یک عدد دینام دو اسب ویبره

دستگاه بلوک زنی


ام دی اف

یازار :

+0 به یه ن

Image result for ‫ورق ام دی اف‬‎


MDF از فراورده های چوبی می باشد که به روش خشک تولید می شود .

ام دی اف انواع مختلفی اعم از خام و هایگلاس و... دارد که ما در سایت ایرانی دکور مقاله ای را در مورد انواع ام دی اف برای آشنایی بهتر شما عزیزان آماده کرده ایم .

ام دی اف پاک چوب

MDF را پس از تولید می توان روکش نمود به فرض مثال روکشهای تزئینی علاوه بر اینکه به زیبایی ام دی اف می افزاید بلکه مقاومت آنرا هم افزایش می دهد که به کاربرد آنها در محیط هایی مثل آشپزخانه کمک میکند که روکش ملامینه متداولترین نوع روکش است.

قیمت ورق هایگلاس ایرانی

فرایند تولید MDF با روکشهای تزئینی به گونه ای است که کاغذطرح دار آغشته به چسب با حرارت و پرس بر روی ورق MDF چسبانده می شود .که امروزه ام دی اف جایگزین سایر اوراق چوبی اعم از نئوپان - تخته لایه - تخته فیبر سخت و در بعضی مقاطع جایگزین مناسبی برای چوب هم بوده اند .


مزایای ورقهای MDF :


1 - تنوع محصول در طرح روکش ، نوع ، ضخامت ، چگالی و تراکم ذرات

2 - قابلیت برش ، سمباده کاری ، ماشین کاری

3- روی آنها کاملا صاف بوده و هم براق و هم مات دارد

4 - هیچ گونه گره ای همانند چوب بر روی آن نیست

5 - قیمت ارزانتر نسبت به چوب

6 - مقاوم در برابر قارچ و حشرات

7 - قابل اتصال راحت بوسیله چسب چوب

8 - نسبت به نئوپان مقاوم تر است

9 - در برابر رطوبت و خش مقاوم است


A - ام دی اف نازک :


کاربرد :

ورق ام دی اف

1 - دیوارپوش

2 - پوشش سقف

3 - کفپوش

4 - صنعت خودرو سازی

5 - تخته های منحنی

6 - سطح پشتی کابینت ها و کمد ها

7 - ساخت رویه درب های چوبی

8 - دارای استاندارد EN - 622-5

9 - کلاس ها 1/8 میلی متر ، 2/5 میلی متر ، 6 - 2/5

میلی متر ، 6 - 4 میلی متر


B - ام دی اف ضخیم :

قیمت ورق ام دی اف هایگلاس

کاربرد :


1 - مناسب برای ماشین کاری

2 - ساخت رویه های نقش دار

3 - دارای استاندارد EN - 622 - 5

4 - کلاس ها 45 - 60mm ، 30 - 45mm ،


C - ام دی اف با فرمالدئید کم :


کاربرد :


1 - صنعت مبلمان

2 - دکوراسیون داخلی و ...

3 - دارای استاندارد EN - 622 - 1

4 - حداکثر انتشار فرمالدئید آنها 100gr/9mg که تاثیر زیادی در کاهش خوردگی فلزات دارد

D - ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت :


همانطور که میدانید ورق های معمولی ام دی اف در برابر رطوبت ابعادشان تغییر کرده و یا باصطلاح باد می کنند ولی در فرایند تولید این نوع MDF از یک نوع چسب ضد رطوبت بجای اوره فرمالدئید استفاده شده است که باعث مقاومت آنها در برابر رطوبت شده است

قیمت ورق هایگلاس ترک

کاربرد :


1 - مبلمان حمام

2 - دستشویی

3 - پله ها

4 - کفپوش ها

5 - پنجره ها


E - ام دی اف مقاوم در برابر حشرات و قارچ ها :


این نوع MDF حاوی مواد حشره کش و ضد قارچ هستند

کاربرد :

1 - کفپوش


F - ام دی اف مقاوم در برابر آتش :

کاربرد :

قیمت روز ورق ملامینه پویا

_ دیوار پوش ها و قفسه های فروشگاهی و ....


G - فیبر با چگالی بالا یا همان HDF :


معمولا با تغییر فشار پرس و نوع مواد اولیه در تهیه خمیر چوب در پر.سه تولید MDF فیبرهای با دانسیته بالای 800 تولید می شود که از چوب محکمتر و سبکتر بوده که آنها را HDF می نامند

از تولید کنندگان مهم اچ دی اف در جهان آمریکا ، کانادا و چین را می توان نام برد . بدلیل چگالی بالاتر ماشین کاری HDF نسبت به فیبرها راحت تر است

ابعاد ورق ام دی اف 16 میل

H - فیبر با چگالی پایین یا همان LDF :


کاربرد :


_ بیشتر به عنوان رویه و عایق حرارتی و صوتی و .... کاربرد دارند


I - ام دی اف با روکش تزئینی :


معروفترین آنها شامل روکش هایی هستند که از چوب طبیعی ساخته شده اند که به روکش های ملامینه روکش PVC معروف هستند


J - ام دی اف های قالب گیری شده :


این نوع MDF ها بیشتر به عنوان رویه در ساخت درب های چوبی مورد استفاده قرار میگیرند

K - ام دی اف های خام :


کاربرد :

قیمت ملامینه

_ ساخت آرک ها ، ستون های داخل ساختمان ، پارتیشن بندی ، در کفش سازی ، اسباب بازی و ....

مزایا :

1 - قابلیت شکل پذیری و لبه های صاف

2 - محکمتر و سبک تر بودن از چوبهای رشته ای

3 - سطوح صاف و متراکم

4 - شبیه به چوب

5 - ابعاد : 4100 * 1830 ، 3660 * 1830 ، 2440 * 1830 ، 2440 *

ام دی اف فرامید


_ ابعاد وارداتی :

a - از ایتالیا : 4100 * 2100

b - از اتریش : 2800 * 207 و 2600 * 207

6 - ضخامت های تولیدی : 3 و 4 و 6 و 8 و 10 و 12 و 16 و 18 و 20 و 25 و 32 و 38 میلی متر

_ در کشور ما ضخامت های 12 و 16 و 18 خواهان بیشتری دارد و از ضخامت 3 میل هم بیشتر در صنعت درب سازی

استفاده می شود


L - ام دی اف های هیگلاس(high Gloss) :

MDF با نوعی روکش پلاستیکی بنام پلکسی گلاس است

قیمت ورق ملامینه

پلکسی گلاس همانند شیشه شفاف است و جنس آن از نوعی پلی کربنات است و نسبت به شیشه سبکتر و محکمتر است . صفحه هایگلاس عموما یک رو بوده که یک رویه آن را با لایه محافظ مثل سلفون پوشانده اند و سمت دیگر آن ظاهری سفید از جنس ملامین و کاغذ است .

کابینت های گلاس رنگ کاپوچینو

سایز مورد استفاده از هایگلاس در صنعت کابینت سازی 122 * 244 و با ضخامت 16 میلی متر است

توجه فرمایید که هرچه جنس هایگلاس بهتر باشد دوام و ماندگاری کابینت و کمد دیواری شما ه بیشتر خواهد شد

قیمت ورق ام دی اف پاک چوب

ام‌دی‌اف (به انگلیسی: MDF) مخفف واژهٔ «تخته فیبر با چگالی (دانسیتهٔ) متوسط» (به انگلیسی: Medium-density fibreboard) است که جزو فراورده‌های چوبی محسوب می‌شود. ام‌دی‌اف نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌گردد. چگالی (دانسیتهٔ) آن بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

ورق mdf

ام‌دی‌اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌های تزیینی، علاوه بر زیبایی، به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه متداول‌ترین نوع روکش برای ام‌دی‌اف است که در آن فرایند کاغذ نقش‌دار آغشته به چسب با فشار و حرارت پرِس بر روی تخته چسبانده می‌شود.

ورق هایگلاس

این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایر اوراق فشردهٔ چوبی، دارای برخی خواص برتر نیز هست که باعث ارتقای بازار آن در بین سایر اوراق فشردهٔ چوبی مانند تخته خُرده‌چوب (نئوپان)، تخته‌لایه، تخته فیبر سخت و… شده‌است.


قیمت ورق فومیزه


درواقع، این محصول ام‌دی‌اف ابتدا به‌عنوان جایگزین اوراق فشردهٔ چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزینِ چوب نیز به‌کار رفته‌است. در حال حاضر، دامنهٔ کاربردهای آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

قیمت ام دی اف پاک چوب

ازجمله خصوصیاتی که باعث ایجاد کاربردهای متنوع ام‌دی‌اف شده، عبارتند از:

قیمت ورق ام دی اف

خصوصیات فیزیکی و مکانیکی بالا

دامنهٔ وسیع دانسیته (چگالی = وزن مخصوص)، ضخامت و ابعاد ام‌دی‌اف قابل تولید

قابلیت ابزارخوری، ماشین‌کاری و سنباده‌زنی

سطوح صاف و متراکم

 قیمت ورق هایگلاس

قابلیت شکل‌پذیری و لبه‌های صاف

عدم وجود معایب چوب

پروفیل دانسیتهٔ یکنواخت و همگن

قابلیت انجام روسازی‌های مختلف همچون انواع روکشی‌های چوبی و غیرچوبی، رنگ‌آمیزی و غیره

پایداری ابعاد و مقاومت در برابر فشرده شدن

زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب

قیمت مناسب قیمت هایگلاس agt

تولید انواع مختلف این محصول در جهان دامنهٔ کاربرد آن را بسیار وسیع کرده‌است. امروزه می‌توان تخته فیبرهای نیمه‌سنگین ام‌دی‌اف بسیار متنوعی ازجمله تخته‌های سه‌لایه یا یکنواخت و همگن، تخته‌های نازک و ضخیم در ابعاد مختلف، تخته‌هایی با فرم آلدئید، کم‌فرم آلدئید یا بدون فرم آلدئید، تخته‌های تبدیل به سایز شده، روکش‌شده، لبه‌چسبانده، نقش‌برجسته، قالب‌گیری‌شده، ابزارخورده، پروفیل‌شده، با دانسیته‌های بسیار متنوع (کم یا زیاد)، مقاوم در برابر رطوبت، آب، آتش، قارچ، حشره و… را در بازارهای جهانی یافت.

فروش ورق ام دی اف

فرایند تولید

ابتدا گرده بینه‌ها یا مقطوعات چوبی در بخش چیپر به صورت چیپس درآمده و سپس چیپس‌ها در ریفاینر دفیبره می‌شوند. الیاف جداشده با چسب مخلوط گردیده و به رطوبت مناسب می‌رسند. مخلوط الیاف و چسب در فرمینگ به صورت کیک درآمده و در پرس فشرده می‌شوند. تخته‌ها پس از سرد شدن اندازه‌بری شده و بسته‌بندی می‌گردد.

پاک چوب


ام دی اف فرامید

عرضه تما ورق های ام دی اف به صورت پالتی می باشد.

شرکت پاک چوب

نام اصلی این برند از ترکیب دو اسم فرید و امید تشکیل شده ولی به دلیل نگارش فارسی آن را به صورت فرامید خوانده می شود. این شرکت ایرانی توانسته با تولید این ورق ام دی اف توجه بخشی از بازار ایران را به خود جلب نماید دلیل آن استفاده از روکش های ایتالیایی است با مغز ام دی اف واناچای تایوان.

خرید ورق ام دی اف

شرکت فرامید اقدام به استفاده از روکش های ایتالیایی که دقیقاً کپی ورق هایکلیاف ساخت ایتالیا است نموده، خاصیت ورق های کلیاف ایتالیا برجستگی روی سطح ورق و زیبایی قابل توجه آن است ولی به علت قیمت بالای ورق کلیاف زیاد مورد توجه و استفاده همه مشتریان قرار نگرفت ولی شرکت فرامید توانسته این ورق ام دی اف را در ایران با قیمتی پایین تر عرضه کند و توجه بسیاری از سازندگان و تولیدکنندگان را به خود جلب نماید.

قیمت ورق های گلاس

زیبایی، مشابهت به ورق کلیاف، قیمت پایین تر، تنوع رنگی و کیفیت خوب آن از مزایای این ورق می باشد. ابعاد ورق ام دی اف فرامید 2.80 در 1.22 متر است. ام دی اف نقطه


  • [ 1 ][ 2 ]